Spørgsmål til pædagogerne

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

952 visninger
29 svar
0 synes godt om
26. juni 2012

Jeamie-vb

Min søn går i børnehave. Startede i november, med en del opstartsproblemer, indtil han fik lov at lege inde med 1 eller 2 venner. Der var lidt mere ro på istedet for en stor legeplads med masser af indtryk.

Nu er det ude tid og jeg ved at 'det går simpelthen så godt så han leger fint udenfor med de andre' - men når han kommer hjem er han super agressiv, hidsig, ked af det, kommanderen, frustreret, let til gråd osv. Lørdag formiddag er lidt ligesådan indtil lørag eftermiddag hvor det er som om han bliver afklimatiseret og vores glade dreng dukker frem igen, med det temperament der nu er ham.

Det volder mig en del hovedbrud, for hvis det går så godt der over, hvorfor så meget vrede når han er hjemme? Jeg kan simpelthen ikke lure den. 

De erkender at han er 'lidt speciel' og forsøger at forklare ham at han skal øve sig i at bruge ord når han feks bliver vred, og hvilke ord der evt kan bruges istedet for han sidder og råber AAAA AAAA AAAA, og lukker helt i.

Han bliver afleveret kl 9, ca. Vi har ikke travle morgener og bliver senest hentet 15.15. Nogle dage kl 13, andre dage bare hygge fri.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juni 2012

Polyp-vb

altså jeg er ikke pædagog - men har dog arbejdet i daginstitutioner i mere end 10 år...er det en meget stor institution? Så er støjniveauet + antallet af større og mere voldsomme børn måske for meget? Lidt ligesom, hvis du skulle sidde på kontor med en konstant brummen lige bag hovedet, og folk der hvirvler omkring dig HELE tiden...så bliver voksne jo også stressede

Anmeld

26. juni 2012

Jeamie-vb

Polyp SKREV:

altså jeg er ikke pædagog - men har dog arbejdet i daginstitutioner i mere end 10 år...er det en meget stor institution? Så er støjniveauet + antallet af større og mere voldsomme børn måske for meget? Lidt ligesom, hvis du skulle sidde på kontor med en konstant brummen lige bag hovedet, og folk der hvirvler omkring dig HELE tiden...så bliver voksne jo også stressede

Helt fint du ikke er det smile... Hmm ja, men hvad pokker gør man ved det ? På stuen er der 18 børn og 2 voksne. Der er 2 stuer der bruger legepladsen. Hvor mange der præcis er på den anden ved jeg ikke, men det er ca der omkring. de tilstræber der ikke skal være flere. I løbet af foråret var de en kort periode 23 børn. 

Anmeld

26. juni 2012

Janni-Martina-vb

Min Oliver havde også problemer da han startede i børnehave, han var meget fysisk i hans reaktioner og råbte ad folk og snakkede baby sprog i stedet for at kommunikere ordentlig. Derudover fungerede han heller ikke i store grupper, og kunne ikke finde ud af at spørge andre om lov til at være med i en leg.

(det skal lige siges at han var blevet moppet af pædagogerne i den institution han gik i først, hvorfra jeg fik ham fjernet, vi havde kommunen indblandet, så det var temmelig slemt)

Vi endte med at få støttetimer til ham, og et marte meo forløb, og efter 1 år fik vi endelig vores dejlige glade harmoniske dreng at se. Det var et hårdt år, men dejligt at vi hele tiden kunne se udvikling i den rigtige retning med ham.

Nu sikriver jeg ikke dette fordi jeg tror at dit barn er i samme situation, men jeg ved at børnehaver har flere ting de kan tilbyde som f.eks et marte meo forløb, eller i kan søge om støttetimer, så der er en voksen til at hjælpe ham med at finde en ro ude på legepladsen hvis det er nødvendigt.

Men først og fremmest er det vel at snakke med pædagogerne igen, og forklare hvordan han er derhjemme, hvornår det er startet osv. Jeg ville nok bede om at have et møde med dem, også for at få noget af deres ekspertise om hvordan man derhjemme kan hjælpe ham til at blive en gladere dreng.

De er jo uddanet til at forstå de små, og håndtere en masse forskellige situationer. Det er vi forældre jo ikke, vi har 'kun' kærligheden og selvfølgelig en masse andre ting, men ikke fagligheden, og den kan måske være meget rar at få med ind over...?

Jeg er nok bare lidt ekstra pylret pga det vi var igennem.

Men jeg håber i finder en løsning på det. Det kan vel også godt bare være en fase han skal igennem, og at det går over af sig selv snart...?

Følg dit instinkt, det er det bedste vi som mødre har. :)

Anmeld

26. juni 2012

Jeamie-vb

Han havde det også sådan i dagplejen da der var fyldt op af børn. Specielt det sidste år hvor vi så tolkede at nu var han klar til større udfordringer osv. Han legede der helst selv, og skulle lige tjekke flokkene ud for at se hvilken der passede ham den dag smile.

Har snakket med pædagogerne i børnehaven om det, og i starten snakkede vi om at få en ergoterapeut der ud for at hjælpe dem, og ham til at tackle hverdagen bedre. Så fandt vi på at han fik lov at lege selv inde, med et par enkelte venner. Det gav ro og en super glad dreng..

Havde et nyt møde med dem her i sidste uge, hun syntes der var ro i børnehaven og kunne simpelthen ikke finde på noget hun kunne råde os til for vi prøvede alt det rigtige... Dog havde hun bidt mærke i at når vi kom løftede vi sønnen op, hvis han talte med fjolle stemme, svarede vi med fjolle stemme... Hvilket hun tolkede som at han blev holdt lidt i baby rollen.... hmmm men det gør vi så altså i vores famile.. Fjoller, griner, hopper rundt, taler seriøst, krammer, løfter op og kysser osv...

Støtte timer i en børnehave - hvordan foregår det ? smile

Anmeld

26. juni 2012

Janni-Martina-vb

Vi fik bevilliget 5 støttetimer som Olivers yndlings pædagog afholdte. Så i de 5 timer om ugen var der vikar på stuen sammen med en anden fast pædagog, mens yndlingspædagogen tog sig af Oliver.

Den måde de brugte timerne på var at tage Oliver + nogle få andre børn, og satte sig ned og legede en leg/spillede et spil så Oliver fik skabt nogle venskaber på et plan han kunne håndtere. De kunne også finde på at tage en tur på biblioteket eller lignende småture.

Så langsomt flyttede de legene ud på legepladsen og fik langsomt flere med, så det blev en lang men tryg oplevelse og læringsperiode for Oliver.

Som sagt tog det 1 år at få ham til at blive helt så selv, så det var en langsommelig proces, men vi kunne se forbedringer hele tiden.

Jeg er virkelig glad for de støttetimer, og for pædagogernes måde at håndtere det hele på i den børnehave. Det var rigtig hårdt at skulle sige farvel til dem da han skulle stoppe. Men det er jo et godt tegn :)

Anmeld

28. juni 2012

Jeamie-vb

Ok ?! Det var noget a la det samme de lavede med Malik efter mødet hvor jeg fortalte jeg overvejede at stoppe... De gik desværre væk fra det igen efter et par uger da de skulle til at være ude, og der derfor ikke var ressourcer til at ha børn inde. Der begyndte problemerne lidt igen.

Vi har her til morgen lig efået et nyhedsbrev hvori der står at, at begge de pædagoger der er på Maliks stue stopper kort efter sommerferien. Henholdsvis barsel og 10 mdr orlov, samt at de 2 børn Malik startede samtidig med OG er hans bedste venner flytter børnehave.

Jeg kunne tude.

Efter sommerferien vil der blive flyttet rundt på vikarer og pædagoger fra den anden stue og rundt imellem de forskellige stuer, med korte intervaller ad gangen... 

Så meget for ro og stabilitet.

Anmeld

28. juni 2012

Janni-Martina-vb

Det er da mega uheldigt!!!

Forhåbentlig vil de bruge sommerferien på hurtigt at få skabt nogle gode bånd mellem de pædagoger der nu skal være på hans stue og børnenene.

Rigtig øv at han også mister 2 legekammerater, det bliver nok en lidt hård tid for ham, og det kan i jo nok forvente at mærke derhjemme.

Men børn kan jo også overraske og tage det hele med stiv arm... Jeg håber ikke det bliver for hårdt for ham.

Anmeld

28. juni 2012

Jeamie-vb

De vil bruge sommeren på at mikse imellem hinanden og skifte stuer, èn uge af gangen.. Èn velkendt pædagog, èn ukendt vikar, èn pædagog fra anden stue og èn ny vikar osv osv.... Han lukker helt i hvis det ikke er de 'almindelige' pædagoger der snakker med ham, og der har været lidt problemer siden foråret. Men håååber virkelig du får ret og han bare spankulere ind i det nye liv med begejstring som intet var sket cheerful

Men siden november har der kun været ro på i 6 uger. Det er sq synd for den lille mand. 

Anmeld

29. juni 2012

jetkar-vb

Vi har alle brug for et sted at afreagere, hvis vi bliver frustreret, og det mest trygge sted er hjemme.
Hvis i føler der er brug for noget mere kan i selv kontakte ppr i jeres kommune. Vi fik en ergoterapeut på vores søn i skolen via sundhedsplejersken.
Vores erfaring er at hvis man vil opnå noget er man nød til at være meget aktiv undersøgende og pågående.
I kan også gå til jeres egen læge.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.