Spørgsmål til den nye verden :)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2015

Babydrøm

modesty skriver:

Søndagsavisen havde en stor test for lidt tid tilbage hvor de testede fiskeolier. Matas' vandt, som den der havde det bedste forhold mellem de forskellige omega'er o.s.v. Og den er ret ofte på tilbud, så den bruger vi herhjemme. 

Jeg ville passe lidt på med de dér special-graviditetsprodukter, det er ofte bare den samme vare til en dyrere pris. Men jeg kender ikke det specifikke produkt du nævner.

Okay, det lyder godt, dem har jeg engang prøvet Så bliver det nok dem må man tage dem, der har det der i, så man ik får sure fiskeopstød? Ellers tager jeg dem nok bare om aftenen. Må lige finde ud af hvor meget fiskeolie jeg skal have. 

Ja det tænkte/frygtede jeg lidt, at det godt kunne være med de gravid produkter. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2015

SDD

Profilbillede for SDD
Mor til to piger, fra ‘14 og ‘20
Babydrøm skriver:

Oki, det forstå jeg godt Men jeg kan ikke lide alm. kaffe, jeg er vild med latte og iskaffe Jeg købte den der kaffe uden koffein pga. min mave og pga. vi var igang med pb, så den passer mig fint Men burde den ik også være bedre, når den er uden koffein? 

Okay, det forstår jeg også godt men har en svaghed for pepsi max  men baby kommer jo først!  Men ved jo at aspartan er noget skidt. 

God ide med at bytte glas, men han kan desværre ikke deltage pga. sit arbejde, og det er jo en siddende middag, så enten bliver det en pencilin løgn (hvilket de nok mest tror på) ellers joken med gravid i 7 mdr.  Kan ik helt finde ud af det..  Det er godt nok svært! Jeg plejer ik at drikke en masse, men mine søstre jokede med at vi jo sagtnes kunne drikke os lidt snalret til festen, vores mor kører os hjem, og kan godt lide vin og et par drinks, og har jo meget holdt mig fra det under PB, men her den sidste mdr. valgte jeg jo at drikke et par glas vin når vi var ude og spise mm. så det har de jo set mine søstre, og er jo så naturligt, derfor jeg skal finde på en god løgn, for ellers driller de mig bare og også når vi skal til konfirmation weekenden efter.. Håber det gav mening  Nu når jeg er gravid, har jeg slet ik lyst til ar drikke alkohol, tænker godt nok mere over hvad jeg spiser og drikker nu Har dårlig nok samvittighed over at jeg drak lidt vin i sidste weekend og så tester positiv i tirsdags  

Ja det er en svær situation når man godt vil beholde hemmeligheden. især når man ikke direkte vil lyve. 

Jeg ville nok vælge den med blærebetændelsen, men. Den går jo ikke flere gange nej.

mht kaffen så nej den er ikke dårligere, men det var nu mere det med smagen. Men hvis du bedre kan lide det uden, så er det jo sådan. 

Jeg kan sagtens følge dig mht den dårlige samvittighed. Sad og spiste lidt tun fra dåse og kom så i tanker om graviditeten og straks fik jeg kvalme og tænkte på det resten af dagen. Men en måned inden fødslen drak jeg da et glas vin og hun har ikke taget skade.

Anmeld Citér

18. april 2015

Babydrøm

SDD skriver:

Ja det er en svær situation når man godt vil beholde hemmeligheden. især når man ikke direkte vil lyve. 

Jeg ville nok vælge den med blærebetændelsen, men. Den går jo ikke flere gange nej.

mht kaffen så nej den er ikke dårligere, men det var nu mere det med smagen. Men hvis du bedre kan lide det uden, så er det jo sådan. 

Jeg kan sagtens følge dig mht den dårlige samvittighed. Sad og spiste lidt tun fra dåse og kom så i tanker om graviditeten og straks fik jeg kvalme og tænkte på det resten af dagen. Men en måned inden fødslen drak jeg da et glas vin og hun har ikke taget skade.

Lige præcis! Mega svært!! Men ja det bliver nok den med blærebetændelsen og så må jeg finde på en ny løgn til næste fest  Super nemt jo - not 

Oki godt at høre For se om jeg vælger at drikke lidt kaffe, indtil videre kan jeg undvære  

Hihi, ja det er nok normalt, at man får dårlig samvittighed   Jeg trøster mig med at baby vist har egen madpakke med i starten, mindes jeg at jeg har læst et sted. Så nu ved jeg det jo og derfor tænker jeg over hvad jeg spiser og drikker Dejligt hun ik har det   

Anmeld Citér

18. april 2015

Masig

Babydrøm skriver:

Tak det tænker jeg også  Så det bliver makeup og neglelak til festen Har slet ik lyst til at drikke alkohol nu når jeg ved jeg er gravid, har dårlig nok samvittighed over at jeg drak vin i sidste weekend og så testede positiv i tirsdags   

Vi kører sammen og min mor har sagt hun ville køre, så det kræver en god løgn, for at de ik ser lige igennem mig, men den er godt nok svær! De kender mig jo så godt!

Jeg var også ved frisør igår og fik ikke farvet hår, det vil jeg ikke med de skrappe kemikalier. Så heller lidt makeup og neglelak med måde. For er glad for min makeup  

Jeg drikker ikke sort kaffe, men latte eller Iskaffe er min svaghed  men kan godt lide den uden koffein, og tænkte den måtte være bedre, men kan jeg ik finde ud af.. 

Dejligt at høre at alt gik godt selvom du gjorde de ting Okay, tror du at det var det der gjorde en forskel? Men en vild sammenligning. Tak for dine svar  

Jeg tror ikke noget jeg gjorde, resulterede i at den ene blev lidt svag mht helbred og den anden foreløbig er stærk nok. Det var mere for bare at sige at man ikke nødvendigvis undgår problemer fordi man undgår alle de ting man burde. Og at man ikke nødvendigvis får problemer fordi man bruger make up, drikker kaffe mm... 

og man skal jo huske at sundhedsstyrelsens anbefalinger er lavet for at man skal bruge sin fornuft og fordi nogle ikke forstår at bruge sin fornuft og derfor bliver der lavet retningslinjer... men selvfølgelig sker der intet ved at drikke lidt kaffe eller være fin til en fest... tænk hvad vores forældre gjorde da de var gravide med os i sin tid... vi burde jo være smækfyldt med allergi og halv retarderet alle sammen  man skal jo bare tænke sig om...

Anmeld Citér

18. april 2015

Christine

Babydrøm skriver:

Jeg har jo lige testet positiv  Det er en helt ny verden  

Derfor har jeg et par spørgsmål, der kommer sikkert mange flere 

- Må jeg drikke koffeinfri kaffe? Hvis ja, hvor meget? Har købt en økologisk Peter Larsen kaffe hvor der står at de har fjernet koffeinen uden kemikalier. Er meget nervøs for at gøre noget forkert   Koffein lyder ret farligt for spiren, og nu har vi kæmpet så længe for det skulle lykkes! 

- Hvad med fiskeolie, skal jeg tage fiskeoliekapsler? Får slet ik nok fisk. Synes ik jeg kan blive klog på det selvom jeg googler.

- Hvor slemt er det med neglelak? Er det bedre at købe en fra ex. nilens jord der er uden parfume og parabener? Eller er det helt no-go? 

Jeg skal til sølvbryllup om en uges tid, plejer at gå med makeup og neglelak, og drikke lidt til fester, plus jeg skal til frisør uden at få det farvet, som jeg plejer. Så skal til at finde på nogle løgnhistorier, for mine søskende, smider sikkert er du gravid i hovedet på mig (driller vi nogle gange hinanden med, hvis vi ex. ik drikker et glas vin ) så skal finde på en god historie!  For hvis de spørger, ja så smiler jeg sikkert helt vildt, og så er jeg jo bustet, det går ik! 

Har I nogle ideer? Ville I tage makeup og neglelak på? Jeg overvejer at skrive om dagen, at jeg har fået blærebetændelse så er på pencilen, så kan sagtens køre hjem, da jeg jo så ik drikker. Og at jeg ik farvede mig denne gang, da mine krøller ik bryder sig om det, så ville se om jeg kunne se og mærke en ændring på dem. Har ik lige andre ideer.. 

jubiiii tillykke!

Du må gerne få koffein, bare du begrænser indtaget til hvad der svarer til 1-2 kopper kaffe - mener jeg. Men din læge og jordemoder vil nok også gennemgå alle de ting 

Jeg ville nok droppe neglelak eller bruge scotch neglelak. Jeg bilder mig ind de er endnu bedre end Nilens jord. Andre make jo produkter ville jeg finde hos Nilens jord.

Held og lykke med at skjule det til festen - Det kan godt være svært 

Anmeld Citér

19. april 2015

Babydrøm

Masig skriver:

Jeg tror ikke noget jeg gjorde, resulterede i at den ene blev lidt svag mht helbred og den anden foreløbig er stærk nok. Det var mere for bare at sige at man ikke nødvendigvis undgår problemer fordi man undgår alle de ting man burde. Og at man ikke nødvendigvis får problemer fordi man bruger make up, drikker kaffe mm... 

og man skal jo huske at sundhedsstyrelsens anbefalinger er lavet for at man skal bruge sin fornuft og fordi nogle ikke forstår at bruge sin fornuft og derfor bliver der lavet retningslinjer... men selvfølgelig sker der intet ved at drikke lidt kaffe eller være fin til en fest... tænk hvad vores forældre gjorde da de var gravide med os i sin tid... vi burde jo være smækfyldt med allergi og halv retarderet alle sammen  man skal jo bare tænke sig om...

Det tror jeg heller ik. Ja det er jo nok rigtigt.

Ja det er jo rigtigt med anbefalingerne, min fornuft fejler vist ik noget, så burde have ok styr på go og no-go  men er jo stadig nervøs for alt muligt, men har jo heller aldrig prøvet det her  alt nyt skal jo læres  

Ja det er rigtigt, vi ville alle være skøre og have alle allergier, for de gjorde da en masse "forbudte" ting  

Anmeld Citér

19. april 2015

Babydrøm

Christine skriver:

jubiiii tillykke!

Du må gerne få koffein, bare du begrænser indtaget til hvad der svarer til 1-2 kopper kaffe - mener jeg. Men din læge og jordemoder vil nok også gennemgå alle de ting 

Jeg ville nok droppe neglelak eller bruge scotch neglelak. Jeg bilder mig ind de er endnu bedre end Nilens jord. Andre make jo produkter ville jeg finde hos Nilens jord.

Held og lykke med at skjule det til festen - Det kan godt være svært 

Tusind tak

Ja gør de nok, er bare ik nået så langt som til læge mm. endnu, og blev i tvivl selvom jeg googlede  

Oki, har besluttet at tage neglelak på til festen, lidt skader nok ik Ja er også glad for Nilens Jord, har noget makeup derfra, resten bliver nok også byttet ud med makeup derfra  

Anmeld Citér

19. april 2015

CaWi

Du må gerne drikke kaffe med koffein.  Mener det er to-tre kopper de anbefaler. 

Nu snakker du om koffeinfri kaffe, med der er rent faktisk stadig koffein i koffeinfri kaffe, så hvis det er fordi du helt vil undgå koffein, ja så skal du slet ikke drikke kaffe

Anmeld Citér

19. april 2015

Masig

Babydrøm skriver:

Det tror jeg heller ik. Ja det er jo nok rigtigt.

Ja det er jo rigtigt med anbefalingerne, min fornuft fejler vist ik noget, så burde have ok styr på go og no-go  men er jo stadig nervøs for alt muligt, men har jo heller aldrig prøvet det her  alt nyt skal jo læres  

Ja det er rigtigt, vi ville alle være skøre og have alle allergier, for de gjorde da en masse "forbudte" ting  

Man er lidt nervøs, men det er jo kun godt. Det er jo det, der får en til at bruge sin fornuft 

Anmeld Citér

19. april 2015

ErDetSnartNU

Jeg synes du skal indlede en heftig omgang med google - google alt, hvad du kan finde af sundhedsstyrelsens anbefalinger, anbefalinger for gravide osv, og lad for guds skyld være med at basere dine do's og don'ts på en debatside, hvor folk sjældent har styr på alle fakta og desuden råder dig til at gøre, hvad de selv har vurderet er rigtigt - måske også udfra viden, de har samlet op på et debatforum. Det kan være rigtig fint og vejledende, men personligt ville jeg ikke følge nogle råd uden at have undersøgt det selv først. 

Fx det med kaffe: Google søgeord koffein + graviditet =  https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme-a-aa/graviditet/gode-raad/kaffe-og-graviditet/ Her ser du, at gravide anbefales ikke at indtage mere end 300 mg koffein dagligt, hvilket svarer til 3 kopper kaffe. Personligt drikker jeg så koffeinlet kaffe (halv koffeinmængde) og drikker så 2 krus, hvilket mængdemæssigt svarer til lidt under 4 kopper men koffeinmæssigt til under 2 kopper. Koffeinfri kaffe har et meget lavt indhold af koffein, så det giver sig selv, at du gerne må drikke mere end 3 kopper af det. Der er også koffein i te, cola osv, så den mængde skal du selvfølgelig trække fra din daglige kafferation.

Det samme med make-up og neglelak - sæt dig ind i, hvad de 3 "værste" parabener er (googlesøgning "hormonforstyrrende + parabener = http://www.astma-allergi.dk/den-bla-krans/parabener/hormonforstyrrende = "Propylparaben, Butylparaben og Isobutylparaben er mistænkt for at kunne have en østrogenlignende effekt. Disse effekter er dog kun påvist i koncentrationer, der er langt over de koncentrationer, som mennesker udsættes for, når de bruger kosmetik.") og undgå dem. De er i forvejen taget ud af rigtig meget af make-up, så det burde være ret nemt at finde noget, som ikke indeholder disse slags. 

At nogle anbefaler dig at drikke alkohol for at dække over din graviditet er et rigtig godt eksempel på, hvorfor man ikke skal lade svarene på en debatside afgøre, hvordan man opfører sig i graviditeten. Jeg kan faktisk slet ikke forstå, hvordan man kan anbefale det, når man nu ved, at alkohol er et organisk opløsningsmiddel ( http://sundhedsstyrelsen.dk/da/sundhed/alkohol/anbefalinger/intet-alkoholforbrug-er-risikofrit), og barnet får samme promille som moderen - det lyder ikke af meget, hvis man holder sig til et eller få glas vin, men sagen er, at fosteret endnu ikke kan nedbryde alkoholen. Hvis du endelig skal drikke alkohol (men det lyder du heldigvis for fornuftig til ) så ville jeg vente til fosterets organer er færdigtudviklede og fosteret derefter kun skal øge sin vægt - så kommer der i det mindste ikke alkohol i barnet mens de livsvigtige organer dannes.  

Jeg ved, at det kan være en jungle, men jeg synes også, at det er vigtigt at basere sin livsstil under graviditeten på fakta og seriøse sider, så man er sikker på, at det ikke bare er ammestuehistorier man følger. Held og lykke med det

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.