Som enlig mor til en børneflok på 4 friske unger (7år, 4år, 2år og 9mdr), så kræves der en del planlægning for at få hverdagen til at hænge sammen ;-)
Om morgenen når jeg laver morgenmad, laver jeg samtidig en lille tallerken til hver af børnene med en rugbrødsmad, nogle agurk og gulerodsstænger, en halv figen og evt lidt nødder. Jeg sætter så tallerknerne i køleskabet, så de er klar til når vi kommer hjem.
Efter skole henter jeg så børnene og når vi kommer hjem sætter vi os sammen rundt om bordet, med hver vores tallerken og taler om hvordan vores dag hver især har været. Efter lidt hyggesnak, fjollerier og let spisning, placerer jeg mig gerne på vores store legemåtte i stuen, hvor vi så tumler, leger, synger osv, indtil det er tid til at lave aftensmad.
Dem der har lyst til at hjælpe med aftensmaden får lov til det, og de andre laver andre aktiviteter i ro og fred. Det er altid dejlig roligt at lave mad, netop fordi at vi alle har været samlet forinden, alle er blevet hørt og ingen er ved at dø af sult.
Når vi så igen alle samles ved aftensmaden er der gerne nogen der har glemt at fortælle noget fra deres dag, så vi fortsætter snakken hen over maden. :-)
------------------------------
Vil så gerne lige tilføje at vi herhjemme har en meget planlagt dag, så ingen er i tvivl om hvad der skal ske som det næste på dagsordenen. endvidere er der placeret pictogrammer på væggen over dagens 'program' til ære for min 4 årige med ADHD-tendenser... har dog observeret at det har været gavnligt for alle børnene at billederne hænger på væggen og de selv kan følge med i dagens rækkefølge. Det giver dem en stor ro at vide hvad der f.eks. skal ske efter aftensmaden, og ro er hele er meget værdsat med 4 børn ;-)
Så det må næsten være min anbefaling, struktur og pictogrammer :-D