Vind skummøbel - Tip til at klare ulvetimen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11. januar 2012

Børnebanden-vb

Som enlig mor til en børneflok på 4 friske unger (7år, 4år, 2år og 9mdr), så kræves der en del planlægning for at få hverdagen til at hænge sammen ;-)

Om morgenen når jeg laver morgenmad, laver jeg samtidig en lille tallerken til hver af børnene med en rugbrødsmad, nogle agurk og gulerodsstænger, en halv figen og evt lidt nødder. Jeg sætter så tallerknerne i køleskabet, så de er klar til når vi kommer hjem.

Efter skole henter jeg så børnene og når vi kommer hjem sætter vi os sammen rundt om bordet, med hver vores tallerken og taler om hvordan vores dag hver især har været. Efter lidt hyggesnak, fjollerier og let spisning, placerer jeg mig gerne på vores store legemåtte i stuen, hvor vi så tumler, leger, synger osv, indtil det er tid til at lave aftensmad. 

Dem der har lyst til at hjælpe med aftensmaden får lov til det, og de andre laver andre aktiviteter i ro og fred. Det er altid dejlig roligt at lave mad, netop fordi at vi alle har været samlet forinden, alle er blevet hørt og ingen er ved at dø af sult.

Når vi så igen alle samles ved aftensmaden er der gerne nogen der har glemt at fortælle noget fra deres dag, så vi fortsætter snakken hen over maden. :-)

------------------------------

Vil så gerne lige tilføje at vi herhjemme har en meget planlagt dag, så ingen er i tvivl om hvad der skal ske som det næste på dagsordenen. endvidere er der placeret pictogrammer på væggen over dagens 'program' til ære for min 4 årige med ADHD-tendenser... har dog observeret at det har været gavnligt for alle børnene at billederne hænger på væggen og de selv kan følge med i dagens rækkefølge. Det giver dem en stor ro at vide hvad der f.eks. skal ske efter aftensmaden, og ro er hele er meget værdsat med 4 børn ;-)

Så det må næsten være min anbefaling, struktur og pictogrammer :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. januar 2012

Buar-vb

Børnebanden -hvor er du mega sej!

Vores søn på snart 6 har aldrig lidt af ulvetime syndrom, men den lille (dreng) på knap 2 er intet mindre end rædselsfuld fra kl 16 til 18!!

Så jeg følger ivrigt med og suger til mig af alle tips og tricks!

(har prøvet med mad, madlaving, tv, leg, overtale storebror til at lege med ham osv osv.. men synes ikke rigtig det virker!) Jo, hvis han fik min fulde opmærksomhed non stop. Men farmand er først hjemme kl 18, så ved ikke lige hvordan vi så ville få aftensmad i nogenlunde tid.

Måske man skulle prøve tippet fra en af de ovenstående mødre, og prøve at putte ham lidt tidligere om aftenen og se om det hjælper på energien den efterfølgende dag... det er da forsøget værd w00t

Anmeld

13. januar 2012

Katrine-vb

hos os er det en meget træt 4½ årig pige jeg har med hjem fra børnehave... Jeg har ikke fri før kl 16 og skal så med det offentlige til hendes børnehave ( er der ca 16.30) så skal vi videre med det offentlige hjem og evt have købt ind på vejen.. Det betyder vi ikke er hjemme før 17.30-18 tiden :-( ( hun får dog ofte en mad i toget på vej hjem, hvis der er rester i madkassen) nogle gange er hun med til at lave aftensmad, men som regel er hun for træt - og får lov at slappe lidt af foran fjernsynet :-) Så har jeg tilgengæld ofte en relativt frisk pige til aftensmaden der kan fortælle lidt om sin dag og snakke med om hved der skal ske imorgen eller senere på ugen :cheer:

Anmeld

16. januar 2012

migogmanden-vb

Herhjemme går vi ud med ungerne når vejret er til det - så tager vi små rygbrødshapsere med som de kommer og får når de lige kommer i tanke om at de er sultne. Imens laver den anden mad - heldigvis har vi køkkenvindue ud til haven så man stadig kan følge lidt med selvom man har madlavningstjansen.

De elsker den friske lufte og efter en dag i institution med larm og uro nyder de at tonse rundt i haven.

Hvis det står ned i stænger hjælper de gerne i køkkenet ellers står den på den samme dvd som de altid ser. Så kan jeg snakke med om hvad de ser uden at behøve at sidde ved dem. Hvis de har brug for nærværet skræller jeg gerne kartofler og andet inde ved sofabordet.

Anmeld

21. januar 2012

frk. Gul-vb

Nogle forslag: )

• God tid ved afhentning i daginstitutionen - lyt til barnet som fortæller om dagen som er gået.

• Mæt i maven – ha’ en grovbolle eller lignende med pålæg og evt. et stykke frugt med til barnet. Der er lang tid fra frokost til aftensmad og eftermiddagsmåltidet i daginstitution er tit ikke nok.

• Handle ind aftenen før eller bestil via nettet– de fleste supermarkeder har åbent til 21 og der findes nu gode muligheder for at handle ind over nettet i ro og mag når børnene er blevet lagt i seng. Et supermarked med mange mennesker, lyde og sanseindtryk kan være lige i overkanten for et lille barn.

• Samvær – Brug 15 min - ½ time på lige at lande når I kommer hjem. Spil et spil, tegn, leg, snak eller gå en lille tur på vejen hjem.

• Madlavning – lad barnet hjælpe med madlavningen eller lav en plads i køkkenet hvor barnet kan sidde og tegne, lave puslespil eller lignende og stadig nyde samværet med dig.

• Her er opskriften på nogle nemme grovboller:

• 6 dl. vand, 1pk. gær, 2 tsk. sukker, 1½ tsk. salt, 25 g fedtstof (f.eks. 2 spsk. olie), 1 reven gulerod, 250 g rugmel, 150 g grahamsmel, ca. 600 g hvedemel.

• Gæren udrøres i lunkent vand, og de øvrige ingredienser tilsættes - hold lidt af melet tilbage. Dejen æltes godt og hæver et lunt sted til dobbelt størrelse (45 til 60 minutter) - tildækket. Formes til 22 boller og sættes med ca. 1 cm´s afstand, så de kan hæver sammen til et sammenhængende brød. Hæver i 30 minutter. Kan pensles med sammenpisket æg, surmæksprodukt eller kaffe. Bages ved 200 grader i ca. 20 min.

Anmeld

25. januar 2012

Thea-vb

For at takle ulvetimen hjemme ved os, er at når vi kommer hjem fra vuggestue får tøserne en lille snák (en fignstang, eller en kiks) og så tænder jeg for tv'et og sætter tegnefilm på, Min store pige Alma på 2½ år nyder at sidde og slappe af, nogen gange hjælper det osse for min mindste pige Olivia på 1½ år ellers nyder hun at lege med storesøster imens jeg laver mad.

Anmeld

26. januar 2012

Isabellamor-vb

Nu er min søn kun en lille tumling, så ulvetimen oplever vi ikke så tit som det kan opleves med de lidt større børn. 

men vi oplever da indimellem at han bliver en umulius når vi har hentet ham i vuggeren hvis han ikke har sovet særlig godt f.eks. 

så når vi kommer hjem så er han tit rigtig irriteret på alt og kan godt finde på at blive rigtig vred på sine legesager hvis de ikke lige gider at gøre det han gerne vil have det til at gøre og så bliver han hurtig hidsig.

der har vi så fundet ud af at det hjælper at sætte musik på.

Han fik en fin Cd afspiller i julegave til sit værelse og nu hører vi tit musik derinde og enten danser og synger eller leger. det hjælper rigtig tit på hans humør. og så får han en kiks eller nogle rosiner eller et stykke frugt eller hvad vi nu lige har at tilbyde ham til foraftensmad, fordi at han jo ikke kan vente så længe på at der er mad.. og det fungere rigtig fint. så laver far eller mod mad og den der så ikke laver mad hygger så med bassen 

grin

når han bliver ældre så vil vi gerne introducere ham lidt mere i madlavningen, jeg syntes selv det var enormt spændende at få lov til at være med til at lave mad da jeg var barn, så mon ikke også at min dreng syntes det når han bliver lidt større :D

mvh Isabella og Villads

Anmeld

29. januar 2012

DorteEilsø-vb

Herhjemme er kodeordene blevet planlægning og indvolering! Vi lægger en madplan for den kommende uge og forbereder så meget som muligt dagen inden. Og så har vi altid en lille snack med vd afhentning i vuggestuen. Den spises så på vejen hjem og derhjemme gives så en lidt større snack. Nogle gange er Vitus med i køkkenet i sin høje stol og andre gange vil han hellere 'læse' en bog i stuen imens.

Det har hjulpet os med at klare ulvetimen på bedst mulig måde.

t

Anmeld

29. januar 2012

MeretheHollen-vb

Her hjemme klares ulvetimen ved at vi har lavet en madplan. Ved madplanen så er alt klar i køleskabet til aftensmaden. 

Nogle dage er vi alle sammen om at lave aftensmad, andre dage leger sønnen på gulvet mens maden bliver lavet.

Mens vi laver maden små spiser vi af råvarne - så vi smager på de forskellige rå grøntsager - de afhjælper en akut sulten mave hos den lille mand smiley

Anmeld

10. februar 2012

Webredaktøren-vb

DENNE KONKURRENCE ER NU SLUT:

VINDER BLEV: Lillelou

Stort tillykke og tak til alle deltagende for de mange fremragende tips!

Flere præmier:

Lige nu kan I vinde et dejligt Bobles-møbel ved at give jeres bedste motionstip i tråden her!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.