At tabe sig lidt selvom gravid?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. juni 2015

charthys

Mullesmith skriver:

jeg vejer 91kg og i min sidste graviditet vejede jeg 103kg da jeg blev gravid og endte på 132kg til termin  denne gang vil jeg virkelig gerne IKKE tage så meget på,tænker maks 5kg og helst mindre. Overvejer at gå en god tur hver dag samt udskifte størstedelen af min kost med grøntsager og kylling/ æg, fisk og andet mager kød. Nogen erfaringer med at smide lidt kilo under graviditet og ikke tage 30 på 

min sidste graviditet gennemførte jeg med en vægtøgning på 3 kg, - jeg startede også med knap hundrede kg, men passede på hvad jeg spiste, så holdt den nede hele vejen.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. juni 2015

Mullesmith

Mor i Aarhus skriver:

Så længe du ikke sulter, får hvad du og baby skal bruge og passer rigtig godt på jer begge, så lyder det da meget fornuftigt i mine ører - altså grøntsager og fisk, kylling, magert kød osv. Men jeg synes du skulle få lidt grove kulhydrater også. Grove havregryn/speltgry/ruggryn, groft rugbrød (lav det evt. selv med rugmel, frø og kerner samt æg og hytteost) Og husk de gode fedtstoffer som avocado, olivenolie, hørfrøolie osv, nødder, fede fisk. Daglige lange gåture synes jeg er en fantastisk idè 

Men jeg vil bestemt ikke anbefale et vægttab under graviditet. De max fem kg. og så få tabt de ekstra kg. når du er klar efter fødslen. 

Hvis jeg kun tager 5kg på under graviditeten så ser jeg det som et vægttab for så vejer jeg helt sikkert mindre når jeg har født 

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mullesmith

charthys skriver:

min sidste graviditet gennemførte jeg med en vægtøgning på 3 kg, - jeg startede også med knap hundrede kg, men passede på hvad jeg spiste, så holdt den nede hele vejen.

Hvad vejede du så bagefter?

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mullesmith

Christina88 skriver:

Det er noget med, at der er forskel på at tabe sig, fordi du er syg og på når du er på kur... Jeg har ikke noget besvis for det, men synes at jeg, engang hørte noget om, at der var forskel..

Men hver kvinde må jo gøre, som hun vil...

Det tror jeg bestemt ikke der er forskel på, det hele handler jo om at kroppen får mindre end den forbrænder!

Anmeld Citér

2. juni 2015

charthys

Mullesmith skriver:

Hvad vejede du så bagefter?

omkring 90 :-)

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mullesmith

charthys skriver:

omkring 90 :-)

Så har du jo faktisk også tabt dig under graviditeten �� det er da super godt gået.

Anmeld Citér

2. juni 2015

charthys

Mullesmith skriver:

Så har du jo faktisk også tabt dig under graviditeten �� det er da super godt gået.

tja... det hjalp nu nok også at jeg tabte mig 6 kg til at starte med pga opkast, men altså ;-)

Anmeld Citér

2. juni 2015

Carina:-)

Du må gerne tabe dig under graviditet så længe det er under kontrollerede forhold.

Jeg blev sat på diæt på Herning sygehus i 2005 under diabetesteamet. 

Jeg fik kørt ctg  2 gange hver uge fra uge 32 og blev skannet hver uge .

Jeg vejede 114,7 i 17 uge og vejdede da jeg havde født  i uge 36+2 78 kg. 

Så jeg tabte gennemsnitlig  ca 1½ kg pr uge. Og det var jo pga baby også tager ebn del af energien så det nærmest "raslede " af uden at jeg gik og sultede ( men fik self ingen usund mad og slik i de 4 mdr) 

Victor havde det fint hele vejen og kom ud med 2800 g og 48 cm . vel og mærke jo i 36 uge :) 

Det var under kontrol og med garvede læger og jm indeover hele tiden . Og det gjorde at jeg f.eks ikke skulle have ekstra insulin under graviditeten men kunne nøjes med de enheder jeg tager normalt-

og at Victor ikke skulle have sukkerdrop efter fødslen fordi hans og mit system havde været helt stabilt under graviditeten,.

Jeg vil aldrig anbefale nogen at gå på kur uden læger med indover - men kan anbefale dig at kontakte dit fødested da man mange steder kører forløb specielt med henblik på overvægtige gravide. 

Og ja baby får det den skal have - Og mhs til giftstoffer så  er jeg diabetiker og jeg danner ketoner ( som kommer når man fedtforbrænder) tit ved f.eks føling i mit blodsukker og det er især noget jeg mærker til under graviditet da jeg skal køre min insulin så stramt som muligt - Og ingen af mine 7 børn har haft prb. af den grund og gætter på at jeg aldrig var sat på diæt i min 5 graviditet hvis det ikke var  fordi lægerne havde styr på tingene :) 

Anmeld Citér

2. juni 2015

modesty

Vil rigtig gerne svømme noget mere og aå bruger jeg madlog hvor jeg hjælper min hjerne til at styre kun at få en normal mængde mad og ikke kaste i hovedet til set uendelige  jeg overspiser meget nemt, derfor og specielt nu hvor jeg er gravid vil jeg holde styr på hvad jeg spiser og skrive det i madlog 

Som en anden også skriver, så er et rigtig godt tip ift. overspisning at få masser af fedt og proteiner ind i kosten - specielt om morgenen. F.eks æg og bacon. Og en smoothie hvor du tilføjer en halv avocado, en spiseske usaltet smør og en spiseske kokosfedt. Andre ingredienser kunne f.eks være juice (meget gerne af den friskpressede slags, ikke fra koncentrat), en halv banan og noget frossen frugt. Du holder dig mæt i meget længere tid, og det er gode fedtstoffer til kroppen.

Senere på dagen kan du proppe dig med masser af grønt, rugbrød, havregryn (helst de grovvalsede) og kød og fisk (og evt. en smoothie mere hvis du får lyst til lidt sødt).

Man kan nærmest ikke overspise - hvis bare man spiser de rigtige ting.

Og jeg vil lige bemærke - det her er altså ikke en kur. Det er bare at spise sundt.

Anmeld Citér

2. juni 2015

Mor11

Profilbillede for Mor11

Tal med din læge de fleste fødesteder har "programmer" netop til overvægtige der skal/vil holde vægtøgningen på et minimum min kusine var på sådan et forløb i hendes sidste graviditet og endte med at være 15kg lettere efter fødslen end før  

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.