Jeg har svært ved at se, hvordan man kan blive så meget uvenner med et menneske, man kun kender på skrift, og som man ikke er absolut nødt til at forholde sig til, at man hælder så mange grimme ord ud til og om hinanden.
Ja, NikiFin provokerer også mig grænseløst med sine ubehagelige beskrivelser af familieforholdene og med sin totale afvisning af vores andres - iøvrigt temmeligt forskellige - råd. Og jeg er fuldstændigt enig i at hun på mange måder passer præcist på beskrivelsen af en troll.
Men: Jeg kan ikke lide de udtalelser i kategorien 'du er dum' eller 'du er anderledes fordi du er udlænding', der lægger op til 'du er ikke velkommen' - hhv. 'I kan ikke lide mig fordi jeg er anderledes'. Jeg orker ikke at læse de mange forskellige indlæg i parallelle tråde igennem, der skulle til for at finde ud af, hvem der kastede den første sten. Men min fornemmelse er, at der er to parter, der i en vis grad deler skylden for ubehagelige gensidige angreb, der i kommunikationsform minder om det, der sker i en børnehave, når ungerne bliver uvenner.
Jeg synes ikke, der er nogen, der skal smides ud af forummet. Men jeg synes, at vi alle - hver især og sammen - kan vælge at 'overse' indlæg fra destruktive debattører og dermed tie dem ihjel. Ja, vi har forskellige grænser for hvornår nok er nok, og der kan gå lidt tid, før alle har fået nok. Men efter et stykke tid er det ikke særlig sjovt at skrive indlæg (i egne eller andres tråde), som ingen reflekterer på, hverken med råd eller med 'skrid', bare tavshed...
Det er i hvert fald den strategi, jeg selv har valgt.
Anmeld