- Så er vi ikke enige på det punkt, os to.
- Jeg har selv været tæt på sådan en situation, og den veninde der kæmpe på at være gravid. Projektere de hendes vrede på sin gravide veninde, og svinende hende til (bag hendes ryg selvfølge). Hvorfor skulle hun være gravid? - Hun var ikke færdig med uddannelsen osv.
- Der vilde komme mange situationer i livet, hvor man er jaloux, og ked af det.
- Og man MÅ bare acceptere, det der er skete. Og komme videre. - Og det må tage den tid, det gøre. Absolut.
Og ja det er en skide træls situation, når det kommer til en baby, som man ønsker sig OVERALT på jorden.
- Men svigerinde har INTET gjort galt, hun er blevet gravid med en kæreste hun har mødte for nogle måneder siden, og hun er glad.
- Det er ikke hendes skyld, det ikke går som det skal hos den anden.
- Jeg tror også når ts, får sine egne lille bebs, at hun vil ha, at alle er glade for hendes vejene.
- Jeg synes også ts, gjorde det rigtige, med at skrive en hurtigt tillykke, og ikke mere, fordi det magter hun ikke lige der.
Selvsagt skal man ikke sprede rygter, tale grimt om osv. Blot fordi de får det man ikke får/fik. Men hvad man tænker inde i sit hoved og siger en mørk aften i sengen til sin mand, det vil jeg aldrig sætte rammer for. Og lige der skal man have lov også at have alle sine grimme tanker.
jeg mistede min datter og blev umiddelbart efter gravid og det samme gjorde en bekendt. Livet ville det at jeg blev gravid og hun med den pige der var mit største ønske. Jeg ønskede pænt tillykke, ja jeg gav endda min datters lyserøde badekar og det lyserøde tøj vi havde videre. Men det kunne da ikke forhindre tankerne, at bare en lille smule kunne gå galt, sådan et lille kejsersnit, kolik, eller i hvert fald en grim baby. Jo jo jo det er da forkert at tænke sådan, men det er da menneskeligt, og det værste man kunne gøre var at fortælle mig, at jeg igen igen igen var forkert, skilte mig ud, ikke formåede at være som andre, jeg igen her var en minoritet.
Acceptere det skete, og komme videre.... Tror egentlig ikke helt jeg ved hvad du mener med det. Man kan jo kun acceptere man har mistet, men komme videre? Hvad betyder komme videre, at man bliver som man var før man mistede?
Og det samme med at kæmpe for at blive gravid, jeg oplever der er en del sammenligninger mellem at nå til stor frygt for man aldrig bliver mor, til det jeg oplevede da jeg mistede. Der kommer man ikke bare videre, man lever med det som et faktum i livet, men man er ikke den samme. Ikke den der tror det med børn bare er at smide præventionen ud. En eller anden snert af alvor er kommet med ind i livet.
Og så til sidst, jeg ville da ikke forvente eller ønske alle var glade på mine vegne. Jeg var så glad, så jeg slet ikke oplevede om andre også var det. Som gravid (især første gang) og som nybagt mor, er man da i sin egen lille bobbel. Og du har nok hørt vreden, men gjorde den gravide? Og kunne du så ikke bare sige som et stort menneske: jeg hører din vrede, jeg forstår din frustration, men jeg synes det er uretfærdigt over for vores fælles veninde.
Jeg er taknemmelig for de som er i mit liv, også rummer mine grimme tanker, også rummer når jeg bliver urimelig, når jeg forsvinder mentalt når nyheden om en graviditet springes, når jeg ikke kan glædes over hende der skal have de to piger jeg ville give mit liv for, når de kan se jeg kæmper med tårerne mens jeg får sagt: ej var hun ikke lidt lille? Når de kan rumme mon misundelse og ikke beder mig om at komme videre, men spørger interesseret til hvordan det er osv osv osv.
Vi kan aldrig gå i andens sko, men vi kan lytte, vi kan rumme og det har de omkring mig heldigvis gjort også selvom en del af mine tanker i forløbet har været i kategorien et dårligt menneske