Kære Mys mor,
Du beder om erfaringer med at få passet en lille baby. Dem håber jeg ikke, du får mange af! Grunden fremgår senere.
Dit spørgsmål her gav mig knugende ondt i maven og fik mig så meget op på mærkerne, at jeg blev nødt til at oprette en profil for at give min mening til kende. Jeg fik ondt i maven over, at du overhovedet overvejer at forlade dit barn så længe.
Jeg har en datter på 4,5 måned og er læge. Ikke, at det sidste kvalificerer mig stort mere end det første til at svare, men begge dele byder mig at reagere.
Du har et spædbarn, i en alder, hvor hun så småt er ved at finde ud af, at hun er sig selv og ikke en forlængelse af mor eller far, men at du eller far samtidig ALTID er hos hende for kærlighed, tryghed og nærhed og opfyldelse af de basale behov. Hun er flaskebarn, men knytter sig til primæ madgiver som bør være mor og far og ikke alle mulige andre.
Ved 4 måneder vil hun måske så småt begynde at reagere over for personer, hun ikke ser meget jævnligt eller også kommer det snart og det varer ikke længe, før selv det at blive holdt af mennesker, hun kender, kan få hende til pludselig at græde ulykkeligt, selvom du står lige ved siden af. Hun kan endnu ikke udskyde sine behov og vente, så hvis hun græder, trøster du med det samme, for du ved, at det gør din baby til et trygt barn.
Hun er i en ekstremt følsom periode omkring 4 måneders alderen i forhold til sin opfattelse af verden og hvordan alting hænger sammen. Det barn ønsker du at efterlade hos for hende helt perifere omsorgspersoner i flere dage. Det er efter min bedste overbevisning helt uansvarligt!
Jeres barn har bundet sig til jer, I er hendes elskede forældre og faste klippe i tilværelsen. Hun stoler nu trygt på, at I vil være der, når hun har brug for det. Det risikerer du nu at ødelægge.
Du sætter dit og evt din kærestes behov over barnets og hun har en alder, hvor du ikke kan forklare hende, hvorfor du/I er væk.
Et spædbarn har ALDRIG behov for at blive passet af andre end sine primære omsorgspersoner: MOR OG/ELLER FAR. Det er de voksne, der skaber behov for at få børnene passet ikke omvendt!
Hvis flere dage fra baby på dette tidspunkt skal til for at redde jeres forhold og det er derfor, I må prioritere som I gør, så har I virkelig problemer og så er det måske snarere professionel hjælp, I har brug for. Weekenden væk fra jer er ihvertfald ikke i babys interesse.
Har du prøvet, at din baby pludselig bliver forskrækket eller ked af det helt uden grund eller vågner helt utrøstelig og først falder til ro, når du vugger hende i dine arme, taler beroligende til hende og holder hende tæt?
Der kan bedsteforældre altså ikke være med! Ja, hun skal da nok holde op med at græde og skrige - når hun bliver udmattet, men spørg dig selv, om det er rimeligt? Skal din baby risikere at opleve det svigt, mens du sidder langt væk på kæresteweekend?
Din datter vil måske miste sin ellers urokkelige tro på, at verden er et trygt sted og at MOR og/eller FAR ALTID ER DER TIL AT PASSE PÅ HENDE. Den tanke må da gøre ondt langt ind i sjælen på dig, det gør den på mig.
Jeg tror ikke, du vil finde en eneste fagperson med speciale i børn, der vil bakke dig op i, at det er en god ide at være væk fra hende så længe.
Du har et ansvar nu som MOR og der må dit barn gå forud for dine egne behov. Det ansvar kan skræmme selv den bedste forælder fra vid og sans indimellem.
Dit liv er ændret for altid med den lilles ankomst, sådan er det bare. Istedet, nyd det som familie og tag hende med på weekend, når og hvis I trænger til et sceneskift.
Du kan møde debattører her, som åbenlyst vedkender sig, at det kunne de også finde på og 'deres barn har ikke taget skade', men helt ærligt, det er blot en retfærdiggørelse af noget, der ikke varetager barnets tarv.
Skriver du her for at få aflad fra det fåtal, som uden hensyn til babys behov kunne finde på det samme?
Og til jer, der mener at børn er forskellige og forsvarer weekenden væk med 'glade forældre' osv, må jeg bare gøre opmærksom på, at NEJ, trods forskelligt temperament og håndtering af indtryk, så går alle babyer gennem de samme faser for tilknytning og tryghed og 4 måneder gammel er det bare alt for tidligt at efterlade sit barn så længe, som det her er tale om.
Hvem skal så vægte, om og hvis det er parforholdets sidste chance, at være så lang tid væk fra baby og om det er vigtigere end babys ve og vel nu og her? Det er Mys mor afgørelse, men hun eller andre her skal bare ikke bildes ind, at hyggeweekend for mor og far er uden omkostninger for så lille en baby.
Mys mor, dit spørgsmål gjorde mig vred, forarget, rystet og ked af det. Jeg har prøvet at svare sobert og sagligt, men under alle omstændigheder, så ønsker jeg din baby og dig og babys far alt det bedste.
Mvh
Louise
Anmeld