superskov SKREV:
.... der er ikke tale om at jeg desperat trænger... der er tale om en fødselsdagsgave fra min kæreste... men bestemt en meget interessant debat jeg har fået skabt... og jeg får til dels til det jeg har spurgt efter selvom der er mange mødre derude som jeg ikke deler synspunkt med.
Jeg synes det er et vigtigt emne, fordi vi netop har så mange forskellige erfaringer.. dvs. der er ikke så mange erfaringer at hente fordi vi er mange der har glemt hvordan vores egne forældre agerede dengang hvor de ikke kunne gå på barsel i et år eller var hjemmegående...
Jeg kan kun være enig... Vi er som forældre i Danmark blevet forvente med ca. et års barsel, og mange tager for givet, at man skal gå hjemme i mange måneder, hvis ens baby skal kunne trives fremover.
Men den lange barsel er MEGET unik for Danmark, og det er jo faktisk ikke ret mange år siden, at danske mødre relativt hurtigt vendte tilbage på arbejdsmarkedet... og i USA er det ikke unormalt at aflevere baby og vende tilbage til job efter ca. en måneds barsel (medmindre man er hjemmegående selvfølgelig).
Betalt barsel i mange måneder er de fleste danske mødre heldigvis så priviligerede at have mulighed for at få, men det betyder jo ikke, at min generation eller babyer i andre lande ikke bliver hele mennesker, fordi de ikke kun er hos far eller mor det første år
Anmeld