Vind skummøbel - Tip til at klare ulvetimen

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2012

kongster-vb

lillelou: Godt indlæg!!! Ro er en god ting i hverdagen. Jeg prøver også at slukke for radio og lade være med at tage telefonen, hvis jeg læser for børnene eller hjælper dem med lektier. Hvis det er vigtigt - og det er det sjældent - så lægger folk en besked og så ringer jeg tilbage senere. Jeg tager heller aldrig telefonen når vi spiser

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2012

tanjuda-vb

Her virker mange ting. Først og fremmest spiser vi omkring 17.30. Når de kommer hjem fra børnehave vil de ofte gerne se film, MEN istedet får vi dem afledt med lidt leg. Så kl. ca. 16 hjælper vi hinanden med maden og det elsker de at få lov til. Som billedet viser så bruges der også tid på at smøre sin egen madpakke til dagen efter. Så ½ til en hel time før spisetid får de så lov at se film, der kan vi gøre det sidste klar osv. Så kommer de og hjælper med at dække bord og SÅ er det spisetid. Selvfølgelig kan der godt være dage hvor det ikke glider så smertefrit, men der føjer og hjælper vi dem noget mere og stiller ikke så mange krav. Men vi oplever ihvertfald at det er til stor gavn at inddrage dem i det vi laver!

Anmeld

7. januar 2012

tanjuda-vb

8. januar 2012

RikkeS80-vb

Hej....

Ulvetime...Ja det har vi også her i huset og det klares på forskellige måder.

Niels er rigtig god til at trække sig når han er træt om eftermiddagen men når sulten melder sig så bliver han til en ulv....Så får han en gulerod og bliver tilbud at hjælpe til med at lave maden....Han ELSKER det og hvis han kan få lov til at røre i noget eller sker noget over, så er verden helt perfekt.

Hvis dette ikke er nok så læser vi en bog ellers finder en god DVD, som han slapper af til.

God ulvetime alle sammen...Mvh Rikke

Anmeld

8. januar 2012

Spunk-vb

Vi håndterer ulvetimen på ret forskellige måder. Vi har indrettet den nederste hylde i køleskabet med sunde snacks som spunken selv må tage af hvis hun har lyst. Lige nu ligger der mandariner (som hun selv kan pille), vaskede æbler, gulerodsstænger, og en æske med peberfrugtstrimler og agurkeskiver. Også en pose med bondebrød og fuldkornskiks. Det er helt nyt, men jeg tror, at det kommer til at afhjælpe problemet ret meget - vi skal ikke først til at lave noget og ender med hovsa-løsninger som youghurt og rosiner, og så er det jo også nemt at snuppe lidt af det til madpakken om morgenen. Blev meget inspireret af jer som skrev at det jo er helt ok at give grøntsager for så er det bare et forskud på aftensmaden i stedet for en snack som tager appetit fra aftensmaden. Mange dage er spunken med i køkkenet - hun elsker at hjælpe med maden eller hun sidder på gulvet derude og leger med brio eller sin dukkevogn. Andre gange får hun lov at se thomas tog eller Dogs 101 på Animal planet. Sommetider sidder én af os også med hende og ser fly på youtube, mens den anden laver mad. Det kommer helt an på, om hun er i topform eller om hun f.eks. har sovet uroligt eller er snottet og derfor er lidt splattet.

Anmeld

9. januar 2012

nischa-vb

Vi er hjemme ca. 15.30 og så får vi lige noget frugt og snakker om hvordan dagen er gået. Derefter leger vi lige et kvarters tid med vores to børn. Vores pige på 4 år vil gerne hjælpe til i køkkenet  og vores dreng på 10 måneder sidder i sin høj stol og leger, så er vi alle samlet i køkkenet. Der kan også være dage hvor hun ikke vil være med i køkkenet og bare vil lege eller slappe af foran fjernsynet.

Vi sørger for det meste at spise omkring kl.17 hver dag, så er der tid til at vi alle kan lege sammen bagefter inden den står på badning, godnatlæsning. De bliver puttet omkring 19.-19.30.

På den måde synes jeg vi for det meste undgår ulvetimen.

Anmeld

10. januar 2012

supermic-vb

herhjemme står den på musik og dans,  børnene herhjemme elsker det.

Anmeld

10. januar 2012

louisefeldthusen-vb

Den såkaldte 'ulvetime' er som regl (selvfølgelig ingen regl uden undtagelse) ikke eksisterende hjemme hos os.

Når vi kommer hjem om eftermiddagen fra en ganske alm. travl hverdag, sætter vi os sammen min søn og jeg og får lidt at spise, så vi ikke er alt for sultne når det er aftensmad tid. Herefter går vi sammen i køkkenet og laver maden. Hvilket jeg har forberedt i forvejen om morgen eller dagen før. så det kun er nogle enkelte og nemme ting der skal gøres. Men så kan det gøres i fællesskab og på min søns primisser for det meste. Det letter presset meget.

Jeg syntes man skal have i baghovedet at det ikke altid behøver at være det helt store og overdådige der bliver serveret, det gør mig ikke til en dårligere mor, det er helt okay. I presset situationer kan rugbrød eller øllebrød o.lig. være ganske udemærket. så længe jeg ved det er friske råvare og hjemmelavet mad min familie får, er det helt okay.

Og en rigtig go ting for mig er altid at lave ALT for meget mad, dele i potioner og fryse ned, det er så dejlig nemt efterfølgende. Samtidig ved jeg hvad maden består af, jeg har tid til at hygge med familien.

Håber der er nogle der kan bruge lidt fra min hverdag. Det gør ihvertfald 'ulvetimen' i mit hjem til en dejlig time. For det meste ;)

Anmeld

10. januar 2012

sofie b-vb

Ønsker mig så brændende bobles til min søn, så her må jeg da være med.

Ulvetimen har helt sikkert været eksisterende hjemme hos os, Adam (1½ år) har pivet og stået og hivet i mine bukseben, eller stillelt sig imellem køkkenskabene og mine ben og prøvet at skubbe mig væk. Mit svar til hvordan man kommer igennem er dog ikke så anderledes end alle andre.

Hver dag når vi kommer hjem er vi på legepladsen, der heldigvis er lige udenfor vores dør. Der bruger vi mellem 15-30 min afhængig af vejret. Vi er hjemme kvart i fire. Så går vi ind og tænder for teletubbies eller mickey mouse klubhus som er storfavoritter. Jeg går så småt igang med madlavningen, nogle dage accepteres det, andre dage har han brug for mere opmærksomhed og så gør jeg hvad jeg kan for at give den. Det resulterer ofte i renden rundt i huset, lege lidt, over og røre i gryden, lege, røre i gryde smile Nogle gange har jeg sat ham i hans gynge, hvor han kan slappe af mens han ser tegnefilm, det hitter som regl. Så gynger jeg ham lidt og så over og røre i sovsen. Men ja jeg giver mig lidt og nogle gange render jeg nok lidt stresset rundt for at glæde ham og samtidig nå at få maden på bordet til 17.30-17.45, men man gør jo hvad der er nødvendigt, for at det fungerer. Så kan jeg jo glæde mig til han bliver så stor at han kan hjælpe til.

Anmeld

10. januar 2012

rigell@mail.com-vb

Mit første indlæg blev ikke gemt , så jeg prøver lige igen :-)

Ulvetimen

Min mand og jeg har et fælles barn, vores datter på 3,5 år, og hver 14 dag kommer mine to bonusbørn på h.h 10 og 12 år. For at vi kan få det til at fungere hjemme hos os, laver vi madplan og handler STORT ind 1 gangen om ugen. Vores børn fungerer bedst i en forholdsvis skruktureret og forudsigelig hverdag. Til vores handle dag som ligger eftermiddag/aften sammen med vores datter, laver vi en lille snackpose hjemmefra, som hun kan hygge sig med under indkøbet. Selvom hun synes det er sjovt at hjælpe til med at finde tingen, ( fordi vi faktisk handler ind 1 sted og hun kan huske hvor tingene er), er det ikke alle dage hun er oplagt til det, så hjælper en lille pose, så det ikke bliver en træls oplevelse. Samme dag får vi heller ikke den store tre retters menu. Vi får noget nemt så vi ikk har stress, når vi kommer hjem fra det STORE indkøb. Vores madplan hjælper os især hver anden fredag, hvor de to store kommer. Nogle gange, når de knap nok at komme ind af døren, før lillesøster har fundet de ti første spil frem også skal der leges. Men når man er 12 år gammel er det ikke altid, at lege med sin lillesøster på 3,5 år, det første han tænker påwink. Så vi starter med at sætte os ned alle sammen og hygge med en bolle og et glas saft. Det har vi tid til, pga vores madplan. Det ville ikke kunne lade sig gøre hvis den anden part o-motion stressende i et supermarket og skal være hjemme til et bestemt klokslet, fordi maden så os skal være indtaget inden der kommer Disney Sjov. Derfor plejer vi som regel at få noget mad som vi alle eller største delen kan være med til, så ALLE , store som små får følelse af art være sammensmile

Derfor må mit råd til andre forældre være:

- LAV MADPLAN/UGEPLAN.. ( ja det tager lidt tid, men i sidste ende SPARER det tid, giver mere samvær og SPARER PENGE) Her tænker jeg os på de enlige der måtte være.

- Hvis man er sammen om den daglige husholdning, så få en dialog i gang om ,hvem der gør hvad? Forklar hvis barnet, hvis han/hun formår at forstå det, at det er mor/far, der leger/er sammen med dig og den anden der laver mad. Barnet får den fulde opmærksomhed i det givne tidsrum og man undgår, et barn stå grædende/skrigende fordi han/hun gerne vil op og mor/far bliver stresset og afviser barnet.

- Inddrag barnet/børnene i madlavningen. Børn over 2 år kan sagtens deltage i madlavningen, forældrene skal bare være klar til at det måske tager 15 min længere tid at lave mad. Hvis barnt er lille, kan det sættes i en højstol ved siden af eller i en autostol på køkkenbordet.

- Gør op med dig selv om dine egne forventninger til måltidets størrelse. ( Herhjemme laver vi ikke avanceret mad i hverdagen. Forberedelse maks 30 min, og måske os kvinder skal revurderewhistling, det med at barnet skal have et sundt og nærende måltid, fisk to gange om ugen, frugt og grønt. Ingen børn har taget skade af rugbrød to aftener i streg og som regel får de fleste børn et sundt og varienderende måltid i daginstitutionen.)

Nu kan det hele lyde så nemt det jeg skriver. Og NEJ det er det bestemt ikke.! Vi herhjemme er bare blevet tvunget til udnytte vores ressourcer. For tre år siden fik jeg konstateret kroniske smerter, som gør at jeg har ondt ALTID og i et vist omfang. Nogle dage er jeg helt sengeliggende også hænger ALT på min mand. Indkøb, leg, madlavning, putning osv. Jeg er blevet nødt til at gøre op med mig selv, vil vi/jeg handle ind hver dag for at stresse hjem, lave mad og først puste ud når børnene er lagt i seng. NEJ! Så vil vi/jeg hellere vælge vores kampe med omhu. Jeg' handler' og er i nu'et sammed med børnene og tænker ikke på hvad der skal gøres og ordnes, os i ulvetimen. Jeg / vi tager nogle aftener den nemme løsning og hvis manden er på jagt, vil jeg hellere bruge tiden og mine ressoucer på min datter og bonus børn i stedet for en indkøbstur som bliver en træls oplevelse både for børnene og jeg.

Generelt tror jeg der kan være nok så mange løsninger og ideér til, hvordan man tackler ulvetimen. Jeg tror mere, det er et spørgsmål om hvorvidt men vil gøre op med normerne. 'Jamen hvad vil folk ikke tænke, hvis mit barn ik fik en nærende 'kost-trekants' ansvarsfuld kost?'. Hvis hun ik får nok grøntsager den ene dag, ved jeg hun får det dagen efter. Nærmere tror jeg det er et spørgsmål om:

STIK EN FINGER I JORDEN og lev i nu'etwinkwink   

& 

Madplan , Madplan og atter MADPLAN. 

. 

og de n

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.