ErDetSnartNU skriver:
Jeg synes du skal indlede en heftig omgang med google - google alt, hvad du kan finde af sundhedsstyrelsens anbefalinger, anbefalinger for gravide osv, og lad for guds skyld være med at basere dine do's og don'ts på en debatside, hvor folk sjældent har styr på alle fakta og desuden råder dig til at gøre, hvad de selv har vurderet er rigtigt - måske også udfra viden, de har samlet op på et debatforum. Det kan være rigtig fint og vejledende, men personligt ville jeg ikke følge nogle råd uden at have undersøgt det selv først.
Fx det med kaffe: Google søgeord koffein + graviditet = https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/gode-raad/kaffe-og-graviditet/ Her ser du, at gravide anbefales ikke at indtage mere end 300 mg koffein dagligt, hvilket svarer til 3 kopper kaffe. Personligt drikker jeg så koffeinlet kaffe (halv koffeinmængde) og drikker så 2 krus, hvilket mængdemæssigt svarer til lidt under 4 kopper men koffeinmæssigt til under 2 kopper. Koffeinfri kaffe har et meget lavt indhold af koffein, så det giver sig selv, at du gerne må drikke mere end 3 kopper af det. Der er også koffein i te, cola osv, så den mængde skal du selvfølgelig trække fra din daglige kafferation.
Det samme med make-up og neglelak - sæt dig ind i, hvad de 3 "værste" parabener er (googlesøgning "hormonforstyrrende + parabener = http://www.astma-allergi.dk/den-bla-krans/parabener/hormonforstyrrende = "Propylparaben, Butylparaben og Isobutylparaben er mistænkt for at kunne have en østrogenlignende effekt. Disse effekter er dog kun påvist i koncentrationer, der er langt over de koncentrationer, som mennesker udsættes for, når de bruger kosmetik.") og undgå dem. De er i forvejen taget ud af rigtig meget af make-up, så det burde være ret nemt at finde noget, som ikke indeholder disse slags.
At nogle anbefaler dig at drikke alkohol for at dække over din graviditet er et rigtig godt eksempel på, hvorfor man ikke skal lade svarene på en debatside afgøre, hvordan man opfører sig i graviditeten. Jeg kan faktisk slet ikke forstå, hvordan man kan anbefale det, når man nu ved, at alkohol er et organisk opløsningsmiddel ( http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/alkohol/anbefalinger/intet-alkoholforbrug-er-risikofrit), og barnet får samme promille som moderen - det lyder ikke af meget, hvis man holder sig til et eller få glas vin, men sagen er, at fosteret endnu ikke kan nedbryde alkoholen. Hvis du endelig skal drikke alkohol (men det lyder du heldigvis for fornuftig til
) så ville jeg vente til fosterets organer er færdigtudviklede og fosteret derefter kun skal øge sin vægt - så kommer der i det mindste ikke alkohol i barnet mens de livsvigtige organer dannes.
Jeg ved, at det kan være en jungle, men jeg synes også, at det er vigtigt at basere sin livsstil under graviditeten på fakta og seriøse sider, så man er sikker på, at det ikke bare er ammestuehistorier man følger. Held og lykke med det 
Måske laver jeg en iskaffe med koffeinfri kaffe, for at være lidt mere på den sikre side, det lyder lidt bedre end alm. kaffe, men ja alt med måde, så ville stadig kun drikke 2-3 kopper koffeinfri kaffe.