Min mand har lige fået konstateret at han har arvet huntington chorea (hc) fra sin mor. Det er en sygdom der ikke er nogen behandlig for man kan kun lettet de fysiske symtomer, og der er ikke så meget at gøre for de psykiske.
Der har hovedsagligt været der psykiske vi som pårørende har lagt mærke til, da han personlighed har ændret sig meget specielt efter vi har fået Oliver.
MIn mand mener ikke har ændret sig, men sygdoms benægtelse er desværer også en del af sygdommen.
Men det er sgu lidt svært at sidde i en alder af 36, og tænke på at at inden for en 10 -15 år skal jeg tage stilling til at jeg skal sende min mand på plejehjem.
Samt at allerede nu, er tanken på hvor meget kan jeg byde Oliver, og hvor langtid kan jeg selv holde til de ændringer der sker. Han er gået fra at være en mand der var meget svær at sur og hvis han blev det, gik han for sig selv til han var faldet ned, og så kom og snakkede om det bagefter. Til nu hvor han bliver tosset over det mindste og råber højt.
Jeg ved at han allerede nu ikke kan magte Oliver alene mere end et par timer ad gangen så hvis jeg flytter er jeg bange for at han forsvinder helt ud af Olivers liv
Samtidig er der flere der har udtalt at de tro at han vil knække fuldtstændig, hvis jeg flytter
Hold kæft hvor er det svært og uoverskueligt lige
Ved ikke lige hvad jeg vil med det, bare have lidt luft
Og så er jeg evigt tank nemlig for at Oliver er lavet ved hjælpaf reagensglas og ægsortering, så jeg ved med 100% sikkerhed at ikke har arvet sygdommen
Knus Gitte
Anmeld