\"Numselege\" i børnehaven.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.169 visninger
22 svar
0 synes godt om
2. oktober 2010

MetteNB-vb

Er interesseret i at høre, hvordan det ser ud i jeres børns institutioner i forhold til personalets holdning til børns seksuelle lege. Vil også gerne høre, hvad I som forældre mener. Er der noget, der forskrækker jer? Hvor går grænsen for, hvad I synes er i orden? osv. Har lige hørt, at personalet i bassens børnehave har det sådan, at de forbyder børn at være alene i nogle rum i en længere periode, hvis der har været gang i 'numselege'. Det er en holdning, der ligger mig meget fjern. Så derfor synes jeg, det kunne være interessant at høre, hvordan emnet håndteres rundt omkring i landet.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. oktober 2010

Frede-vb

Lidt sjovt for lige præcis i den situation står jeg lige nu i med min søn på 5 år. Han er meget interesseret i sin tissemand i øjeblikket og har været det i et stykke tid. Det startede med, at de i børnehaven for lang tid siden fik læst op af en bog om, hvordan et barn bliver til. Børnene fik at vide, at faren ligger et lille frø ind i morens mave, som så bliver til et barn. Min søn greb den hurtigt, og ville af os have at vide, hvordan faren kunne gøre dette. Så gik han lige en historie om, hvordan faren putter tissemanden ind i morens tissekone, og der så kommer små 'haletudser' ud af tissemanden. Det syntes, han var spændende, så det skulle jo lige afprøves ovre i bh'en. De var to drenge og to piger. Børnene var blevet taget med buxerne nede oppe i tårnet, og pæd.medhjælperen havde sagt: 'Hvor er det ulækkert, kan I så få de buxer på igen'. Så blev der en kæmpe storm i et tomt glas vand. Børnene blev på skift og alene kaldt ind til lederen til en alvorlig samtale, og forældrene blev ringet op af personalet (lederen ringede personligt til mig, fordi jeg er en værre brokrøv og derfor ikke turde overlade mig til de andre ansatte) og fik at vide, hvor alvorlig en sag, det her var... børn måtte ikke have samleje i bh'en. Det var kun noget, voxne gjorde. Sjovt, at en prof. bare lige sådan sidestiller uskyldige børnelege med voxensex. Da samtalen startede, havde min søn fortalt lerederen, at han ikke behøvede at tale med hende, fordi han allerede om aftenen havde talt med mig om sagen og godt vidste, at det skulle stoppe, men det var lederen ligeglad med. Da samtalen var forbi ml. min søn og lederen, havde hun spurgt ham, om det havde været slemt at tale med hende, hvorpå han havde sagt: 'Ja, for jeg troede, at du ville stå med et sværd og hugge hovedet af mig, så blodet sprøjtede'. Det havde lederen taget meget alvorligt, og da jeg spurgte min søn, hvorfor han havde sagt det, sagde han, at han ikke havde kunnet lade være, og at han havde sagt det i sjov, men det havde lederen ikke kunnet se på ham, og så sagde han selv, at han havde grinet indvendigt. Nu har jeg fået min søn til at indrømme, at numselegene har stået på nogle gange, og at de har været udført flere steder i bh'en. Jeg spørger så bare lige, hvor pædagogerne er henne så, hvis de først har opdaget det nu. I denne børnehave afholdes der mange arrangementer, og vi får altid mad udefra, og tit kommer der også folk udefra og underholder. Der er blevet indefrosset penge, fordi bh'en, som er en selvejende institution havde for mange penge en overgang, og så er det lige, jeg spørger, om ikke det var bedre at bruge nogle at pengene til personale på legepladsen, hvis det er så vigtigt for dem, at børnene ikke leger numselege. Jeg kan sagtens se, at der fra nogle forældres side kan komme en helvedes ballade ud af numselege i bh'en, men omvendt synes jeg også et eller andet sted, at det er meget trist, at jeg nu hver dag skal spørge min søn, om de har leget numselege i bh'en i dag, og han så skal stå der med et forskrækket blik i øjnene og sige 'Nej, nej, mor. Det gør vi aldrig mere'.

Anmeld

2. oktober 2010

Frede-vb

Hov, glemte lige at fortælle, at konsekvensen nu er, at ingen børn må gå alene på wc, og at der nu er sat ekstra ressource på legepladsen. Taler jeg med de ansatte, tager de det knapt så alvorligt som lederen gør. De tager lettere på sagen, end det lød på lederen, da hun ringede mig op.

Anmeld

2. oktober 2010

Det er stadig mig-vb

Hold da kæft, Frede, de overdriver da lidt vel meget, synes du ikke? Vi havde også en episode på fritteren hvor mine to drenge havde leget en numseleg med en pige i puderummet. Jeg fik en overgearet pædagogmedhjælper i røret der lige var blevet overfuset af pigens Mor (og sikkert ikke brød sig om det) der var MEGET fortørnet over at pigen havde været 'udsat' for sådan noget.. Pædagogmedhjælperen fik det nærmest til at lyde som voldtægt og brugte ord som traumatiserende og meget andet. Da jeg tog sludderen med lederen, var historien så en helt anden, og han slog det bare hen med, at sådan noget jo foregår engang imellem og at børn jo er børn. Da jeg spurgte mine drenge om hvad dælen de havde lavet, sagde de at de bare havde set hinandens ædlere dele og at pigen hele tiden havde sagt, i må gøre alt hvad i har lyst til, men at pige hele tiden havde sagt til dem, at de ikke måtte sige noget til hendes Mor. Påtrods af de havde rig mulighed for alverdens ting på pigens udfordring, så havde de ikke lavet andet end at vise frem. Mine drenge lovede så ikke at sige noget, men da de senere ville lege med samme gocart, sagde min søn, at hvis hun ikke gavn ham bilen, så ville han sige det hele til hendes Mor. Det havde så fået pigen til at gå til bekendelse der hjemme, hvor hun så havde smurt lidt tykt på, så Moren tog datterens parti og fik gjort mine drenge til nogle værre nogen :laugh: Og mine drenge er brødre og har mange brødre og har set rigeligt med tissemænd i deres liv, så jeg ved at de er fuldstændig ligeglade med dem, og da min datter altid render nøgnen rundt, så synes de heller ikke tissekoner er specielt interessante, så jeg er sikker på de taler sandt, når de siger at det var pigen der blev ved med at sprøge om de ikke skulle tage bukserne af. Det passer også meget godt for et enebarn at tænke sådan - på den naturlige måde. Men jeg gad nu ikke følge den videre og få fat i Moren og fortælle at hendes pige havde skudt lidt forbi sandheden. Jeg fortalte bare drengene, at de ikke skulle deltage i sådan noget en anden gang, da der kan komme en helvedes masse ballade ud af det. Fritteren har ikke gjort mere ved sagen, lederen grinede bare og sagde, lavede du aldrig sådan noget som barn. Og så måtte jeg jo indrømme at jeg næsten ikke bestilte andet :laugh: Jeg har et ret naturligt forhold til de der lege og tror de er ret almindelige, men problemet opstår jo, når andre ikke ser det naturlige i dem og får dem pisket op til voksenbedrifter med voksen bagtanker og næsten også vil straffe på voksenniveau. Jeg kan roligt sige, at de tissemænd mine sønner har endnu hverken kan bruges til det ene eller det andet og at de er absolut harmløse :laugh:

Anmeld

2. oktober 2010

Kirle-vb

Er numselege ikke en helt naturlig del af at blive sin krop bevidst? Det tror jeg er min holdning. vi er ikke nået til det endnu men min søn ammede da en dukke i dag! ;):D Jeg tror det er fordi der er mange babyer i vores omgangskreds så den med brystvorter mm har han luret! ligesom han skal! :) Nå nu må vi se hvad der bliver af med numselege i bh... Spændende

Anmeld

2. oktober 2010

Spunk-vb

Frede skrev:
Hov, glemte lige at fortælle, at konsekvensen nu er, at ingen børn må gå alene på wc, og at der nu er sat ekstra ressource på legepladsen.
Det er fandme langt ude det der - hvis der er noget der er et overgreb så er det da at stå og glo på dem når de er på toilettet. Jeg aner jo som bekendt ikke noget om børn, men sådan som jeg har forstået det, så er numselege helt naturlige og uskadelige, og jeg kan ikke se noget galt i at være nysgerrig - det er sådan man lærer nye ting.

Anmeld

2. oktober 2010

kongster-vb

Først og fremmest er numselege da en helt naturlig del af børnelivet, som de fleste prøver. Det er også en god indgang til at få snakket med børnene om krop, andres kroppe, grænser og andres grænser. Min datter havde en oplevelse i børnehaven med to drenge i puderummet som ville lege lidt mere avancerede numselege end hun troede. Hun gik og de blev sure for 'hun havde lovet at være med'. Det gav en god snak om grænser og at man altid måtte sige nej. Vi fik snakket med pædagogerne, som talte med drengene om grænser. Alt i alt en fin håndtering. Jeg er rystet over at en pædagogmedhjælper siger 'Hvor ulækkert' til børnene, som i Fredes historie. Hvad er det for en måde at behandle deres børnelege på?? Jeg er ret frisindet med det og pointerede meget over for pædagogerne dengang med min datter at jeg ikke havde noget problem med numselege, men at hun var blevet ked af det fordi drengene blev sure og hun blev bange for det de ville 'lege' (nu var de også ret avancerede for 5-årige). Når jeg har overrasket mine unger herhjemme med kammerater på besøg og bukserne nede, så har jeg da bare lukket døren igen og ladet dem være. Men vi har snakket om hvorvidt det har været sjovt og spændende eller om det var noget de ikke brød sig om at være med i, men gjorde fordi de andre sagde det. Sønnike virker helt uinteresseret i den slags og leger stort set aldrig med piger i det hele taget. Mon ikke han har nok i en søster :-)

Anmeld

3. oktober 2010

Happymummy-vb

Jeg vil sige, at jeg mener også, at tissemands-/tissekonelege er naturlige, men det er godt nok vigtigt at holde sig for øje, at det IKKE er ensbetydende med, at det nødvendigvis er lige frivilligt for alle involverede parter! Jeg kan selv huske nogle situationer fra min egen tid i børnehave, som jeg absolut ikke fandt sjove selv! Kan huske, at jeg og 2 veninder blev spærret inde i et rum i legehuset af nogle af 'de store' (på 6 år) og vi måtte IKKE komme ud, før vi havde vist vores tissekoner. Og hvor uskyldigt det må virke - for det var jo bare børn (og jeg er sikker på, at drengenes mødre ville have ment, at det da bare var heeelt naturligt og uskyldigt fra deres drenges side...), så var vi rædselsslagne og havde absolut ikke lyst til at være med i den leg! Jeg kan huske lettelsen over at slippe fri, fordi de kunne se, at min far var kommet for at hente mig. Men mine to veninder fik ikke lov at gå... Blev også overtalt til lidt rigelig nærkontakt i et legehus (som ca. 6 årig, af jævnaldrende dreng), absolut ikke ligefrem voldtægt, men der var helt klart tale om at mere selvsikkert barn overtaler mindre selvsikkert barn til noget det ikke har lige så meget lyst til, fremfor en ligebyrdig leg. Jeg mener ikke, at tissemands/kone lege er ulækre eller et overgreb per se, men det KAN det altså være. For den, som ikke tog initiativet til legen især. Eller den, som ikke har selvsikkerheden eller selvværdet til at sige fra overfor dem, som er stærkere. Så jeg mener, at det er noget man skal tale om, uden at gøre det til noget forbudt og ulækkert, men netop en snak om grænser; at lære at aflæse andres reaktioner på noget, se hvornår man træder over andres grænser og hvordan man siger fra overfor noget, man egentlig ikke har lyst til. Og ligesom vi kan mene, at de andre børn kan finde på at smøre tykt på overfor deres forældre, kan vores egne jo også moderere sandheden efter deres egne ønsker eller bare kun fortælle deres side af sagen :P

Anmeld

3. oktober 2010

Frede-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Hold da kæft, Frede, de overdriver da lidt vel meget, synes du ikke?
Jow, det er da helt ude i hampen... og jeg spiller kun med på den for, at lederen skal kunne se, hvor latterligt det hele er. Lederen fik guidet børnene derhen ad, hvor de skulle tegne en tegning af to nøgne børn og bagefter sætte et kryds henover. Tegningen skulle lederen gemme for børnene, så hun med mellemrum kunne minde dem om, hvad der er ret og vrang. Herhjemme har vi fortalt vores søn, at det er ok at være nøgen og pille ved sin tissemand, men at det er bedst, at han gør det herhjemme på sit værelse, så vi ikke får bøvl med de andre børns forældre. Den er han med på. Da jeg var børnehavebarn i starten af 70'erne havde man et meget mere afslappet forhold til kroppen. Da sad pædagogerne lige inde ved siden af og lod som ingenting, når vi børn legede numselege.

Anmeld

3. oktober 2010

Frede-vb

kongster skrev:
Jeg er rystet over at en pædagogmedhjælper siger 'Hvor ulækkert' til børnene, som i Fredes historie. Hvad er det for en måde at behandle deres børnelege på??
Det kommenterede jeg også på over for lederen, men det gled hun selvfølgelig af på. Lige præcist i sådan en situation kunne jeg godt have ønsket, at den person havde haft en pædagogisk baggrund og ikke bare var en, der var taget ind ude fra gaden.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.