Indtil videre har min søn ikke selv givet udtryk for et ønske om hello kitty-tøj, men han har da prinsesseudklædningstøj med tiara og højhæledesko og hele moletjavsen. Som vel at mærke er købt til ham, efter eget ønske. Hans to blondeflæse-skørter bliver ofte brugt som 'angrebsskørter', og er jævnligt en integreret del af ridderudstyret.
Han har altid udvist større interesse for de lyserøde-og-lilla børnecykler (de har også smart kurv på! Hvorfor i alverden er det kun pigecyklerne, der har det??), og jeg er sikker på, at han nok selv ville vælge en sådan, hvis ikke der lige var en Spiderman-cykel samtidig.
Jeg forstår slet ikke polemikken omkring farverne rød og lilla - de har da ved gud aldrig været forbeholdt piger, det er da først de senere år, at lilla er blevet profileret som en særlig 'pigefarve'? Synes jeg i hvert fald.
Personlig har jeg som barn selv haft en lyserød periode og en lyseblå periode - helt uden at gennemgå hverken frivillig eller ufrivilliog kønsskifte :laugh:
Hvis min søn selv sagde, at han ville have noget lyserødt tøj, så måtte han da godt få det. Han er også ved at blive godt langhåret - efter eget ønske, fordi han gerne vil have hår ligesom en pige henne i børnehaven (Som har laaangt, blankt, mørkt hår - han har halvstridt rødblondt hår...). Og eneste grund til, at han ikke går med hårspænder, er at han synes de hiver/niver ham i håret...
Jeg synes, at det er barnets egen forkærlighed for den enkelte farve og det enkelte stykke tøj, der må være afgørende for, om han eller hun 'må' gå med det - ikke stereotyper forestillinger om, hvordan en 'rigtig' dreng eller pige skal være eller se ud. Og det skal lige siges, at jeg netop hører betegnelsen 'en rigtig dreng' om min søn meget ofte, da han har en hel tønde krudt i røven og er bygget som en minitank. Han er det bare gerne på et meget lyserødt løbehjul :)
Anmeld