Hvorfor skal det være så svært med de navne?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.282 visninger
23 svar
0 synes godt om
28. september 2010

desirefinck-vb

Det er jo ganske almindeligt at man tænker på børnenavne igennem forløbet af graviditeten. Og vi er har da også talt meget om det herhjemme.. Men hvor kan vi bare ikke blive enige om de navne.. Ind til videre er vi kommet frem til disse navne hvis det bliver en pige : Frigga, Björk, Siff, Olivia eller Freya. Dreng : Loke, Max, Balder. Men jeg kunne da godt tænke mig at høre om Evt havde nogle forslag til nogle navne, eller høre hvad i syntes om dem vi har fundet ind til videre.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

28. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Jeg tror, de fleste oplever, at de bruger oceaner af tid på at 'smage' på forskellige navne under graviditeten og lige efter fødslen for så, når valget er truffet, at føle, at det slet ikke kunne være anderledes. Jeg kender kun en, der fortrød navnevalget - hendes datter 'hed' Kamilla i flere måneder, men dagen før dåben fandt moren ud af, at det VAR en Julia, og så blev det sådan. Med andre ord skal du i hvert fald ikke frygte at komme til at sidde om et par år og tænke, at I valgte helt forkert - så hedder barnet dét, det gør, og I kan slet ikke forestille jer andet. Jeg kan godt lide Bjørk - eller Björk - og Freya. Navne på en stavelse er jeg ikke så vild med, så Siff og Max ville jeg ikke selv overveje. Nu modsiger jeg mig selv lidt, for Bjørk er jo også enstavelses, men det er af en eller anden grund noget andet - i mit hoved. Loke - han var jo ikke nogen rar gut, så det navn vækker nogle negative associationer hos mig, lidt ligesom Judas ville gøre det - derimod var Balder jo en fantastisk mand, højt elsket af alle, så det ville jeg vælge, hvis det stod mellem de tre drengenavne.

Anmeld

28. september 2010

Webredaktøren-vb

Ja, det er jo virkeligt en smagssag med de navne, og hvis man kender/ har kendt en irriterende person, så gør det jo ofte, at man ikke er helt vild med et evt. navn. Personligt kan jeg godt lide dit valg af nordiske navne, men er nok mere til Fridda end Frigga ;) Vi valgte navne, der kan fungere internationalt, hvis de får lyst til at rejse/ arbejde udenlands på et tidspunkt, og derudover gad vi ikke have navne hvor folk siger: 'Hvad siger du - Simon? eller Timon?' Og så ville vi ikke have et navn, der lå i top 20 på navnelisten... og det gjorde det faktisk svært at vælge. Nå, men mine børn hedder som bekendt Kathrine og Elliot, og så kan man jo mene om det, hvad man vil :lol: God fornøjelse med navnejagten...

Anmeld

28. september 2010

Charlotte d. 17.-vb

Webredaktøren skrev:
og derudover gad vi ikke have navne hvor folk siger: 'Hvad siger du - Simon? eller Timon?'
Er der nogen, der siger sådan??

Anmeld

29. september 2010

Soap-vb

Jeg kan godt li´dine valgte navne men det er nok fordi jeg har hunde som hedder dem (nogen af dem) :laugh:

Anmeld

29. september 2010

Det er stadig mig-vb

Præcis, jeg har haft en hund der hed Loke, nu har jeg så en søn der hedder Loke, men det er ikke et navn jeg har valgt! :laugh: Faktisk har jeg ikke valgt NOGEN af navnene! Det var de ældste drenges opgave at finde navnene til deres små søskende. Mine hedder Loke, Tore, Alfred, Bror, Tristan og Dina. Loke har taget tilnavnet Sammy Tore har taget tilnavnet Andy Alfred har tilnavnet Alex(ander) Bror har tilnavnet Adam Tristan er bare Tristan Og Dina bliver altid kaldt Darlig. Jeg er selv lidt ligeglad med navne, men noget skal de jo hedde, men jeg forklare dem altid, at de til hver en tid selv kan få lavet dem om :laugh: (Jeg kan kun lide Tristan og Dina navnene) resten er ikke lige min kop te.

Anmeld

29. september 2010

Kirle-vb

Vi havde samme overvejelser som Webbie omkring popularitet og internationalt klingende men vi ville også gerne have et nordisk klingende. Så vi gik på nordicnames.de og så skrev vi ellers ned. 9 mdr senere havde vi en top 5liste af drengenavne og var fuldstændig blanke omkring pigenavnene! Vi nåede til kompromiet at barnet skulle have både et nordisk og et internationalt, et skulle være almindeligt og et usædvanligt :) Og resultatet blev Tjalfe Sebastian :) Jeg kan godt lide dine navne - jeg hedder selv Sif :)

Anmeld

29. september 2010

Rita-vb

Jeg synes det kan være fuldstændig ligegyldigt hvad andre mennesker synes om de navne I har valgt. I skal bare selv kunne lide dem :) Mine to yngste har ret specielle navne og familien skulle lige vænne sig til dem, men det var nu altså de navne vi kunne lide (og blive enige om). Vi var slet ikke i tvivl med nr 1, 3 og 4 - der var navnet klar længe inden fødslen, men af en eller anden årsag havde vi enormt svært ved at navngive nr 2. Det var som om der bare ikke var noget rigtigt navn - andet end lillebror, men det kunne han jo ikke hedde :laugh: I dag kan jeg slet ikke forstå vi var i tvivl. Nu er navnet nemlig helt perfekt til ham og han ER bare sådan en :P

Anmeld

29. september 2010

Mor til Isabell-vb

Vi var helt enige fra starten at hvis det blev en pige skulle hun hedde Isabell, da vi synes det var et smukt og unikt navn... :) Men vi blev aldrig enige om et drengenavn, så er glad for det blev en pige..... :lol: Men her er nogle forslag: Drengenavne, Noah, Malte, Marius og Janus. Pigenavne, Isabella, Freja, Lærke og Iben. Håber du kan bruge nogle af dem...:) Kan godt lide jeres forslag af navne, da de er andreledes og unikke...Held og lykke med navnevalget... :silly:

Anmeld

29. september 2010

kongster-vb

Uha man skal træde varsomt når man kommenterer børnenavne. Så - uden at træde nogle over tæerne - her er min mening. Jeg er ikke vild med navne som skal staves i det uendelige, virker 'opfundet' eller som man ikke kan huske. Vores sommerhusnabos datter kan jeg aldrig huske hvad hedder, selvom min datter leger med hende fra tid til anden. Min datter kan heller ikke huske det! (Pigen hedder Mitilie eller Missilie eller sådan noget) Ej heller er jeg vild med navne med for fastlagte associationer som fx Loke eller Romeo. Men det kan jo ændre sig, når flere får navnet. Da jeg var barn og hørte om drenge der hed Emil var det altid 'Eeeeeemil' fra Lønneberg, men i dag hvor hver anden dreng hedder Emil er det knap så fastlagt at det er Lindgrens Emil han er 'opkaldt' efter. Måske bliver det det samme med Romeo engang, selvom det stadig skurrer i mine ører. Endelig kan jeg godt lide at navnet kan udtales på flere sprog. Mine unger hedder Johan og Laura så det er dejligt internationalt og nemt at stave. De kommer alligevel til at skulle stave deres efternavne hele tiden. (og faktisk lå 'Johan' mærkeligt i munden på mig det første lange stykke tid, men i dag kan jeg godt lide det)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.