Jeg kan snart ikke mere..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2015

jenny4

lineog4 skriver:

Så læser jeg det anderledes. Jeg læser om en mand der er væk hjemme fra mandag til fredag 4-18. En mor der er ved at køre ned pga presset ved at være hjemmegående og en mand der også kræver mig tid plus hun har en mild depression. 

Ja det lyder til manden ikke er den der tager flest opvaske, men der står intet om han ikke er familiefar de timer han er hjemme hver dag. Det er også en mand der går i byen hver 3. Weekend, måske nok en ri enlig dårlig prioritering også økonomisk hvis ikke der er råd til dagplejepladser. 

Men jeg læser også en familie der har truffet er valg sammen blandt andet om at spare institution. Det valg kan ændres og for mig lyder det som det er vejen frem frem for at skyde skarpt efter manden hele tiden. Jeg husker også de hårde perioder i barslen, hvor jeg dårligt kunne hænge sammen og mine krav til min husbond måske var urimelige fordi jeg havde så meget brug for mig tid.

de fleste svar her handler om: kræv af din mand, han skal også.... Men jeg læser indlægget med andre briller og ser en familie der skulle omprioritere og lade mor få mig tid og finde rum til aig selv aom voksen kvinde og ikke som kor, da hun åbenlyst ikke trives i den rolle.

Jeg er enig - og i øvrigt synes jeg det er skræmmende hvis det bliver til en kamp mellem kønnene. Min mand og søn er pt igang med at bage kage og lave aftensmad, mens jeg hviler på sofaen - det er altså ikke alle mænd der pr automatik søger væk fra hjemmet, men det kræver at man afstemmer forventninger til hinanden løbende og giver hinanden friheden til også at være sig selv. Men når det forhold så er blevet uligevægtigt og den ene part har mere fritid end den anden (og begge ikke trives i det) så er begge også forpligtet til at ændre forudsætningerne. Og her mener jeg ikke vi har tilstrækkelig info omkring ts' mand og om de overhovedet har drøftet en ændring af tingenes tilstand, til at kunne sige at hun bare skal forlade ham. 

Jeg mener ligesom dig, at et grundigt tjek af økonomien nok vil kunne udløse institutionspladser til børnene, samt give ts mulighed for at være til rådighed for arbejdsmarkedet og ikke mindst til at komme ovenpå den depression så det ikke udvikler sig. Og alt dette sker kun hvis ts og mand kommunikerer og VIL finde en løsning SAMMEN. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2015

MorTilN

lineog4 skriver:

Er I gift? For ellers er der ikke længere gensidig forsørgerpligt og du vil kunne få KH. Det burde kunne dække dagplejepladsen og måske så heller ikke mere, tilgengæld vil du så blive tilknyttet et center som hjælper dig med at søge job osv. Jeg siger ikke det er en dans på roser, eller det er nemt. Men jeg siger det lyder til du har brug for luft.

Det først fra Januar 2016 det gælder at der ikke er gensidig forsøger pligt for samlevende

Anmeld Citér

25. maj 2015

lineog4

Anonymbebs skriver:

Det først fra Januar 2016 det gælder at der ikke er gensidig forsøger pligt for samlevende

Ups men er den så hundrede procent nu eller ville ts kunne få 4000 ud til 2 dagplejepladser?

Anmeld Citér

25. maj 2015

lineog4

lineog4 skriver:

Ups men er den så hundrede procent nu eller ville ts kunne få 4000 ud til 2 dagplejepladser?

Blev nysgerrig og lavede et lille regnestykke. Hvis man tjener 350000 om året kan man få et afslag på 40% på daginstitution. I Roskilde ville det betyde at man fik to dagplejepladser for 2600 om måneden. Man kunne til trods for gensidig forsørgerpligt modtage 7500 om måneden før skat dvs ca 6000 udbetalt. Så det kan betale sig at gå på KH og aflevere i dagpleje. Kan selvsagt godt være ts er gift og hendes mand derfor får hendes fradrag og så skal der nok regnes mere.

hvis man intet tilskud skal kunne få til institution skal man tjene 500000 om året det er alligevel også en slat penge 

det var beregning over 30, kan så se det ser helt anderledes ud hvis man er under 30 for så falder KH til 3600 men det kan dog stadig betale dagplejen. Med mindre manden tjener mere og han skal faktisk næsten op på 500000 om året da plads uden tilskud koster i Roskilde 3900 om måneden.

nå en masse tal men blev bare nysgerrig.

Anmeld Citér

25. maj 2015

MorTilN

lineog4 skriver:

Den er helt væk for sammenlevende Januar '16.

Men forstår heler ikke de ikke kan få noget hjælp/have råd til dagplads. For som jeg kan læse mig frem til så skal hendes mand altså tjene over det beløb som hun vil kunne få i sats gange 2.

F.eks. vis hun kan få 14 203 kr i KH sats (30+ med børn) så skal manden have udbetalt over 28 406 kr om måneden for at hun ikke kan få KH.

Kan ikke finde satsen fra 2015 for dem under 30 med børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.