Jeg var lige til et foredrag den anden dag under titlen 'Rend mig i rummeligheden'. Oplægsholder sætter spørgsmålstegn ved den anerkendende tilgang og vores danske facon med flinkeskole.
Han taler om, at vi ofte er rygklappere, og at det nogle gange er svært at have en modsat holdning end resten.
Når jeg lige læser hele tråden, gav det mig lige sådan et flashback til det. Det virker på mig som om, at vi alle skal mene, at det er skolen, der handler forkert, og så skal følge den sti for at kunne svare i denne tråd og ikke ryge på kollision.
Jeg ville nok ikke selv have brugt ordet kværulant, men mener faktisk, det er ok engang imellem at melde ud, at det er sådan det opfattes. Jeg tror, det er bedre at bekende kulør end skrive noget, som så alligevel kan tolkes til, at det er sådan, man tænker ;0)
Jeg nåede også at tænke, at du Bibi har en noget anden tilgang til situationen, end jeg ville have haft. Jeg synes nu, at du melder mange negative ting ud, inden nogen 'angriber' dig.
Uenighed kan være befordrende og udviklende. Jeg hørte oplægsholderen den anden dag sige, at han siger tak for kritik, for det gør, at han kan se sagen på andre måder. Behøver ikke betyde, man ændrer sin holdning, men kunne i denne sammenhæng måske være med til at genlæse, hvad du egentligt skrev, og hvad der kunne afstedføre 'kværulant-tanken' ;0)
Jeg ville deltage i den samtale på 'skole-præmisser'. Hvis det så viste sig at være uhensigtsmæssigt, ville jeg tage en drøftelse med dem efterfølgende. Jeg tror, at mange gerne vil have, at noget bliver sagt, uden at deres børn overhører det.
Hvordan vi så formidler det videre til vores børn, vil være individuelt. Jeg ville ikke se det som et spild af tid. Som andre har skrevet, vil der jo være mulighed for, at det ikke tager lang tid, hvis der ikke er noget at drøfte, og så vil der heller ikke være 'forældre-bussemænd'.
Nogle gange tror jeg faktisk, at det er bedre, at det er forældrene, der videregiver det, hvis der er noget. Vi kender trods alt vores børn bedst, og ved, hvordan det skal serveres. Børn er forskellige og for nogle vil det måske ikke være godt, at høre læreren sige en del negativt.
Jeg mener, at vi i et demokrati er berettiget til at melde vores holdninger ud, men det indebærer også, at vi nogle gange må indrette os efter flertallet ;0) Så den med 'my way or the highway', fungerer i hvert fald ikke konstruktivt. Det er ikke befordrende for samarbejde.
Min opfordring vil være. Deltag efter deres facon, evaluer på de 15 minutter - de samlede ;0) - og tilkendegiv holdning derefter.
Anmeld