Jeg tror, det med at sige ting venligt og utvetydigt til sine forældre, er et af de evigt tilbagevendende problemer for os (næsten) alle, ikke?
Jeg tror, at du skal tænke på det sådan, at du har ret til at sige din utvetydige mening - men ikke ret til at få det, som du vil. Dine forældre til gengæld har ret til at give dig præcis det, de vil - men ikke ret til at du kaster dig glædesstrålende i deres arme i tak eller at de nogensinde får dig at se med smykket.
Nu ved jeg jo ikke, hvor meget eller hvordan I har snakket om, hvad du (ikke) ønsker dig. Jeg tror, at en god måde kunne være at sige 'jeg er ked af, at I vil give mig et smykke, fordi det er noget, jeg aldrig vil få brug for; I beder om et ønske, og når I bagefter ikke synes, at mine ønsker er gode nok, føler jeg mig ikke set / ikke god nok...' du sætter altså ord på, hvad det gør ved dig, at de ikke er åbne for den person du er, ved at ignorere dine ønsker.
Dernæst synes jeg, at du bør anerkende, at de vistnok ønsker at give dig noget mere specielt end en tærteform. Og jeg kan faktisk godt forstå, at man kan have lyst til at give en gave ved en særlig lejlighed, som ikke er brugt op en måned eller et år senere. Eftersom du åbenbart har et indtryk af, hvad din gave kommer til at koste, synes jeg, du skal finde på en særlig ting, der har nogenlunde den pris. Det kunne være en fin lampe, et særligt møbel, en pels, et ur... for bare at sige noget, som er dyrt, som man har længe, og som man ikke lige køber til sig selv.
Hvis konflikten m.h.t. gaver og alt muligt andet, hvor de ikke ser dine ønsker, er evigt tilbagevendende, synes jeg, at du skal skære din ulyst så meget ud i pap, at dine forældre ikke kan tage fejl. Og at du så bagefter går skridtet fuldt ud og sælger smykket - og fortæller dem, hvad du har købt for pengene. Kan smykket ikke byttes, kan du jo sælge det ad anden vej - selvom du så ikke får den fulde pris for det. Men så er der selvfølgelig lagt op til en konflikt, der måske ikke ender positivt. Og så må du have gjort op med dig selv, om det virkelig er din ret at bestemme, hvad dine forældre skal synes er bedst for dig, eller om du bare skal prøve lukke øjnene og glemme denne dumme ting - og så få mere ud af det positive, der trods alt også må være i jeres forhold.
Anmeld