Julesmåkagebagning *mums*!!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.646 visninger
26 svar
0 synes godt om
9. december 2010

Kirle-vb

Så er den tid endelig startet herhjemme! Vi skulle liige igang i år. Har været lidt sent ude synes vi men nu har vi lavet havregrynskugler i weekenden (som påskrevet af Tjalfes julekalender) og spist æbleskiver en mas til div. julearrangementer. også skete det - igår bagte vi jydekager og lavede dejen til brune kager :D Jydekager er ikke noget jeg kendte til men er åbenbart det samme som jødekager bare med kanelsukkeret på kanten istedet for ovenpå småkagen. jaja. Godt smager det jo. Vi skal nå at lave : *honningkager *klejner *vaniljekranse *finskbrød (ELSKER dem!) *Juleboller med marcipan *pebernødder *julekonfekt *Mumsemums* Og så så jeg i 'Sebastians Jul' som vi følger med i hvordan man lavede gammeldags æbleskiver så det kunne Tjalfe og jeg straks godt tænke os ;) Så det kunne vi måske godt lige snige ind også ;) Hvis jeg havde en æbleskivepande så ville der også være æbleskiver på listen. Må se om jeg kan finde en god en mellem jul og nytår. Har kig på Le Creuset panden men vil ikke give fuld pris for den ;) (Det skal lige hviskes-skrives at vi giver småkager og konfekt i julegave i år fra Tjalfe ;)*ssshhh*;)) - hvad med jer? Hvad laver I af julegodter? Eller måske slet ikke nogle. Jeg elsker julekager. Det er sukker og smør det hele - mums! ;)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

9. december 2010

Johannamor-vb

Jeg får aldrig lavet lige så meget, som jeg har lyst til - eller lige så meget som før jeg fik børn - og sådan bliver det nok igen i år. Efter en vellykket kampagne for at få kiloene til at forsvinde fra sidebenene er der jo heller ikke ligefrem grund til at frådse alt for meget i år, vel? Men: Jeg skal have bagt min yndlings-juleplumkage, inden vi får gæster på søndag. Og jeg har planer om at lave vanillekranse og marcipankonfekt (af forskellige slags) med ungerne, inden det bliver jul. Ungerne har bagt peberkagemænd o.lign. med min mor i sidste uge. Og mon ikke de skal bage igen, når de besøger hende lige inden jul? Meget mere bliver det vist ikke til.

Anmeld

9. december 2010

Kirle-vb

Jaeh men det er også nemt at nå når man har en dreng der plager om at få lov til at prøve at bage ;)

Anmeld

9. december 2010

Kirle-vb

Så fik vi prøvet de gammeldags æbleskiver eller æbleringe som opskriften hedder i min trofaste kogebog fra 1974 (FANTASTISK årgang i øvrigt ;)) og det kan altså anbefales!! *MUMS* - det smager godt bestemte Tjalfe vi skulle sige efter hver bid og jo det smagte altså også derefter :) Nu har vi bagt honningkager i forme :) Stor succes! Vi planlægger vaniljekranse i morgen :D

Anmeld

9. december 2010

Spunk-vb

Jeg elsker også julesmåkagerne, men det bliver vist ikke rigtig til noget i år. Vi bygger om i al vores ledige tid (hver aften når spunken sover) og resten af tiden vil jeg være sammen med manden og spunken. Manden har bagt brunekager - dvs. han har købt en færdig dej, skåret den i skiver og bagt dem - men det er også en slags hjemmebag :) . Jeg ville gerne bage både finskbrød, pebernødder og honninghjerter, men tror ikke rigtig på det - især ikke honninghjerterne da dejen skal ligge i tre måneder for at de bliver rigtig gode. Men jeg satser på en gang gammeldags æbleskiver, en sirupskage med smørcreme og en gang 'sunde' havregrynskugler. Synes faktisk at Karen Wolfs pebernødder er gode og ligeså med de finskbrød man kan få i fakta, så det er ikke et stort tab for mig - mest at hyggen omkring det går tabt. Skal egentlig nok også nå at lave lidt konfekt, for det kan man jo ikke rigtig købe færdigt.

Anmeld

9. december 2010

Caidas-vb

Havregrynskugler har vi allerede lavet (og spist) 2 gange. Havregrynskager er bagt, og der er stadig en masse tilbage, selv om manden tog halvdelen med på sit arbejde. Ellers skal vi have produceret noget konfekt, nogle finskbrød, honningkager og jødekager. Og så har jeg set en opskrift på fedtebrød. Har ikke prøvet dem før, men når jeg læser opskriften er det ikke så ulækkert, som det lyder. Jeg har lidt svært ved at komme igang i år, da manden ikke lige er i humør til at være med. Brune kager vilo jeg slet ikke prøve, da vi alle er helt vilde med dem fra Karen Wolf.

Anmeld

10. december 2010

Kirle-vb

@Spunken:Oh ja en ombygning er vist den store juledræber i år. Jeg skal i gang med badeværelset herhjemme og det bliver noget i den stil som du beskriver - måske derfor jeg skynder mig at lave bagningen nu? ;) Ej vi har opdelt dagen sådan at jeg henter Tjalfe kl.15 også har vi en halvanden times legeaftale eller hygge inden faren kommer hjem. Der får vi bagt en masse. Nu er Tjalfe vild med alt i køkkenet og se, dufte og mærke så det der med færdig dej dur kun i få tilfælde ;) Så bliver han simpelthent utålmodig. Hvad er det for en gang honninghjerter som skal ligge i tre måneder? Det har jeg ikke hørt om før. :D Spændende. Ja jeg er også ret vild med de færdiglavede kager fra Wolf og andre men jeg har jo fået det der mærkelige allergi overfor alt andet end økologisk. Den allergiprognostiker som jeg går hos har testet mig for GMO og e-numre men det tager en måned at kultivere de prøver så venter stadig på resultat. Fik i øvrigt et tip til julekonfekten i går - at komme citronskal i. Det skulle gøre det så lækkert så det må jeg straks prøve :D @Caidas: Havregrynskugler er altså også bare lækre ;) Dem kunne jeg også finde på at lave igen! Havregrynskager og fedtebrød kender jeg vist ikke. Kan man få en opskrift? Ja kender det godt med at man har brug for en katalysator - jeg har jo Tjalfe, hvad med pigerne? Er de ikke vilde med at lege med mad i køkkenet? Tjalfe slog sit eget æg ud for første og anden gang igår. Det syntes han bare var sjovt! Og de brune kager er også gode! Men jeg har jo det der mærkelige allergi så skal passe meget på. Og Tjalfe ELSKER at trykke former ud i dejen så tror vi hellere må springe over de færdigkøbte ;)

Anmeld

10. december 2010

Spunk-vb

Det er Camilla Plums opskrift.

Anmeld

10. december 2010

ma08-vb

Uhmm, elsker div. (jule)kager, og i år er pigen stor nok til at komme med i køkkenet, det skal nok blive... i hvert fald en oplevelse :silly: Vi plejer aldrig at nå en brøkdel af, hvad jeg godt kunne tænke mig, så som regel bliver det kun til pebernødder - og det nåede vi ikke engang sidste år! Men i år skal det være, så i dag har jeg tænkt mig, at pigen og jeg skal lave jødekager, men i forskellige former, så hun kan få brugt sine udstiksforme. Jeg har købt nogle af plastic, så det forhåbentlig ikke gør så ondt som med metalforme, hvis et par fingre skulle smutte ind under. Pebernødder har jeg også planer om at nå en dag, elsker bare vores hjemmebagte :uhm: Også konfekt ville være dejligt, og jeg har i hvert fald både marcipan, nougat, overtrækschokolade, mandler, pynt osv. parat! Og så får jeg helt lyst til også at lave honninghjerter, når jeg læser jeres indlæg, så det må jeg også prøve at få tid til :)

Anmeld

11. december 2010

syvsover-vb

hvor lyder det lækkert. Her er der bagt vanilekranse det er en nødvendighed for at jeg kan få min julepynt ned, manden tager den ikke ned fra loftet før de er bagt. og så er der bagt sukkerfri brunkager, de smager faktisk rigtig godt så de er blevet vores brunkager i år (skulle bage dem til min mor som har sukkersyge) og så er der lagt dej til jødekager til i morgen, hvor ejg også regner med vi skal have bagt kokosfedtebrød. og så tror jeg vi skal ahve kogt klejener og måske have bagt kokosmakroner da min far ikke bryder sig ret emget om julesmåkager men elsker kokosmakrner :P

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.