Hvornår er det ok at være alene hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. marts 2011

Webredaktøren-vb

Min datter på syv år kan godt være alene hjemme en lille times tid, mens jeg drøner over og handler. Hun har så mobilnummeret og ringer, hvis der pludselig er noget hun er i tvivl om. Den lille på fire år er stadig for lille. Vi testede det forleden, hvor vi aftalte med naboen, at han skulle gå derind, hvis der var noget. Jeg skulle være væk i 10 minutter, og han var gået ind til naboen efter to minutter. Der går helt sikkert nogle år, inden han 'rigtigt' kan være alene hjemme... :woohoo: Sjovt nok gik jeg selv hjem fra skole allerede i 1. klasse og var alene hjemme i tre timers tid. Jeg husker også, at jeg passede min lillebror på omkring et år, da jeg selv var ni år - altså nogle timer til aften, mens mine forældre var i biffen. Han var lagt til at sove, men vågnede jo op som babyer gør... tiderne er vist nogle andre nu ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. marts 2011

kongster-vb

Det er de i hvert fald. Jeg gik også alene hjem fra skole og var alene i nogle timer til mine forældre kom hjem. Uden mobiltelefon :-) Og passede min søster en halv time af gangen da hun var seks måneder og jeg var knap 5 år. Og var alene hjemme om aftenen med min søster men der har vi nok været 8 og 12

Anmeld

8. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Præcis samme tanker jeg har gjort mig. Jeg var da også alene hjemme fra 6-års alderen, gik selv i skole, gik selv hjem. Kunne selv stille vækkeur, kunne selv stå op og komme i skole i de perioder mine forældre var gået tidligt/eller først kom om formiddagen. Vi boede så på en stor 'gård' hvor vi havde folk der arbejdede, men jeg har da aldrig kontaktet dem eller haft brug for dem. Min på 8 elsker at være alene hjemme, ham på 6 tør ikke, og pigen på 5 er for lille. ENGANG i mellem er de to store alene hjemme mens jeg handler 1 times times tid. Men det handler mere om, at jeg faktisk aldrig skal noget der tager længere tid. Synes børn i dag (når jeg tænker nærmere over det) er pakket eeeenormt ind i vat. Men måske er verden også blevet en anden, eller også er forældre i dag blevet klogere?? :) Jeg ved ikke hvad det bunder i, men jeg kan faktisk godt føle mig hæmmet af at være så pylret...og jeg tror faktisk heller ikke det er sundt for børnene. Jeg er jo typen der sveder tran når de begynder at trække cyklerne frem og fortæller dem dagligt at de KUN må cykle i gården. Men samtidig kan jeg da godt huske at jeg selv cyklede i al trafik da jeg var 7-8 år når jeg var på ferie i Danmark, og var ikke ret gammel da jeg tog turen fra Østerbro til Kongelunden hvor min Moster havde sommerhus..... Og jo, jeg passede da også børn da jeg var de der 8-9 år til langt ud på natten (og faldt i søvn på sofaen) osv. Det tog man da med et smil og med stor fornøjelse, man fik jo penge for det og ungerne var somregl søde og nemme og har nok ikke været mere end et år eller to. Så også på det område tog forældrene det heller ikke tingene så tungt.....

Anmeld

8. marts 2011

Rita-vb

Jeg synes ikke helt man kan sammenligne med 'gamle dage' (altså bare for 20-30 år siden). Mange ting er helt anderledes i dag - og f.eks. trafikken er jo meget tungere/voldsommere end dengang. Min mands kusine blev da ammet af sin mor, mens hun kørte bilen, når de kørte hjem om eftermiddagen. Og det er altså kun 30 år siden. Og husk også lige at småbørnsdødeligheden er lavere i dag end dengang (og især lavere end da vores forældre var børn). Det var også dengang hvor animalsk fedt var en dødssynd, mælk og kulhydrater var sundt og spædbørn skulle sove på maven. Vi har vel allesammen lov til at være klogere end forrige generation :)

Anmeld

8. marts 2011

Polyp-vb

Rita skrev:
Vi har vel allesammen lov til at være klogere end forrige generation :)
Det er vel derfor vi stadig er her i hobetal ;-)

Anmeld

8. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Rita skrev:
Jeg synes ikke helt man kan sammenligne med 'gamle dage' (altså bare for 20-30 år siden). Mange ting er helt anderledes i dag - og f.eks. trafikken er jo meget tungere/voldsommere end dengang. Min mands kusine blev da ammet af sin mor, mens hun kørte bilen, når de kørte hjem om eftermiddagen. Og det er altså kun 30 år siden. Og husk også lige at småbørnsdødeligheden er lavere i dag end dengang (og især lavere end da vores forældre var børn). Det var også dengang hvor animalsk fedt var en dødssynd, mælk og kulhydrater var sundt og spædbørn skulle sove på maven. Vi har vel allesammen lov til at være klogere end forrige generation :)
Jo men når talen falder på at være alene hjemme, så var det jo markant farligere den gang (med gas, petroleum, gasvandvarmere mm) i dag skal børn godt nok være uheldige for at komme galt afsted på hjemmefronten hvis bare man bor alm og har taget helt normale forholdsregler i brug. Den lavere børnedødelighed (den gang og nu) om fatter ikke ulykker. Men hænger udelukkende sammen med kost, ernæring og miljø som er blevet forbedret op gennem tiden. Statistisk set, så dør der flere børn i dag pga ulykker, end i gamle dage. Hvilket jo er naturligt nok, da der er mange flere ting ungerne kan komme galt afsted med i dag, og så den voksende mængde af mennesker. Men at have børnene alene hjemme, burde være pænt sikkert, modsat i gamle dage. Men vi ER en generation af forældre der tænker katastrofetanker konstant og ser lurende farer allevegne. For MIG PERSONLIGT, er den kammet over forlængst. :laugh:

Anmeld

9. marts 2011

Frede-vb

Om børn kan være alene hjemme afhænger af meget, synes jeg. Barnet skal være gammelt nok, og så skal det kunne rede sig selv ud, hvis det fx brænder etc. Min datter var 9 år, før hun ville være alene hjemme, men nu er hun også meget kylling-agtigt anlagt. Til gengæld kunne hun med det samme finde ud af at være alene hjemme en hel dag, hvis hun var syg og det er virkeligt en hjælp. Jeg synes, det er svært, når man skal forklare børn, der er alene hjemme, at de skal huske at låse efter sig, når de kommer hjem, og de må under ingen omstændigheder åbne, hvis det ringer på døren. 'Hvorfor ikk'?', 'Hvad kan der da ske?'... åhhh, irriterende spørgsmål.

Anmeld

9. marts 2011

Det er stadig mig-vb

Frede skrev:
Om børn kan være alene hjemme afhænger af meget, synes jeg. Barnet skal være gammelt nok, og så skal det kunne rede sig selv ud, hvis det fx brænder etc. Min datter var 9 år, før hun ville være alene hjemme, men nu er hun også meget kylling-agtigt anlagt. Til gengæld kunne hun med det samme finde ud af at være alene hjemme en hel dag, hvis hun var syg og det er virkeligt en hjælp. Jeg synes, det er svært, når man skal forklare børn, der er alene hjemme, at de skal huske at låse efter sig, når de kommer hjem, og de må under ingen omstændigheder åbne, hvis det ringer på døren. 'Hvorfor ikk'?', 'Hvad kan der da ske?'... åhhh, irriterende spørgsmål.
:laugh: ja den kender jeg godt, og man kan dårligt fortælle sandheden, for så tør de ikke være alene...... :laugh:

Anmeld

9. marts 2011

Johannamor-vb

Mit kriterie for, hvornår et barn kan være alene hjemme må være, at barnet kan klare sig selv, også i en (mindre) nødsituation. Så længe barnet har brug for trøst, når det falder og slår sig, er det ikke ok at efterlade det alene hjemme. Og så længe barnet ikke kan tage ansvar for andre børn, er det heller ikke ok at lade børn være alene hjemme sammen. Til en børnefødselsdag for et par uger siden oplevede jeg flg.: Fødselsdagsbarnet (på 10) gik sammen med fem andre unger (de tre yngste var 6, 6 og 4) ud for at lufte hunden. De kom tilbage igen fordi den ene 6-årige var blevet våd i en 'vandpyt' - hun skiftede tøj og de gik afsted igen for at lege, nu uden hund. Lidt senere ringede fødselsdagsbarnet på mobiltelefonen, fordi den 6-årige igen var blevet gennemblødt, og de fik at vide, at de skulle komme hjem. De kom ikke, men han ringede igen - og denne gang gik et par forældre ud for at finde ungerne. Pigen stod nu ved en lille dam ca. 300 m væk uden sko og strømper (de var jo våde) på en sten - hun kunne ikke gå nogen steder, fordi det gjorde ondt i de iskolde fødder at gå på den iskolde jord. De unger var tydeligvis ikke (helt) store nok til at passe på sig selv og hinanden, selvom de faktisk hver for sig er ret fornuftige... Jeg har engang hørt en tommelfingerregel om, at to unger, der skal være alene sammen, skal være 16 år tilsammen. Altså: det kræver en 16-årig at passe et spædbarn og en 12-årig at passe en 4-årig. Tommelfingerreglen siger ikke noget om, hvor længe de to kan være alene sammen, og med hjælp rundt om hjørnet eller hvis det kun varer kort tid, er det sikkert noget helt andet. Men jeg tror, det er meget godt at have i baghovedet...

Anmeld

10. marts 2011

Polyp-vb

Totally agree med Johannamor vdr tommelfingerregel ;-)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.