Hvornår er det ok at være alene hjemme

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.198 visninger
26 svar
0 synes godt om
7. marts 2011

syvsover-vb

Hvornår syntes i det er ok at være alene hjemme. Jeg vil lige skynde mig lidt at sige at Martin kun er 4 år og at det vare mange år får han får lov til at være alene hjemme, da vi bor på landet og der er 1½ km til den nærmeste nabo. Jeg kan godt gå over i maskinhuset imens han er indenfor, men køre vi ud i marken kommer han med. Jeg er helt sikker på at havde vi boet inde i byen havde han fået lov til at være alene før, end han vil gøre så længe vi bor her, dog ikke som 4 årige, men måske som 8 årig, da han er meget ansvarsbevist (i hvertfald pt. Grunden til at jeg spøger er fordi vi havde en feriepige på et tidspunkt og hun fortalte os at hun tit passede hendes lillesøster på 15 mdr, alene en hel dag, dengang var hun 7år, moren fortalte at hun havde været alene hjemme fra hun var 4-5 år.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. marts 2011

Bellis-vb

Mine drenge på 6 og 8 år, er alene hjemme om morgene hver anden uge. Det er de ca. 1 time. Om eftermiddagen er de nogen gange selv 1/2 - 1 time. Hver mandag måske 1 1/2 time, medmindre de heller vil blive i SFO. Om aftenen er de ikke selv. Vi bor også på landet og den store fik mobil, da de skulle være selv. Det går rigtig godt. De ved hvad de må og ikke må og de gør sig umage med, ikke at skændes. Både deres far og jeg, ringer hjem, når de er selv. Da jeg var lille, var min søster og jeg alene hjemme fra jeg var 4 og hun var 7 år. Faktisk var vi også alene hjemme da jeg var under 1 år og min søster 3år, men det skyldes nu en TOP dum far og er en helt anden historie.

Anmeld

7. marts 2011

Kirle-vb

Som en rigtigt bybo så synes jeg bare det lyder SÅ hyggeligt at 'I kører ud i markerne!' Hm... nu er Tjalfe jo ikke engang 3,5 år endnu så det er slet ikke på tale her. Og kan faktisk ikke huske hvornår jeg var som barn. Havde en storebror der var 3år ældre men tror faktisk det var ret sent. Sådan måske at han var + de 11-12 stykker. For jeg kan huske situationen at vi skulle være alene en lørdag aften og vi var ret betuttede selv, men for gamle til at turde være det bevidst... ;)

Anmeld

7. marts 2011

Johannamor-vb

Mine to - på 4 og 6 - er ikke alene hjemme. Med den store er jeg begyndt at tænke på, at han godt kunne klare sig selv en halv times tid, fx hvis jeg skal et smut i supermarkedet, men lejligheden har ikke budt sig endnu til at teste det. Jo, engang i efteråret, da han var småsyg og jeg ville hente lillesøster i børnehaven - men der blev han helt ulykkelig, og så måtte lillesøster vente en times tid ekstra på at også far kom hjem... men det var jo heller ikke det rigtige tidspunkt til eksperimenter. I sommer var den store engang alene i en times tid, mens jeg tog med den lille i en legetøjsbutik for at bytte en gave. Vi kom hjem - og han ville bare lege med de andre børn, der også var ude; ikke sidde inde i en bil. Der lavede jeg en aftale med en af de andre ungers mor, så der var en, der var parat med plaster, hvis noget skulle ske, eller han kunne få et glas vand eller komme på toilettet. Der var aldrig behov for voksenhjælp - men det var ikke gået uden.

Anmeld

7. marts 2011

Niatza-vb

An på barnet. Mine er jævnligt hjemme op til ½ times tid alene. Mens jeg henter en af de andre eller lige henter en l mælk. Ungerne er 4,7 og 9. Ja, det betyder jeg lader en 7 eller 9 årig passe en 4 årig. Hvis ejg f.eks henter Nicklas til gymnastik er jeg væk et kvarterstid mid i ynglingsbørnetvet, af alle de gange jeg har gjort det har de endnu ikke rørt sig fra sofaen når jeg kom hjem. Ungerne er trygge ved det, de er ret fornuftige og min mor fornemmelse af dem er at de kan håndtere det. De er ikke alene om aftenen, eller hvis ejg køre længere væk. Nicklas argumentere lidt for han må være alene hjemme et par timer frem for at blive slæbt med ind til Athenas træning. Men hun træner i 2 timer ½ time væk. 3 timer hvor jeg ikke bare lige kan komme hjem er lidt for længe ifølge mig. Tror han får lov her i løbet af sommeren en dag naboen er hjemme og kan fungere som back up.

Anmeld

7. marts 2011

kongster-vb

Jeg vil også sige, at det kommer an på barnet. Min knægt på 7 vil gerne være alene hjemme og har også været det ½ - 1 time. Vi bor i lejlighed, så der er voksne de kan gå ned til hvis det er. Datteren på 10 er ikke så vild med at være alene. Nogle gange er hun ok med det, fordi hun ikke gider gå med over og hente lillebror eller købe ind og andre gange har hun slet ikke lyst. Når det kniber med at nå at hente kan hun dog godt tage bussen hjem fra skole, hente lillebror og gå hjem med ham. Det er altid gået fint. Og de har taget toget alene fra Fredericia til Skanderborg for at besøge mormor. Jeg skulle af i Fredericia til en konference og så skulle de fortsætte alene. Det var stort og spændende men gik så fint og de vil gerne gøre det igen.

Anmeld

7. marts 2011

syvsover-vb

Rart at høre at jeg ikke er den eneste der, gerne vil have at de har lidt alder. Jeg er helt enig med jer i at det kommer utrolig meget an på barnet, situaionen og naboerne. Her har vi nogle fantastike naboer til alle sider, men der er bare alt for langt til dem hvis der sker noget. Jeg tror faktisk ikke at Martin ville kunne ringe 112 endnu, han ved godt hvilke tal han skal trykke og hvornår, men om han vil gøre det i en farlig situation ved jeg ikke. Jeg var selv alene hjemme med min søster fra jeg var omkring 6-7 år. Ja det er hyggeligt at køre traktor med ham, for så har vi små madpakker med, og så har han et utrolig vigtigt job, han skal kigge efter hare, rådyr, ræve og andre dyr. Efterhånden er han interesse for traktore så stor at han ikke er spor svær at få med tvært imod, så det er jo meget heldigt.

Anmeld

7. marts 2011

Kirle-vb

syvsover skrev:
Ja det er hyggeligt at køre traktor med ham, for så har vi små madpakker med, og så har han et utrolig vigtigt job, han skal kigge efter hare, rådyr, ræve og andre dyr. Efterhånden er han interesse for traktore så stor at han ikke er spor svær at få med tvært imod, så det er jo meget heldigt.
Igen - monsterhyggeligt! :) Dejligt at læse om!

Anmeld

8. marts 2011

Pia S-vb

Min søn var 9 første gang han var alene hjemme og det var ikke i ret lang tid. Nu kan han godt være alene hjemme og han nyder det. Vi bor i en ejendom, hvor vi har nogle dejlige naboer. Hvis jeg er væk i længere tid ved min ovenbo det. Hun er dagplejemor og meget hjemme. Sønnen har hendes nr på sin mobil og hun har ekstra nøgle. Han ved, at han ikke skal åbne døren, for dem som evt skal ind har selv nøgle. Jeg ved godt, jeg maler fanden på væggen, men jeg turde ikke lade små børn være alene hjemme selvom jeg bare skulle i 7-11 efter mælk. Hvad hvis jeg blev kørt over? Hvad hvis min sindssyge nabo lavede ildebrand? Nej der er jeg nok for pylret?

Anmeld

8. marts 2011

Rita-vb

Det afhænger selvfølgelig af barnet :) Mine to ældste (på 9 og 10) må gerne være alene i flere timer - både sammen og hver for sig. Min 4-årige har plaget meget om at få lov til at være alene med de store, men indtil videre har jeg sagt nej. Jeg tror såmænd det ville gå fint nok, men tænk nu hvis der skete noget med den mindste - så skulle de store leve med det resten af livet. Og det tør jeg ikke risikere. Så han må vente lidt endnu - i hvert fald indtil han har lært at bruge telefonen, så kan det være han får lov i kort tid :) Men altså jeg går da af og til ned med skrald og lader ungerne være alene i stuen (skraldespanden står ca 50m væk og jeg kan høre dem) - ligesom de også gerne må være i haven når jeg er inde (og omvendt) :)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.