I dag har jeg ingen problemer med det, og jeg går også gerne ind og blander mig i stridigheder mellem mine drenges klassekammerater, når jeg henter dem fra deres skole og kan se og høre, der er 'gang i den'.
Men jeg kan huske, jeg havde svært ved det, da jeg ikke selv havde børn, og da vores egne var små. Fx i forhold til min venindes søn - han er tre år ældre end vores ældste - jamen, jeg var nogle gange ved at brænde sammen, fordi han var lidt voldsom ved vores datter, da hun var baby, og jeg syntes i øvrigt også, at han godt kunne lære at sige 'farvel', 'tak for gaven' osv. Det betød jo bare, at jeg også blev lidt irriteret på min veninde, fordi jeg ikke fik det ud.
Det hjalp, da hun en dag sagde til mig, at jeg bare skulle sige noget til ham, hvis han gjorde noget, jeg ikke ville have. Samtidig måtte jeg efterhånden erkende, at mine forventninger til hendes søn måske indimellem oversteg det rimelige - så for mig har det nok også handlet om, at jeg er blevet mere realistisk eller mere afklaret med, hvad børn må og ikke må, kan og ikke kan, bør og ikke bør - på forskellige alderstrin.
Og min veninde har jo så siden haft sine chancer til at irettesætte MINE banditter, så alt i alt er det gået lige op ;)
Anmeld