Vind! - Hvor lilla må din dreng være?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. maj 2011

Caidas-vb

Mine piger på snart 5, til august, er kun til 'pigefarver'. De har intet i grøn, brun eller blå - jo cowboybukser. Det er ikke direkte bevidst, men vi undgår bare de farver. Jeg prøver også at undgå alt for meget pigefnidderfarver, men af og til ryger det altså med. Storfavoritten er Hello Kitty, men ellers lilla. En dag jeg selv havde en vissengrøn t-shirt på, spurgte de meget forarget/bekymret, om jeg havde fars bluse på.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

27. maj 2011

Signe1704-vb

Jeg giver dem primært farver efter deres køn - og så alligevel ikke. Vores lille søn har da også røde T-shirts og vores datter blåt tøj, men så længe det er en smart rød drenge t-shirt eller en blå nederdel er det fint med mig. Det er vigtigt for mig at folk ikke bliver i tvivl om deres køn. Som barn havde jeg i perioder kort hår og blev altid forvekslet med en dreng. Det var ikke særlig fedt. Den store bestemmer selv og han er glad for lyserød, men da jeg foreslog en lilla eller gul t-shirt kiggede han meget mærkeligt på mig - det kunne jeg godt glemme.

Anmeld

28. maj 2011

chrjulie-vb

Lilla er for mig en unisex farve. Af samme grund, har min store dreng på 3 år det fedeste lillae regnsæt. Det er bare så flot til ham. Men har da fået nogle kommentare fra andre om at de synes det er for tøset. Men det er jo deres mening og ikke min :)Jeg synes faktisk at drenge kan gå i alle farver, hvis bare der ikke er glimmer og små sløjfer el lignende på tøjet.

Anmeld

29. maj 2011

Spunk-vb

For mig er lilla en pigefarve, men åbenbart er der mange der betragter den som unisex. I går da vi var i sommerland havde spunken sort og lillastribede regnbukser på, en lilla hat med sløjfe og en lilla og rød striktrøje med nogle (synes jeg) ret pigede detaljer. Alligevel var der en mand der sagde til sin datter: 'Se den lille dreng tør prøve - hvorfor tør du så ikke' :laugh: Jeg synes selv, at det kan være svært at se forskel på små piger og drenge, så jeg er egentlig ligeglad, men jeg undrede mig lidt fordi jeg synes at hendes påklædning var meget piget i går.

Anmeld

29. maj 2011

Kirle-vb

Min søn på 3,5 år må få det tøj på som han ønsker sig. Det er så tilfældigvis mest i klare farver - mest gul, rød, orange, lilla og grøn. Et plus udover en glad dreng er at han er meget mere trafiksikker end en dreng klædt i sort, brun og blå med en sort jakke og sorte sko og sålænge han ikke selv bliver ked af at fremmede tror han er en pige jamen så hvorfor skulle vi? Jeg har en gang sagt nej til ham, og det var et par lyserøde glimtende prinsessesandaler men det ville jeg også have sagt til en pige... De var bare for lyserøde! Han har en lyserød Cirkeline t-shirt, en lyserød barbapapa top og strømper, lyserøde lille My strømper og en masse dejlige Katvigs striber i forskellige farver som er hans favoritmærke! Tror kun vi har en håndfuld tøj som er det man definerer som 'drengetøj' med Spiderman eller i sort, brun og blå. Deminbukser er jo unisex. Heldigvis har vi en institution som er meget kønsneutral. Hvor drengene løber rundt i prinsessekjoler og pigerne leger med klodser og omvendt. Det har en stor betydning for det er desværre stadig ikke socialt acceptabelt for en dreng at være farverig mens det er ok for en pige at være en drengepige. Nu har min søn så valgt sin første tohjulede cykel som er ja lilla med lyserøde striber. Så den suser han rundt på med sin cremefarvede cykelhjelm med grønne æbler som han også selv har valgt. Og vi er bare stadig glade for at han er så trafiksikker ;)

Anmeld

30. maj 2011

nikkeneje1-vb

Altså jeg kan slet ikke forstå dem der kun putter deres drenge i kedelige farver som brun, sort og grå. Min dreng får også glade pang-farver på som neongul, orange, turkis og lignende. Lilla synes jeg så slet ikke er hverken en pige eller drengefarve, så lilla har både min pige og dreng på. Lyserød ville jeg så aldrig give mindreng på, men det er så bare min egen grænse der er nået der. Jeg kan slet ikke klare KUN at se min lille pige i lyserødt. Det er pænt, men ikke KUN det, så hun får også lille, grøn, gul og nogle gange sort på. Jeans har hun også tit på. Jeg kunne så aldrig finde på at give hende decideret drengeting på, altså med spiderman eller lignende, ligesom jeg jo heller ikke ville give min dreng helleo kitty på ;-).

Anmeld

30. maj 2011

Happymummy-vb

Indtil videre har min søn ikke selv givet udtryk for et ønske om hello kitty-tøj, men han har da prinsesseudklædningstøj med tiara og højhæledesko og hele moletjavsen. Som vel at mærke er købt til ham, efter eget ønske. Hans to blondeflæse-skørter bliver ofte brugt som 'angrebsskørter', og er jævnligt en integreret del af ridderudstyret. Han har altid udvist større interesse for de lyserøde-og-lilla børnecykler (de har også smart kurv på! Hvorfor i alverden er det kun pigecyklerne, der har det??), og jeg er sikker på, at han nok selv ville vælge en sådan, hvis ikke der lige var en Spiderman-cykel samtidig. Jeg forstår slet ikke polemikken omkring farverne rød og lilla - de har da ved gud aldrig været forbeholdt piger, det er da først de senere år, at lilla er blevet profileret som en særlig 'pigefarve'? Synes jeg i hvert fald. Personlig har jeg som barn selv haft en lyserød periode og en lyseblå periode - helt uden at gennemgå hverken frivillig eller ufrivilliog kønsskifte :laugh: Hvis min søn selv sagde, at han ville have noget lyserødt tøj, så måtte han da godt få det. Han er også ved at blive godt langhåret - efter eget ønske, fordi han gerne vil have hår ligesom en pige henne i børnehaven (Som har laaangt, blankt, mørkt hår - han har halvstridt rødblondt hår...). Og eneste grund til, at han ikke går med hårspænder, er at han synes de hiver/niver ham i håret... Jeg synes, at det er barnets egen forkærlighed for den enkelte farve og det enkelte stykke tøj, der må være afgørende for, om han eller hun 'må' gå med det - ikke stereotyper forestillinger om, hvordan en 'rigtig' dreng eller pige skal være eller se ud. Og det skal lige siges, at jeg netop hører betegnelsen 'en rigtig dreng' om min søn meget ofte, da han har en hel tønde krudt i røven og er bygget som en minitank. Han er det bare gerne på et meget lyserødt løbehjul :)

Anmeld

31. maj 2011

sigfredsmor-vb

Jeg er faktisk super hysterisk når det kommer til drenge- og pigefarver. Jeg kunne aldrig drømme om at give min søn nogle former for pigefarver på. I julegave fik min søn en gøende hund i snor af hans bedsteforældre og det gjorde mig rigtig vred. Det var en feminin hund med lyserøde sløjfer på og alle reklamer med den var det kun piger der legede med den. Jeg har stadig lyst til, den dag i dag, lige at forære den væk til en pige eller genbrug. Jeg ved ikke hvorfor jeg har det sådan, måske er det fordi jeg selv er vokset op med at alt skulle være prinsesseagtigt og lyserødt for mig og mine søskende og for drengene i min familie, jamen så var det pirater og fodbold.

Anmeld

1. juni 2011

bagerkonen-vb

Jeg har 3 drenge,som elsker at få farvestrålende tøj på.Jeg syntes at f.eks en lilla skjorte med slips er utrolig flot til et par sorte bukser.Mine drenge nægter dog at få blomster og hjerter på tøjet.

Anmeld

1. juni 2011

dittelouisea@hotmail.com-vb

Altså farven har ingen betydning. Det er mere stilen der afgør om det er drenget eller matcher mit kolonihavehus. En lyserød polo til et par seje jeans ser da fedt ud til en bette knægt. Alma går ofte i jeans og bomulds t-shirt, synes egentlig det er ret neautralt. Men i morges nægtede hun at få tøj på, indtil jeg viste hende en blomstret sommerkjole. Så den har hun på idag. Går egentlig ikke så meget op i det. Bare det passer sammen, men tror dog ikke lillebror får lov at slippe afsted med den blomstrede kjole.. Mvh Ditte 36+6 (adam), Alma 20 mdr

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.