Som dagplejer modtager jeg rigtig mange børn, som står overfor deres allerførste(- og ind imellem næsten uoverskuelige- ) 'store skift' hjemme fra mors trygge favn og ud i den store verden til en overvældende og samtidig spændende og udfordrende ny hverdag 'på egne ben'.
Det, jeg oplever, har stor betydning, er, hvilke signaler mor (og far) sender om det nye. Barnet er som regel solidarisk med sine forældre og kan lynhurtigt mærke, om dét, der skal ske, er noget, som mor er tryg eller utryg ved.
-Når barn og forældre er på besøg her første gang, råder jeg dem altid til, at fokusere på noget, som gør dem trygge og giver dem positive forventninger til deres barns kommende dagpleje-liv -F.eks. 'hvor er det dog et dejligt sted, mit barn skal være',' -de andre børn så vel nok søde og åbne ud', 'det var vel nok en skøn legeplads', 'her ser ud til at være styr på det hele', 'dagplejeren virkede kompetent', 'hvor var der egentlig en god stemning' osv. Hvis man som forældre kan gøre sig selv tryg i alt det nye, og vha. sådanne konstateringer kan mærke den gode mavefornemmelse i sig selv, så er der også stor sandsynlighed for, at man hjælper sit barn godt til rette i alt det nye.
I de papirer med praktiske oplysninger, som jeg udleverer til forældrene, er følgende fremhævet som det allervigtigste at huske:
'Hvis du er tryg ved at aflevere dit barn her, så får dit barn de bedste betingelser for en god start i dagplejen !'
Når større børn skal foretage skift, har jeg oplevet, at det er godt at have 'noget kendt' med sig ind i det nye. F.eks. billedalbum fra dagpleje/vuggestue/familien med i børnehave.
Det er så vigtigt at vise børnene, at det 'hidtidige' ikke bliver til noget 'ikke-eksisterende', blot fordi noget nyt begynder. Derfor er det også ok- at besøge dagplejen, selvom man er begyndt i børnehave, -at køre forbi den gamle lejlighed, selvom man er flyttet, -at besøge kammerater fra den gamle klasse osv.
Skab sammenhæng mellem det gamle og det nye.
Tal om og signalér til barnet, at det er naturligt her i livet, at ting ophører, og nyt 'byder sig til'.