puha! det er en sygdom jeg selv har inde på livet, idet min søsters mand fik konstateret den sidste år. hans far havde ikke haft kontakt med sin mor i mange mange år, og da han endelig fandt hende igen, viste det sig at hun var ved at dø af HC. så blev han selv testet og havde sygdommen. der er jo 50% chance for at give den videre når man får børn og han har så 5 børn - hvoraf min kære svoger er den ældste. min svoger fik testet så snart han kunne og fik så at vide, at han også har den. det var noget af det mest uhyggelige jeg nogensinde har oplevet, her stod de to unge mennesker, min søster var 21 og min svoger var 24 og de havde netop fået en skøn datter og så får de den besked. de kan jo ikke få testet Carla, det er noget hun selv skal tage stilling til når hun bliver myndig, og det er jo utrolig svært for dem begge to. de har besluttet at prøve at få børn på naturlig vis i fremtiden og så få dem testet og evt få en abort hvis det viser sig, at fosteret er sygt. hvilket jeg ikke tror de holder til ret mange gange, men man må jo støtte dem og så håber jeg, at de vil prøve ægsortering istedet!
i min svogers familie er de først blevet syge af HC når de har været fra midthalvtredserne og frem, så vi håber allesammen på, at det også vil være tilfældet med min svoger. hans far skrev netop på facebook, at sidste weekend var første gang han sådan for alvor kunne mærke HC, og ja...det er sgu svært. for de lever videre, men de er ikke dem de var en gang og det er virkelig svært at forholde sig til! jeg holder helt utrolig meget af min svoger, jeg har kendt ham i 7 år og han er simpelthen så fantastisk et menneske og jeg får så ondt i hjertet af at tænke på, at han pludselig en dag ikke er sig selv mere. det er en frygtelig frygtelig sygdom, men de forsker jo rigtig meget i den, så forhåbentlig er det snart noget der kan hjælpes lidt. i hvert fald er det jo vigtigt at få udryddet sygdommen ved fx ægsortering! puha!!! jeg kan godt forstå hvis du syntes det er møgsvært
Anmeld