Jeg tager hatten af for størstedelen af de danske familieplejere, der gør en kæmpeindsats for børn, der har det svært og som har brug for, at nogen påtager sig ansvaret for dem og de dårlige oplevelser og betingelser, de har med.
Med hensyntagen til at nogle bio-forældre med hjælp kan blive til gode forældre og få deres børn hjem igen, vil jeg alligevel mene, at det i flere tilfælde end i dag vil kunne tjene barnet at blive bortadopteret.
Jeg tænker, at de svigt mange børn i familiepleje oplever fra deres biologiske ophav, er så store, at det er bedre (for nogen) at undvære. Hvis børnene er voksede op i kærlige adoptivfamilier, kommer der jo så muligvis en tid, hvor der er behov for at opsøge 'rødderne'. På det tidspunkt er 'barnet' så et sted, hvor det er i stand til at træffe egen afgørelse om, om de biologiske forældre er nogen, de er interesserede i at lukke ind i deres liv.
Det er bestemt ikke nogen nem debat, og der kan ikke skrives nogen enkel manual eller køreplan.
Når jeg tænker tilbage på udsendelserne om 'Jørn', er jeg bare af den overbevisning, at der til tider bliver givet for mange muligheder til forældre og dermed for få chancer for en god opvækst for børnene.
Anmeld