Går dit barn til spejder?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juni 2015

Anonym trådstarter

Christina88 skriver:

Den store forskel på DDS, KFUM/KFUK og FDF er, at i FDF er det voksne som er ledere på møderne og ikke unge/børn.

Og så bare lige en side note, FDF handler om andet en kristendom og kirke, er der desværre mange som har misforstået. Vi laver præcis det samme som f.eks. DDS (bål, bygger med rafter, tager på hike mv.) vi har bare kirken og kristendom med i vores værdi grundlag.

Mange tak for lige at uddybe  

Jeg kan nu godt mærke med mig selv at jeg ville ønske at min pige kunne være KFUM eller FDF-spejder pga deres kristne værdigrundlag. Men her i byen er der DDS og jeg tænker at det også er vigtigt for min datter at hun også kender dem hun er i gruppe med. Nå ja, og så ligger spejderhytten simpelthen lige for enden af vejen vi bor på  

Når vi har været til arrangementer hos dem har der altid været en dejlig stemning, og det virker til at alle er glade for at være der. Så Sofie bliver nok DDS' er  

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juni 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
Anonym skriver:

Tak for dit input

Vi må spørge efter om der er nogen der sælger sin uniform med bælte - jeg fandt dog én på dba, som jeg håber at kunne købe. Med bælte og knobbånd  

Hvor fedt at du har været spejder så længe - jeg skulle også ønske at jeg havde fortsat dengang. Jeg elskede det!  

Så jeg synes også det er dejligt at min datter selv har fanget interessen og lysten til det. 

Ved du hvor jeg kan læse om DDS' grundværdier?  

Jeg kender jo dem fra da jeg selv var KFUM-spejder, men det må så være lidt anderledes når DDS ikke har en kristen grundholdning. 

Altså KFUM og DDS minder rigtig meget om hinanden, bortset fra at DDS har valgt det kristne input fra.

De bygger på mange af de samme værdier og grundlag og kan, hvis det f.eks. er 1 lille gruppe af hver i samme by, sagtens finde på at tage på lejr sammen.

Her kan du læse om DDS formål og idégrundlag:  http://dds.dk/formaal 

Ja, jeg elsker spejderlivet. Jeg har godt nok været inaktiv det sidste års tid pga af flytning og fødsel. Men jeg regner dog med at jeg skal have fundet en gruppe hvor jeg kan være (Og evt slæbe min datter med ) inden længe.

Fedt med uniformen, håber I kan få lov at købe den

Anmeld Citér

8. juni 2015

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster
lineog4 skriver:

Jeg er ikke spejder menneske. Min mands store søn gik til spejder og der var det vigtigt for mig det ikke var en kristen spejder.

Nu vil min søn gå til spejder, og mine kanter  er blevet mere bløde med alderen og nu vælger jeg mere efter at han selv kan gå der hen - og det nærmeste sted er KFUM spejdere.

og nu bliver jeg nysgerrig med alle jer spejderkyndige: er der stor forskel. Eller er det bare gode oplevelser og natur uafhængigt?

Den største forskel er det med kristendommen. Derudover er det lidt hip som hap om uniformen lyseblå, mørkeblå eller grøn.

Der er gode oplevelser, natur og fede ture uafhængigt. I de grupper jeg har været i (DDS) har vi også været på tur med byens grønne spejdere flere gange. Og en enkelt af grupperne slog holdt endda møder sammen med de grønne af og til, uden det gjorde en væsentlig forskel.

Anmeld Citér

8. juni 2015

lineog4

MummiT skriver:

Den største forskel er det med kristendommen. Derudover er det lidt hip som hap om uniformen lyseblå, mørkeblå eller grøn.

Der er gode oplevelser, natur og fede ture uafhængigt. I de grupper jeg har været i (DDS) har vi også været på tur med byens grønne spejdere flere gange. Og en enkelt af grupperne slog holdt endda møder sammen med de grønne af og til, uden det gjorde en væsentlig forskel.

Tak for svar og ja som sagt har jeg fået mere runde kanter med alderen og kan da godt rumme lidt kristendom til min kære søn når bare fokus er på spejder og ikke kirke  

tilgengæld kan familien ikke rumme flere fritidsaktiviteter hvor de skal hentes og bringes....

Anmeld Citér

8. juni 2015

Lise

Min søn startede til spejder i begyndelsen af 0. (han er ved at afslutte 1.). Det er KFUM-spejder. Han fik uniform efter halvanden måned - det er meget forskelligt hvor hurtigt eller langsomt børnene får uniformer. Det var vigtigt for min dreng at få det, ellers havde vi måske ventet lidt, så vi kunne se at han ville fortsætte. Men fred med det, for det gjorde han jo :-)

Jeg er fuldstændig kold overfor om det er kristent eller ej. Det er vigtigere at det er i nærområdet, hvilket det er. Jeg gik selv til baptist-spejder i fem år da jeg var barn, og jeg fik det ud af det, at jeg kunne Fadervor, da jeg skulle konfirmeres. Vi fik ikke trukket noget ned over hovedet - vi lærte at binde knob, lave bål, snitte pinde, finde dyrespor etc. Det at vi bad fadervor hver gang inden vi gik hjem, var for mig en biting, som jeg ikke tænkte videre over.

Anmeld Citér

8. juni 2015

Mom2

Anonym skriver:

Mange tak for lige at uddybe  

Jeg kan nu godt mærke med mig selv at jeg ville ønske at min pige kunne være KFUM eller FDF-spejder pga deres kristne værdigrundlag. Men her i byen er der DDS og jeg tænker at det også er vigtigt for min datter at hun også kender dem hun er i gruppe med. Nå ja, og så ligger spejderhytten simpelthen lige for enden af vejen vi bor på  

Når vi har været til arrangementer hos dem har der altid været en dejlig stemning, og det virker til at alle er glade for at være der. Så Sofie bliver nok DDS' er  

Så lidt

Jeg er selv FDF'er og blev det netop fordi det var der mine klasse kammerater var og hvis det er for enden af vejen, kan det jo ikke være nemmere for jer

Anmeld Citér

8. juni 2015

M (:

Anonym skriver:

Det er vist DDS der er her - altså Det Danske Spejderkorps.  De har også blå uniform  

Hos DDS er der plads til alle - uanset religiøs overbevisning.

Anmeld Citér

8. juni 2015

Mom2

lineog4 skriver:

Jeg er ikke spejder menneske. Min mands store søn gik til spejder og der var det vigtigt for mig det ikke var en kristen spejder.

Nu vil min søn gå til spejder, og mine kanter  er blevet mere bløde med alderen og nu vælger jeg mere efter at han selv kan gå der hen - og det nærmeste sted er KFUM spejdere.

og nu bliver jeg nysgerrig med alle jer spejderkyndige: er der stor forskel. Eller er det bare gode oplevelser og natur uafhængigt?

Det er gode oplevelser, natur og meget andet uanset om man går til DDS, KFUM/KFUM, FDF, Baptist spejder eller andet, forskellen er bare, at nogen af forbundende har gudstjenester og andagter på deres kurser, store lejre mv. (i øvrigt nogen rigtig fede gudstjenester, som laves i børnenes interesse, vi har i FDF haft rappende præster under gudstjenest!) og lidt til møderne og at vi f.eks. i FDF har kirken i tæt samarbejde og kristendommen ind over vores værdigrundlag. Det betyder altså ikke, at de kristne forbund, bruger møderne til at prædike kristendom mv. for ungerne.

Anmeld Citér

8. juni 2015

Mom2

M (: skriver:

Hos DDS er der plads til alle - uanset religiøs overbevisning.

Det er der også ved alle de andre forbund, selvom der er samarbejde med kirken og kristlige værdier indover betyder det ikke, at man ikke kan være med, hvis man ikke er kristen. I FDF f.eks. har vi mange religioner ind og også mange ledere, som er ase troene.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.