Udlændinge / \"anden etnisk...\"

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.119 visninger
23 svar
0 synes godt om
18. august 2010

lib1982-vb

... er mest henvendt til jer fra andre lande end DK... meeen andre med erfaringer i den retning er selvfølgelig velkomne til input ;) Jeg har tit tænkt på, når man siger 'udlænding' er det nærmest blevet sådan, at man automatisk tænker en anden hudfarve - eller som oftest muslim som i en fra Tyrkiet, Afghanistan, Irak osv... Oplever nogen af jer 'ikke-oprindeligt-danskere' nogensinde diskrimination af nogen slags - enten overfor jer selv, eller jeres familie??? F.eks. Helene, du skrev i en anden tråd, at dine børn er 3-sprogede - jeg tænker 'Wauv en kæmpe ressource', men gør alle det?? Må indrømme, at jeg selv har det svært med mennesker som ikke taler forståeligt dansk - kobler simpelthen af, så jeg oftest ikke hører hvad de siger, opgiver lynhurtigt at bruge energi på, at forstå hvad det egentlig er de siger, fordi jeg går i stå ved forkerte ordstillinger osv. :blush: !

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. august 2010

Det er stadig mig-vb

Der er faktisk ingen der tænker over at mine børn er blandede, dette skyldes tildels (tror jeg), at de er blonde, ham på syv har grønne øjne og er hvid håret om sommeren, den yngre bror har også lyst hår om sommeren, og det samme gælder datteren...folk bliver faktisk overrasket når jeg fortæller, at deres Far er fra Libanon, for de mangler ligesom farvestoffet :laugh: Mine tre ældste børn er mørkere og ligner mere perkere (prøver om jeg kan finde et billede senere). Jeg har aldrig været udefor noget diskriminerende som amerikaner, men jeg er jo også halv dansk og taler dansk til perfektion, og er bare en del af mængden. Min kæreste har oplevet megen racisme, men er ikke den klynkende type og véd godt, at rigtig mange udlændinge ødelægger det for alle de gode, ved at være nogle rigtig dumme og indskrænkede svin, som i virkeligheden ville passe bedre ind i det land de engang forlod. Min kæreste er dansk statsborger, men taler edderhakkeme dårligt dansk på trods af, at han har boet her snart 30 år, jeg har slet ikke tålmodighed til at kommunikerer med ham på dansk (og dét er så nok fejlen!) :) http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/063.JPGDet er så en af mine ældste, lidt mørkere sønner :) De har aldrig været udefor noget racistisk, og har både danske venner og udenlandske...

Anmeld

18. august 2010

Det er stadig mig-vb

Ved ikke om man kan indsætte video...eller om jeg kan, haha :laugh: .................næ, det ku jeg så ikke finde ud af. Det at mine børn er 3 sprogede - de ældste er 4 sprogede, er aldrig noget vi har tænkt over. Det her heller ikke noget vi sådan reklamerer med, som i ''vi taler mange sprog'' og der er ingen lærerer der har påpeget at de ikke taler godt dansk, de har bare talt som alle andre. Der har det mere været børnene der har påpeget for os, at lærerene ikke taler særlig godt engelsk, eller at de ikke har ret godt accent osv. Men aldrig noget problematisk, de har taget det med et smil og holdt det for sig selv.

Anmeld

18. august 2010

desirefinck-vb

Min dejlige nevø på nu 19 år har været en del igennem hvad angår racisme. Han er halv kurder, så han har sort hår, mørk i huden og brune øjne.. Han havde en del problemer i de mindre klasser, både med lærer og eleverne. Der var en del fordomme som han skulle ha dem til at indse ikke var sande. Han er opvokset hos mine forældre fra da han var 6 år. Så han er jo som min lille bror, så jeg har set ham komme hjem rigtig mange gange ked af det fordi nogle kalder ham perker. Men han er jo lige så dansk som nogen anden, han ser jo bare anderledes ud.. Selv i hans voksen alder har han tit fået nogle væmmelige blikke.. Og det undre mig stadig da vi i dagens Danmark er så vand til folk med mørkere hud end vores egen.. Hvad angår folk der taler dårlig dansk, så handler det meget om tålmodighed.. Har man ikke det, så kommer man meget sjældent ind på livet af dem..Hvilket er trist.

Anmeld

18. august 2010

MAMMARAZZI-vb

Han ser nu også ret fredelig ud Helene :cheer: Helene du skriver, at de tre ældste er mørkere og ligner mere perkere :ohmy: så jeg blir altså nødt til at oprette en ny tråd, for ikke at spamme denne...

Anmeld

18. august 2010

Det er stadig mig-vb

Tror da godt du må spamme! :) Mine drenge kalder sig selv perkere, de kalder sine udlandske venner perkere, de kalder mig perker, hos os er det ikke et skældsord, men bare en måde at tale på. Lidt som afro-amerikanerne der kalder sig selv for niggerz'... Sådan er det, når man er udlænding er det iorden, synes mere det er folk der tager det aaaaalt for personligt på andres vegne og altid har en ide med at forsvare det over for nogen som i forvejen er helt cool med det.... Så ordet perker er et fint ord perkere og perkere i mellem :laugh:

Anmeld

18. august 2010

NikiFin-vb

Jeg har ikke oplevet diskrimination på grund af mine mørke hud og hår (farvet nu men oprindelig helt mørkt). Men kan se at danskerne opfatter øst europæerne som ikke nok intelligente og dårligt uddannede. Jeg kan også se at folk har problemer med at kommunikere med mig fordi de ikke forstår mit dansk. Endda nu i skolen har lærerne svært ved at forstå min udtale så det virker opgivende for mig overhoved at prøve at sige noget. Det ser ud som om de ikke vil at rette min udtalle, de er bare for høflige og som om de foretrækker misforståelse end at prøve at forstå hvad præcis jeg siger. Jeg kan godt forstå dem, jeg føler det samme når jeg ikke forstår nogen, gider bare ikke at snakke med ham. Men jeg håbede at jeg lærer dansk i Dansk faget. Måske skal jeg skifte til Dansk som andet sprog.... jeg skal nok tænke mig om. Og mine som Helenes børn ligner danskere så håber de aldrig får diskriminations problemer i fremtiden. Helene, som jeg forstår det I snakker engelsk hjemme. Hvordan vurderer du dine børns engelsk, har de accent eller lyder det helt normalt? Og hvordan og hvornår lærte de dansk siden hjemme snakker i Engelsk? Havde de problemer med dansk i børnehaven og skolen?

Anmeld

19. august 2010

Pia74-vb

Jeg er vist lidt atypisk udlænding, for udlænding, det er jeg, når jeg ikke er dansk. Jeg er finne og hører tit kommentarer om finner som altid er fulde og går rundt med kniver. Det bliver altid sagt med glimt i øjet, men nogle gange irriterer mig lidt alligevel :blink: Når man kommer fra et af de nordiske lande, så er man nok kulturelt og sprogmæssigt - bortset fra finsk :woohoo: - så tæt på hinanden, at man ikke føler sig som en udlænding.

Anmeld

19. august 2010

Spunk-vb

Pia74 skrev:
Jeg er vist lidt atypisk udlænding, for udlænding, det er jeg, når jeg ikke er dansk. Jeg er finne og hører tit kommentarer om finner som altid er fulde og går rundt med kniver. Det bliver altid sagt med glimt i øjet, men nogle gange irriterer mig lidt alligevel :blink: Når man kommer fra et af de nordiske lande, så er man nok kulturelt og sprogmæssigt - bortset fra finsk :woohoo: - så tæt på hinanden, at man ikke føler sig som en udlænding.
Jeg tror, at du har ret i det sidste - at mange føler sådan. Jeg synes bare at det er problematisk, hvis man f.eks. kommer fra et andet nordisk land og mener at man er så tæt på, at man ikke behøver at gøre noget aktivt for at 'passe ind'. Jeg kender f.eks. en svensker som har boet i dk i omkring 40 år. Og hun taler stadig svensk! Nogle gange smider hun danske ord ind midt i det hele, men det gør bare det hele mere forvirrende. Jeg er ikke særlig god til svensk, og jeg synes faktisk at det er lidt irriterende at antage at alle kan svensk, bare fordi vi er nabolande. Indrømmet - jeg forsøger mig da også på dansk når jeg er i sverige, men jeg slår over i engelsk hvis de ikke forstår mig. Min pointe er, at folk der kommer længere væk fra måske lidt bedre kan indse at de er nødt til at gøre noget aktivt for at passe ind.

Anmeld

19. august 2010

TinaK-vb

Jeg opfatter de aller fleste udlændinge som gode, indtil det modsatte er bevist.. Har et par norske (bosat i Danmark) veninder, som har boet her i 10-12 år OG snakker MEGET bedre dansk end noget familie, der har boet her i 40 år!! I skolen gik jeg i klasse med en mulat (hans far fra Afrika -et sted), og det var jo bare Jonas.. Kan simpelthen ikke huske, at nogen fra skolen mobbede ham, men kan huske lidt fra andre skoler.. Nogle gange er der måske mere mobning, hvis personerne samtidig har udenlandske navne?? Ved det ikke.... Helene, din søn ser skøn ud -mener der er noget med, at han ikke er din bio-søn, så vil bare høre om hans mor også er araber (er det ikke dét kæresten din er?)?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.