Til jer der har været gravide, hvor barnet stod i underkropsstilling da terminen nærmede sig:
Hvordan føltes livet i maven mht spark? Hvor kom de mest henne?
Jeg blev undersøgt af to jordemødre i tirsdags, jeg tror den ene var studerende og den anden nyuddannet. Men de var i tvivl om hvordan min lille pige vender derinde. Indtil konsultationen var jeg sikker på hun vendte rigtigt, for jeg har mærket stik og jag omkring livmoderhalsen, som er barnet der drejer hovedet dernede (fortalte jordemoderen da jeg oplevede det samme, da jeg ventede min første datter) og jeg mærker mest liv og uden tvivl de hårdeste bevægelser i den øverste halvdel af maven og helt oppe i ribbenene nogle gange.
Jeg er sendt til scanning mandag, men jeg kan simpelthen ikke holde ventetiden ud og er nødt til at få lidt luft for det her i mellemtiden. Jeg tog det fint i tirsdags da jeg fik beskeden, men jo mere jeg har tænkt over det og læst om sædefødsler (hvis det blev aktuelt), jo mere ked af det og bange bliver jeg. Alle de drømme og ønsker jeg har for denne fødsel, ryger ud af vinduet hvis hun vender forkert (og ikke kan vendes, men jeg er så frustreret over usikkerheden ved ikke at vide hvordan hun vender og et evt vendingsforsøg overhovedet vil virke at det påvirker mit humør enormt meget). Jeg vil gerne føde hjemme, så naturligt som muligt. Jeg er rystende angst for kejsersnit og (ifølge Googlede statistikker) ender halvdelen af alle sædefødsler i kejsersnit. Jeg vil gerne selv tage imod mit barn, føde i vand og styre slagets gang selv, så meget som muligt, mens jordemoderen drikker kaffe i et hjørne og opmuntre mig hvis der er behov for det... Jeg vil gerne have hud til hud med det samme... I det hele taget ønsker jeg bare en meget intim stemning omkring fødslen i mit eget hjem, og det føler jeg bliver mig frataget hvis hun vender forkert.
Jeg ved godt jeg tager sorgerne på forskud, men jeg er reelt ked af, at gå med denne usikkerhed og det fører en masse tanker med sig. Så hvis nogle har et par gode råd eller trøstende ord er de mere end velkomne - også dem med erfaring om hvordan de bevægelser føltes i maven, når barnet vendte med røven nedad :-)
Anmeld
Citér