Anonym skriver:
Hvis du er på dagpenge, men er gravid. Må de så tjekke op på om du sender så mange ansøgninger du skal? Jeg er fire måneder henne når jeg er færdiguddannet. Ser bare ikke den store ære i at snyde folk. Mange stillinger er pr 1 August, hvor jeg vil være 5 måneder henne.
må de tjekke om jeg sender mine ansøgninger? Og gør de det?
Jeg kan se i tråden, at det er forskelligt, hvor meget kontrol og hvilken rådgivning a-kasserne giver. Men ja, som alle andre ledige må de gerne kontrollere dig, også selvom du er gravid.
Jeg er arbejdsløs, nyuddannet akademiker og 11+4. Jeg var til rådighedssamtale i a-kassen for en uge siden, hvor de rådede mig til at spille med helt åbne kort fremover (også i ansøgningerne), og mere målrettet gå efter vikariater og projektansættelser. Jeg skal til jobsamtale på onsdag, hvor de igen rådede mig kraftigt til at være ærlig og tænke på mit omdømme, og faktisk have alternativer klar, f.eks. at de ansætter mig midlertidigt frem til barsel og så genansætter mig efter min barsel. Jeg havde forventet det modsatte råd, altså at de ville have, at jeg fortiede det, så jeg havde større chance for at få jobbet og komme ud af deres system.
Mht. hvordan de tjekker, at jeg er aktivt jobsøgende, så skal jeg til rådighedssamtalerne hver 3. måned lave en liste med de jobs, jeg har søgt og sende dem 2 af de nyeste ansøgninger, som de så vurderer, men de har endnu ikke bedt mig dokumentere mere end dette.
Jeg ville spørge dem konkret, hvad de anbefaler dig at gøre til informationsmødet i din a-kasse, som du bliver indkaldt til kort efter, at du er blevet meldt ledig. Og hvis du gerne vil vide besked nu, så ring ind til dem, for at høre hvad de anbefaler dig at gøre. Held og lykke med jobjagten