Brunede kartofler ???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.994 visninger
25 svar
0 synes godt om
16. december 2010

MAMMARAZZI-vb

Har forsøgt mig adskillige gange, med at lave brunede kartofler - og ikke altid med lige stort held :( Hvad er dit bedste bud på brunede kartofler - altså de dér med rigtig meget karamel på :uhm:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. december 2010

Det er stadig mig-vb

Synes heller ikke altid jeg er lige heldig med dem, så jeg er med på en lytter!!! :)

Anmeld

16. december 2010

Titte-vb

Du skal gøre som følger! Dine kartofler skal være afdryppede, lad dem gerne stå i en sigte i en halv times tid eller mere, eller tør dem let i et klæde. Dernæst skal du på en pande smelte en god portion sukker, ca. 1 cm tyk lag.... når det begynder at smelte, og er ved at være helt smeltet, tager du omkring 50 g SMØR og putter ned i panden, lad det røre sammen med sukkeret så det bliver til karamel....... Heri putter du så kartoflerne, og skruer ned for varmen, ca på halv kraft, 2-3 stykker, lad det stå i 40-50 min og simre og vend dem jævnligt i panden. Så bliver de gode, og karamellen fordeler sig jævnt på kartoflerne...............

Anmeld

17. december 2010

Det er stadig mig-vb

Hvad bliver bedst, glaskartofler eller alm?? (bruger nemlig altid glaskartofler....fordi de er så pæne) :laugh:

Anmeld

17. december 2010

Frede-vb

Ved ikke, om det er det bedste bud, men jeg laver dem så'n her, og de lykkes altid: Sukker smeltes på en meget varm pande. Der må ikke røres i det, før det er helt smeltet. Når sukker er smeltet, kommes margarine på panden, og nu må der røres i det. Kartofler skyldes ALTID i koldt vand, lige inden de kommes på. Altså i et dørslag med kartoflerne, som kommes ind under den iskolde vandhane, og så dryppes af og lynhurtigt på panden. Skru ned for blusset, og vupti har man zuckerglasierte Kartoffel, som man siger på tysk. Skyldes kartoflerne ikke i det kolde vand lige inden, vil karamellen ikke hænge ved, og så er det, man skal igang med kuløren, og det kan godt tendere til snyd :blush: Da vi boede i Tyskland, ville vi også lave brunede kartofler. Vi skulle holde en julefrokost for min kærestes kollegaer, og de skulle prøve en dansk julefrokost med snaps og brune kartofler mv. Vi boede til leje i en møblerert lejlighed og havde derfor ikke så meget køkkenudstyr. Da vi skulle lave de brunede kartofler, havde vi dermed ingen ske til at røre rundt med. Men så tog jeg bare en salatske og rørte med i den varme pande, og pludselig begyndte det at lugte rigtigt syntetisk, og så var skehovedet pludseligt væk, og gæsterne skulle komme 10 min efter, og så indrømmer jeg, at tanken om alligevel at sætte dem på bordet strejfede mig kraftigt, men så kom jeg heldigvis på bedre tanker, for de var jo nok blevet lidt syge af det. Enden på det hele blev, at vi måtte deles om de få kartofler, jeg ikke havde fået plads til på panden. Dem var de til gengæld helt vilde med B)

Anmeld

17. december 2010

Frede-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Hvad bliver bedst, glaskartofler eller alm?? (bruger nemlig altid glaskartofler....fordi de er så pæne) :laugh:
Jeg ved ikke, hvad der bliver bedst, men jeg bruger altid glaskartofler. Stå pokker i at stå og pille de andre kartofler... det er min tålmodighed og mit liv ganske enkelt for kort til.

Anmeld

17. december 2010

Titte-vb

Det er hip som hap hvad du bruger nok mere et spørgsmål om smag. Jeg synes dem man koger selv og piller er de bedste, men i år gider jeg ikke så jeg bruger dem på glas og der er sku aldrig nogen der brokker sig! :woohoo:

Anmeld

17. december 2010

Det er stadig mig-vb

Synes når jeg selv har kogt og pillet, at det ikke er helt dét! Og giver iøvrigt Frede ret, det er sgu da et værre arbejde, tidskrævende og pænt irriterende at gå i lag med :dry: Ved sgu ikke, men det er som om at glaskartofler bare egner sig til det...og at smagen også passer + at kartoflerne er pæne, blanke og mere ensartet. Det er så kun mig, min Mor og drengen på 6 år der kan lide dem. De andre synes det er en frygtelig spise :laugh:

Anmeld

17. december 2010

MAMMARAZZI-vb

Tak for råd Titte og Frede - det er ikke helt sådan jeg har gjort, så jeg håber næste gang er lykkens gang B) ...og Frede sikke noget med dine 'tyske kartofler' - tror det var meget godt, at du ikke serverede de første med plastik i :laugh:

Anmeld

17. december 2010

Polyp-vb

Hvis nu man ikke har tålmodighed til den helt rigtige fremgangsmåde (Tittes og Fredes (margarine er kun for jyder har jeg lige læst)), så kan man snyde med mørk sirup - og så tager det kun 30 min - men stadig med hyppige vendinger og træredskaber Jeg sværger også til kartofler fra glas + det iskolde vand...det må være noget med stivelsen i kartoflerne er bedre tager imod, når den er kold? kulør er en dødssynd her hos os - bidrager det med andet end farven?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.