kongster skrev:
Charlotte d. 17. skrev:
Og så skal de kende til Kierkegaard, Sartre og Camus, de skal 'møde' Grundtvig, de skal kunne genkende al den kristne symbolik i 'The Matrix' - jo, der er nok at tage fat på, men det mener jeg også, at fagets trinmål lægger op til.
Hvor det dog glæder den gamle filosof at d'herrer også indgår i pensum. Der er heller ikke noget bedre for 15-16 årige at læse end en god gang eksistentialisme :-) Det var også ca den alder jeg var total Sartre-freak.. Hvad læser I?
Så må jeg skuffe dig - der er slet ikke tid til at læse primær litteratur, så det bliver en hurtig og forsimplet gennemgang af grundbegreber og 'basis-ideologi'. Lige nu har vi om døden og har i den forbindelse været omkring selvmordets paradoks. Men jeg beder da til, at enkelte får vækket appetitten - som (uddannet, ikke praksis-) fransklærer ville det glæde mig, om nogen fik blod på tanden. Mon ikke de, der potentielt kan 'kapres', under alle omstændigheder vil dyrke det i gymnasiet? Det er vel der, man for alvor skal være dyb og eksistentialistisk?
Anmeld