Nervøsitet og kontrol

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.698 visninger
26 svar
0 synes godt om
8. april 2011

Charlotte d. 17.-vb

Jeg er blevet indkaldt til jobsamtale på mandag - til det job, jeg helt fra januar har ønsket mig allermest. Vi er/var 400 ansøgere (sindssygt!), der er ni stillinger, og vi er 16, der er indkaldt til samtale. Det er jo dejligt, men hold da op, hvor jeg lider af præstationsangst nu. At være kommet igennem et lillebitte nåleøje er skønt, men jeg føler nærmest, at det lægger et større pres på mig i forhold til at komme igennem det væsentligt større nåleøje på mandag. At være såååå tæt på - og risikere at 'misse' det - føles næsten mere foruroligende, end hvis jeg slet ikke var blevet indkaldt og kunne trøste mig selv med, at vi var så mange. Jeg ved godt, det i sig selv er positivt at komme til samtale - men for dælen, hvor jeg hidser mig selv op nu. Har i ren panik ringet til frisørveninden og fået hende til at presse mig ind i morgen - fordi det lige pludselig virkede som om, alt afhang af min frisure. :unsure: Jeg har altid været god til at gå til eksamen og holde nerverne i ro, men det er jo 100 år siden, og nu bliver jeg da helt igennem uudholdelig at være sammen med i weekenden - og mandag aften - og helt, indtil jeg får svar, formentlig først om fredagen. Hvordan er det nu lige, man styrer nerverne, når det føles som liv eller død at få jobbet?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. april 2011

kongster-vb

Først og fremmest - TILLYKKE! Det er godt gået! Og nervøsitet... Hmmm.. Du skal nok ikke gå ind med en følelse af at det er livet om at gøre at få jobbet :-) Lad os nu sige du ikke får det. Hvad så? Ja så missede du én drømmestilling og så kommer der helt sikkert en ny. Du blev udvalgt mellem 400 ansøgere så du har helt sikkert nogle kvalifikationer som folk kan bruge og der kommer helt sikkert andre drømmestillinger. Jeg synes vitterligt ikke det er et nederlag ikke at få et job, når man har været indkaldt til samtale. Det betyder jo at man har alle kvalifikationer og hvis der så er én i puljen som lige har dét ekstra som passer til netop den arbejdsplads og dét job - ja det kan man jo ikke gardere sig mod. Du kan stadig gå ud med oprejst pande. Og får du det er det selvfølgelig skønt. Hvordan gør du det så bedst når du er derinde? Tja, de ansættelsessamtaler jeg har afholdt har været ret uformelle, men jeg har altid været mest begejstret for de folk som formåede at være sig selv og svare åbent og ærligt og ikke så ud som om de 'over-gjorde' det. Altså dem som kan alle de rigtige svar og sidder på spring og siger ja og amen til alting - de virker lidt for desperate og ikke helt ærlige. Tænk på de eksamener du har afholdt. Hvad har virket mest overbevisende? Hvordan har eleverne gebærdet sig, så man fik en fornemmelse af at de havde virkelig styr på deres stof? Dybe indåndinger, rolig adfærd, forbered 2-3 pointer du gerne vil af med til samtalen og et par gode spørgsmål og blæs dem så ud af sokkerne. Bon courage!

Anmeld

8. april 2011

Webredaktøren-vb

Først og fremmest - Stort tillykke! Der er rigtigt mange ansøgere til de fleste jobs i denne tid, så jeg synes, at du skal bruge weekenden på at klappe dig selv på ryggen og sige 'godt gået'. Hvis du er blandt de sidste 16, så har du både en masse kvalifikationer, og du er også god til at skrive ansøgninger ;) I forhold til samtalen vil jeg sige, at du 'bare' skal være dig selv, for i sidste ende, skal de jo sammensætte et team (formoder jeg), som de skal tro på fungerer. Det handler i så fald ligeså meget om personlighed som kvalifikationer... passer du ind, vil du givetvis få jobbet, og hvis ikke, så har du sikkert heller ikke selv interesse i at være i et team, der ikke matcher dig :huh: For nu - held og lykke mandag! ... og god weekend ;)

Anmeld

8. april 2011

Pia S-vb

Flot gået Charlotte! Vær dig selv til samtalen. De har jo allerede besluttet, at du er en af dem, de gerne vil se nærmere på. Lad være med at se det som et nederlag, hvis du ikke får jobbet. Du er nået langt allerede! Jeg krydser alt, hvad der kan krydses og sender posistive tanker i din retning! Pøj Pøj

Anmeld

8. april 2011

MetteNB-vb

Kan ikke fremkomme med andre gode råd til 'nerverne'. Så vil bare tilslutte mig det, de andre allerede har skrevet. - og så vil jeg skrive TILLYKKE - godt gået. Det er da sejt at være udvalgt blandt så mange. Det tænker jeg, du skal holde fokus på i weekenden. Nyd weekenden ;0)- forbered dig og indhent så mange mulige informationer om drømmejobbet, du kan og ikke har i forvejen; hvis der er nogen ;0) - og vær som Pia S skriver dig selv på mandag, så kan du ikke gøre andet. Så er det jo op til dem, om de ansætter dig. Jeg kan godt forstå, nervøsiteten melder sig. Ville være mærkeligt andet, når det er noget, du meget gerne vil. Hvis nerverne ikke tager overhånd, er de sunde, og alle i ansættelsesudvalg ved med garanti, det er sådan fat. ;0) Krydser virkelig fingre for, at du får stillingen. Held og lykke og god weekend.

Anmeld

8. april 2011

Spunk-vb

Flot gået og held og lykke. Det er ok med lidt nerver og adrenalin, og heldigvis har alle i et ansættelsesudvalg jo siddet på den anden side af bordet selv, så de forstår. Til en af mine første jobsamtaler gennemgik jeg mit tøj en uge i forvejen og besluttede mig for at der ikke var noget der duede. Det var dengang bluser med 3/4 ærmer lige var kommet frem, og jeg besluttede at jeg ville have en blå skjorte med 3/4 ærmer og var rundt i hele byen. Til sidst var jeg helt desperat og endte med en blå bluse med 3/4 ærmer - men ikke en skjorte :laugh: Men heldigvis er det jo hverken håret eller blusen der afgør det, og det ved en begavet kvinde som dig godt - lige nu er du bare i panik. Ang. at udholde ventetiden til du får svar, så er mit bedste bud at sørge for at holde ugen fuld. Invitér venner på aftensmad, tag børnene med i svømmehallen, gå i biografen og på biblioteket. Og del en flaske vin med din mand - så skal ugen nok gå lidt hurtigere.

Anmeld

8. april 2011

Charlotte d. 17.-vb

Åh ja, Spunk - TØJET!!! Det bliver mit weekendprojekt at prøve alt mit tøj 87 gange, beslutte mig, skifte mening, starte forfra - og så ender jeg sikkert med det, jeg først havde besluttet mig for. Det er DÆLEME ikke let at være menneske! Sms-korrespondance mellem mig og Anders eks-kollega i dag - han hader, når jeg drøfter pigeting med ham: Mig: Hvad skal jeg gøre ved mit hår? Anders: Fuck håret og knap blusen op Mig: 3 af de 6 i ansættelsesudvalget er halvgamle damer :-( Anders: Pis.... så gør dig så grim som muligt Mig: 3 af de 6 i ansættelsesudvalget er halvgamle mænd :-( Anders: Pis....

Anmeld

9. april 2011

Spunk-vb

LOL

Anmeld

10. april 2011

Johannamor-vb

Husk at det ikke kun er dig, der skal gøre sig lækker for dem - de skal også gøre sig lækre for dig! Det, der måske kan virke som et drømmejob er det måske slet ikke. Så du skal bruge jobsamtalen til at finde ud af, om de er noget for dig - præcis som de skal finde ud af, om du er noget for dem. Hvis du kan tænke lidt på den måde, har du mere af magten i samtalen. Jeg har prøvet at være til jobsamtaler, hvor jeg bagefter vidste - og meldte ud - at det job var jeg ikke interesseret i. Efterfølgende gav det et helt anderledes forhold til det at gå til andre jobsamtaler. Noget helt andet er, at du kan blive valgt fra ikke pga dine evner, men fordi der skal sammensættes en gruppe mennesker, der skal passe sammen på mange punkter: Et antal mænd, et antal kvinder, et antal unge, et antal gamle, et antal dansklærere, et antal matematiklærere, et antal... Du kan faktisk få et 12-tal på alle de punkter, der skal måles på - og så alligevel ende med ikke at blive ansat, fordi puslespillet kun går op på en anden måde. Så derfor: Gør alt hvad du kan for at fremstille dig som en god kollega og dygtig medarbejder - men lad være med at tænke, at dette job er den eneste mulighed for dig... Jeg krydser fingre for at du får jobbet.

Anmeld

10. april 2011

Polyp-vb

'Det, der måske kan virke som et drømmejob er det måske slet ikke. Så du skal bruge jobsamtalen til at finde ud af, om de er noget for dig - præcis som de skal finde ud af, om du er noget for dem. Hvis du kan tænke lidt på den måde, har du mere af magten i samtalen. Jeg har prøvet at være til jobsamtaler, hvor jeg bagefter vidste - og meldte ud - at det job var jeg ikke interesseret i. Efterfølgende gav det et helt anderledes forhold til det at gå til andre jobsamtaler.' Ovenstående er jo lige dén rette holdning - hvad tilbyder de rent faktisk DIG - passer det til det, du vil og kan. Kemi kan man ikke forberede sig på - så det bedste man kan gøre, er at være ærlig og oprigtig..dvs være sig selv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.