Min Oliver havde også problemer da han startede i børnehave, han var meget fysisk i hans reaktioner og råbte ad folk og snakkede baby sprog i stedet for at kommunikere ordentlig. Derudover fungerede han heller ikke i store grupper, og kunne ikke finde ud af at spørge andre om lov til at være med i en leg.
(det skal lige siges at han var blevet moppet af pædagogerne i den institution han gik i først, hvorfra jeg fik ham fjernet, vi havde kommunen indblandet, så det var temmelig slemt)
Vi endte med at få støttetimer til ham, og et marte meo forløb, og efter 1 år fik vi endelig vores dejlige glade harmoniske dreng at se. Det var et hårdt år, men dejligt at vi hele tiden kunne se udvikling i den rigtige retning med ham.
Nu sikriver jeg ikke dette fordi jeg tror at dit barn er i samme situation, men jeg ved at børnehaver har flere ting de kan tilbyde som f.eks et marte meo forløb, eller i kan søge om støttetimer, så der er en voksen til at hjælpe ham med at finde en ro ude på legepladsen hvis det er nødvendigt.
Men først og fremmest er det vel at snakke med pædagogerne igen, og forklare hvordan han er derhjemme, hvornår det er startet osv. Jeg ville nok bede om at have et møde med dem, også for at få noget af deres ekspertise om hvordan man derhjemme kan hjælpe ham til at blive en gladere dreng.
De er jo uddanet til at forstå de små, og håndtere en masse forskellige situationer. Det er vi forældre jo ikke, vi har 'kun' kærligheden og selvfølgelig en masse andre ting, men ikke fagligheden, og den kan måske være meget rar at få med ind over...?
Jeg er nok bare lidt ekstra pylret pga det vi var igennem.
Men jeg håber i finder en løsning på det. Det kan vel også godt bare være en fase han skal igennem, og at det går over af sig selv snart...?
Følg dit instinkt, det er det bedste vi som mødre har. :)