MAMMARAZZI skrev:
Nemlig... Der ligger ikke noget seksuelt i det for børnene - det er en naturlig nysgerrighed de har, som vi som voksne skal respektere.
Men jeg tror nogle pædagoger 'går i sort', når de oplever, at børn udforsker den side af sig selv, fordi de bliver overrumplet af situationen..
For et stykke tid siden kom jeg til at forstyrre min datter i se på sig selv.
Hun sad med spredte ben foran spejllågerne i klædeskabet, og jeg blev mildest talt overrasket over, at finde hende i den situation.
Jeg spurgte, hvad hun lavede, hvortil hun svarede 'jeg er ved at se på mig selv' - jeg fik fremstammet et 'jamen så vil jeg ikke forstyrre, så jeg går igen'.
Men må indrømme, at det kom helt bag på mig, at hun sad sådan, da jeg kom ind...
Men dét der med numselege er en svær ting - for hvor går grænsen - og hvem fastsætter den???
I en børnehave hvor jeg arbejdede engang, var der to drenge, der blev 'taget' i, at undersøge.
Èn af pædagogerne kom ud på toilettet, og fandt to drenge, hvor den ene havde en finger oppe i numsen på den anden.
Hun blev rystet, og fik dem stoppet, men da hun spurgte hvad de lavede, svarede den ene 'Jamen han skal måske skide, og jeg er lige ved at mærke om lorten er på vej'
Jeg kan sørme ikke finde ud af det her med at citere..... men det er eksemplet til sidst, jeg ville have fremhævet.
Synes, det er et rigtigt godt eksempel og jeg synes, det er helt ok at blive overrumplet, hvis der sker noget, man ikke havde forventet eller ikke lige kan håndtere.
Det; der for mig er forskellen er, om man hiver de 2 drenge ud fra toilettet og skælder dem huden fuld og giver restriktioner.
- eller om man som her spørger ind til, hvad de laver og får fundet ud af det. Efterfølgende (når smilet har fortaget sig) kan man jo så tage en snak om, at det måske ikke lige er den måde, de skal finde ud af det på.
Det er et eksempel, jeg vil huske og stjæle, når jeg på et tidspunkt skal drøfte emnet. Tak for den historie.
Anmeld