Ved ikke, om det er det bedste bud, men jeg laver dem så'n her, og de lykkes altid:
Sukker smeltes på en meget varm pande. Der må ikke røres i det, før det er helt smeltet. Når sukker er smeltet, kommes margarine på panden, og nu må der røres i det. Kartofler skyldes ALTID i koldt vand, lige inden de kommes på. Altså i et dørslag med kartoflerne, som kommes ind under den iskolde vandhane, og så dryppes af og lynhurtigt på panden. Skru ned for blusset, og vupti har man zuckerglasierte Kartoffel, som man siger på tysk. Skyldes kartoflerne ikke i det kolde vand lige inden, vil karamellen ikke hænge ved, og så er det, man skal igang med kuløren, og det kan godt tendere til snyd :blush:
Da vi boede i Tyskland, ville vi også lave brunede kartofler. Vi skulle holde en julefrokost for min kærestes kollegaer, og de skulle prøve en dansk julefrokost med snaps og brune kartofler mv. Vi boede til leje i en møblerert lejlighed og havde derfor ikke så meget køkkenudstyr. Da vi skulle lave de brunede kartofler, havde vi dermed ingen ske til at røre rundt med. Men så tog jeg bare en salatske og rørte med i den varme pande, og pludselig begyndte det at lugte rigtigt syntetisk, og så var skehovedet pludseligt væk, og gæsterne skulle komme 10 min efter, og så indrømmer jeg, at tanken om alligevel at sætte dem på bordet strejfede mig kraftigt, men så kom jeg heldigvis på bedre tanker, for de var jo nok blevet lidt syge af det. Enden på det hele blev, at vi måtte deles om de få kartofler, jeg ikke havde fået plads til på panden. Dem var de til gengæld helt vilde med B)
Anmeld