Gode råd/ideer til sunde vaner

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.671 visninger
20 svar
14 synes godt om
5. juni 2015

Blop2

Ja, så har jeg besluttet mig for at min livsstil skal lægges om, og jeg i den forbindelse forhåbentligt kunne tabe nogle kg.

Dette har jeg besluttet mig for rigtig mange gange i mit liv, rigtig mange gange er jeg faldet tilbage til de gamle vaner, men har os prøvet at blive i de sunde og derved og tabe nogle kg, og sådan skal det også helst gå denne gang.

Jeg har selv fundet nogle alternativer til en del af mine dårlige vaner og ting, som kunne være godt for mig at ændre. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre jeres råd og ideer til hvad sunde valg kunne være.

Min morgenmad plejer at være toastbrød og rigtig gerne med ost, både skiveost og smøreost. Her skifter jeg over til rågi knækbrød, hytteost med peberfrugt el. agurk og så vil jeg købe mig en cheasy skiveost.

Middagsmad bliver en grovbolle med salat, og så noget pålæg som kunne være kylling, hamburgerryg, laks, æg o.s.v. Her spiste jeg før mest rugbrød med noget pålæg, og en af mine MEGET dårlige laster mayonnaise.

Aftensmad bliver den sammen som førhen, bare jeg holder mig fra sovsen som jeg også elsker utrolig højt.

Sodavand skifter jeg ud med vand med smag. Vil have gulerodsstave i køleskabet som sunde snacks.

Nogle der har nogle gode alternativer til sovsen og dressing til salat? da det er noget som jeg VED jeg kommer til at mangle, og nemt ville kunne få mig til at falde i igen. 

Kom endelig med jeres egne erfaringer, råd og ideer til alle områderne og lad mig høre hvad der har fungeret for jer.

På forhånd tak fordi i gad læse med, og tak til dem som har nogle gode ideer/råd;o)

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. juni 2015

Risse

Blop2 skriver:

Ja, så har jeg besluttet mig for at min livsstil skal lægges om, og jeg i den forbindelse forhåbentligt kunne tabe nogle kg.

Dette har jeg besluttet mig for rigtig mange gange i mit liv, rigtig mange gange er jeg faldet tilbage til de gamle vaner, men har os prøvet at blive i de sunde og derved og tabe nogle kg, og sådan skal det også helst gå denne gang.

Jeg har selv fundet nogle alternativer til en del af mine dårlige vaner og ting, som kunne være godt for mig at ændre. Men jeg kunne rigtig godt tænke mig, at høre jeres råd og ideer til hvad sunde valg kunne være.

Min morgenmad plejer at være toastbrød og rigtig gerne med ost, både skiveost og smøreost. Her skifter jeg over til rågi knækbrød, hytteost med peberfrugt el. agurk og så vil jeg købe mig en cheasy skiveost.

Middagsmad bliver en grovbolle med salat, og så noget pålæg som kunne være kylling, hamburgerryg, laks, æg o.s.v. Her spiste jeg før mest rugbrød med noget pålæg, og en af mine MEGET dårlige laster mayonnaise.

Aftensmad bliver den sammen som førhen, bare jeg holder mig fra sovsen som jeg også elsker utrolig højt.

Sodavand skifter jeg ud med vand med smag. Vil have gulerodsstave i køleskabet som sunde snacks.

Nogle der har nogle gode alternativer til sovsen og dressing til salat? da det er noget som jeg VED jeg kommer til at mangle, og nemt ville kunne få mig til at falde i igen. 

Kom endelig med jeres egne erfaringer, råd og ideer til alle områderne og lad mig høre hvad der har fungeret for jer.

På forhånd tak fordi i gad læse med, og tak til dem som har nogle gode ideer/råd;o)

Hejsa

Nu har jeg selv fået lagt en kostplan, og det vigtigste er helt klart at du spiser det du selv kan lide og at der er blevet gjort plads til at du også kan 'synde'.

For eksempel har jeg fået lagt en kæmpe aftensnack (rent kaloriemæssigt) ind i mit program, som kan bestå af mange ting, men nogle eksempler kunne være 40g chokolade (det er altså meget!) eller 60g. bolcher  Eller eller eller 2 glas vin  Og det er altså HVER DAG vi taler om. 

Det handler om kalorier og hvordan du fordeler dem. For mig har det virket at det ikke var ALT det søde og usunde der røg med det samme  

Desuden er smør skiftet ud med becel og olie - og ikke så meget af det. Og så meget lidt kartofler, ris, pasta osv. og langt mere grønt.

Faktisk skal jeg have 250g grønt og 200g fedtfattigt protein både frokost og aften. Hvis jeg så gerne vil have lidt kartofler, ris osv. Så hedder det 250g grønt, 120g fedtfattigt protein og 80-100g ris, pasta osv. 

Det lyder måske af meget, men jeg må gerne få lidt dyppelse til, bare helst enten pesto eller mayo - som faktisk slet ikke er så usundt endda, da det primært består af olie og æg. Faktisk må jeg hellere spise mayo end smør MEN alt med måde, og jeg må selvfølgelig heller ikke længere lave slangen hen over min makrelmad

Til slut vil jeg anbefale dig at hente appen 'lifesum'. Den er gratis og det bliver klart lettere for dig at tælle dine kalorier når du har en tæller lige ved hånden

Held og lykke med det 

Anmeld Citér

5. juni 2015

Mor til Ella

Kostplan

Holde dit blodsukker stabilt, spis 6 gange dagligt.

lad vær med at fjerne ting du ved du får svært ved, men begræns det.

Cheasy ost Gummi ost Them 6% er super lækker.

skyr mætter længe.

kohberg protein brød er top lækkert. Og ville til en hver tid sige rugbrød frem for grovboller.

pas på med drikke kcal, begræns indtag af frugt ( mange kulhydrater, og faktisk dyrt på kcal)

mandler

Men kan kun anbefale en kostplan, har virkelig gjort det " let " for mig

Anmeld Citér

5. juni 2015

modesty

Ikke for at slå dig ud, men hvis du gerne vil tabe dig, tror jeg at du skal vælge en anden strategi. Det nytter ikke specielt meget at udskifte en fødevare med et minimalt bedre alternativ.

Hvis det virkelig skal batte, så skal du skære gevaldigt ned på stivelse og sukker.

Det vil sige så lidt brød, pasta, ris og kartofler som muligt. 

Rugbrød er KLART at foretrække fremfor en grovbolle, som oftest bare er hvidt brød med et drys kerner. 

Og sukker siger vel sig selv - men det er vigtigt at være opmærksom på "skjult" sukker, som f.eks i rosiner, figenstænger o.s.v.

Der er intet i vejen med mayonaise. Der er intet i vejen med fedt generelt, og altså heller ikke dressing til salaten (det er dog bedst at lave den selv, da de færdiglavede indeholder meget sukker) så længe man holder sig fra stivelse og sukker.

Jeg kørte en kur (af andre årsager end vægttab) hvor jeg holdt mig 100% fra stivelse og sukker. Det var absurd hårdt, så jeg vil ikke anbefale så ekstrem en tilgang, men jo mere man skærer ned, jo bedre. Jeg spiste æg og bacon hver morgen, fik masser af fedt, masser af mad generelt. Jeg tabte mig 5 kilo på en uge.

PS: Hvad er vand med smag??

Anmeld Citér

5. juni 2015

modesty

Mor til Ella skriver:

Kostplan

Holde dit blodsukker stabilt, spis 6 gange dagligt.

lad vær med at fjerne ting du ved du får svært ved, men begræns det.

Cheasy ost Gummi ost Them 6% er super lækker.

skyr mætter længe.

kohberg protein brød er top lækkert. Og ville til en hver tid sige rugbrød frem for grovboller.

pas på med drikke kcal, begræns indtag af frugt ( mange kulhydrater, og faktisk dyrt på kcal)

mandler

Men kan kun anbefale en kostplan, har virkelig gjort det " let " for mig

Det lyder umiddelbart som om rugbrød er at foretrække.

http://sondagsavisen.dk/madogsundhed/2015-03-13-eksperter-proteinbrod-er-unodvendigt-og-pa-graensen-til-usundt/

Anmeld Citér

5. juni 2015

Hønsemor

Efter at have tabt 50 kg, kan jeg kun sige: alt med måde! 

Find den livsstil der passer dig, jeg f.eks lavede 8 timers kuren om til en livsstil, altså i stedet for at tvinge mig selv til at spise morgenmad, så lyttede jeg til min krop og fandt ud af hvornår jeg var sulten, herefter måtte jeg spise i 8 timer og så slut, så det har faktisk resulteret i at jeg spiser fra 12-20 eller der "må" jeg spise og jeg spiser faktisk bare det jeg har lyst til. Selvfølgelig stadig med tanke på hvad jeg propper i munden  

En god ide er også ikke at forbyde sig selv ting, nu nævner du f.eks at du elsker sovs, så for at holde en ny livsstil er det en god ide at bevare lidt fra den gamle, så en smule sovs er bedre end ingen og en f.eks brun sovs kan fint blive lavet på kun mel og vand og vandet fra noget der har kogt  det er nemlig også vigtigt at huske på at man stadig på trods af ønsket vægttab stadig for fedt, for ellers kan kroppen ikke optage de fedtopløselige vitaminer (A, D, E og K) og disse er vigtige i forhold til dit helbred og din krop generelt 

Anmeld Citér

6. juni 2015

Blop2

modesty skriver:

Ikke for at slå dig ud, men hvis du gerne vil tabe dig, tror jeg at du skal vælge en anden strategi. Det nytter ikke specielt meget at udskifte en fødevare med et minimalt bedre alternativ.

Hvis det virkelig skal batte, så skal du skære gevaldigt ned på stivelse og sukker.

Det vil sige så lidt brød, pasta, ris og kartofler som muligt. 

Rugbrød er KLART at foretrække fremfor en grovbolle, som oftest bare er hvidt brød med et drys kerner. 

Og sukker siger vel sig selv - men det er vigtigt at være opmærksom på "skjult" sukker, som f.eks i rosiner, figenstænger o.s.v.

Der er intet i vejen med mayonaise. Der er intet i vejen med fedt generelt, og altså heller ikke dressing til salaten (det er dog bedst at lave den selv, da de færdiglavede indeholder meget sukker) så længe man holder sig fra stivelse og sukker.

Jeg kørte en kur (af andre årsager end vægttab) hvor jeg holdt mig 100% fra stivelse og sukker. Det var absurd hårdt, så jeg vil ikke anbefale så ekstrem en tilgang, men jo mere man skærer ned, jo bedre. Jeg spiste æg og bacon hver morgen, fik masser af fedt, masser af mad generelt. Jeg tabte mig 5 kilo på en uge.

PS: Hvad er vand med smag??

Jeg køre bare så hurtigt træt i rugbrød, da jeg syntes det bliver tørt og kedeligt at spise i længden. 

Det er vand hvor det fx smager af hindbær. Kan ikke huske hvad de hedder, men flaskerne er blå. De fåes med flere forskellige smage.

Anmeld Citér

6. juni 2015

fresia

Profilbillede for fresia

Jeg har haft rigtig god erfaring med at skære så meget stivelse ud af kosten som muligt. 

F.eks. Squash istedet for pasta, æg om morgenen, hjertesalat istedet for madpandekager osv. Og så skære ned på sukker. Men tror også det er vigtigt ikke at nægte sig de ting man holder mest af, så bliver du træt af det i længden 

Anmeld Citér

6. juni 2015

modesty

Blop2 skriver:

Jeg køre bare så hurtigt træt i rugbrød, da jeg syntes det bliver tørt og kedeligt at spise i længden. 

Det er vand hvor det fx smager af hindbær. Kan ikke huske hvad de hedder, men flaskerne er blå. De fåes med flere forskellige smage.

Der er bunker af sukker i dem. Det er ikke "vand med smag" - det er saft, af den meget syntetiske slags. Sådan noget skal du ikke drikke hvis du vil tabe dig.

Anmeld Citér

6. juni 2015

Mor til Ella

Det lyder umiddelbart som om rugbrød er at foretrække.

http://sondagsavisen.dk/madogsundhed/2015-03-13-eksperter-proteinbrod-er-unodvendigt-og-pa-graensen-til-usundt/

Fungere super for mig Synes det smager fantastisk, og så bliver det ikke tørt.

spiser dog også alm rugbrød.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.