Barnets køn

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. maj 2010

Lars F-vb

Hørte her til morgen, at man nu kan få en hjemmetest, der kan fastslå barnets køn 2 uger FØR abortgrænsen - det er tilgengæld uhyggeligt at tænke på!!!
Jeg, det har nogen uhyggelige perspektiver. Designerbørn er bestemt ikke noget vi skal tilstræbe.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. maj 2010

Lars F-vb

Spunk skrev:
det er faktisk svært at finde kønsneutralt tøj synes jeg.
Helt enig - og det syn's jeg er træls. Det gælder osse til større børn. Mange tøjbutikker er nærmest delt op i en spiderman afdeling og en lyserød prinsesse afdeling. Der er nærmest ikke plads til børn der ikke falder inden for en meget snæver ide om, hvordan en dreng eller en pige skal se ud. Og det er ikke kun tøj der gælder. For ikke så længe siden havde Junior (bladet) forslag til gaver til drenge og piger. Til begge var der bl.a. en god - en verdenshistorie til drengene og en bog om hestepiger til pigerne. Viden er nemlig for drenge - piger er for dumme til denslags. Eller hvordan? Ja, måske er det bare mig, men jeg bliver sgu' knotten over sådan noget.

Anmeld

6. maj 2010

ma08-vb

Nysgerrigheden hos især mig var også rigtig stor, men vi besluttede, at hvis man kunne se det ved alm. scanning, så ville vi gerne vide det - og hvis ikke, jamen så ville vi vente. Vi fik så at vide (med en masse forbehold), at jordemoderen troede det var en pige. Senere spurgte jeg så min jordemoder ifm. fødselsforberedelse, om hun måske kunne høre det på hjertelyden. Hun sagde, at det kunne man i nogle tilfælde, men ikke i mit. Undervejs overvejede jeg en 3d-scanning, men ville så alligevel vente... syntes godt nok ventetiden var lidt lang :laugh: Næste gang bliver det sikkert det samme, altså at vi ser ad til alm. scanning :)

Anmeld

6. maj 2010

Spunk-vb

Lars F skrev:
Spunk skrev:
det er faktisk svært at finde kønsneutralt tøj synes jeg.
Helt enig - og det syn's jeg er træls. Det gælder osse til større børn. Mange tøjbutikker er nærmest delt op i en spiderman afdeling og en lyserød prinsesse afdeling. Der er nærmest ikke plads til børn der ikke falder inden for en meget snæver ide om, hvordan en dreng eller en pige skal se ud. Og det er ikke kun tøj der gælder. For ikke så længe siden havde Junior (bladet) forslag til gaver til drenge og piger. Til begge var der bl.a. en god - en verdenshistorie til drengene og en bog om hestepiger til pigerne. Viden er nemlig for drenge - piger er for dumme til denslags. Eller hvordan? Ja, måske er det bare mig, men jeg bliver sgu' knotten over sådan noget.
Du har fuldkommen ret. Jeg har tænkt meget over det, og synes at det er meget svært at finde en balance. Hvordan lader jeg hende både leve den prinsesse-periode, der sandsynligvis kommer, ud og hjælper hende også med at se verden fra andre vinkler? Og hvordan går det, hvis hun bedst kan lide 'drengelege' og alle de andre piger leger med dukker. Hvis man lægger vægt på noget andet end de klassiske pige-dyder, så kan det jo være at hun får svært ved at passe ind med de andre piger. Får sgu helt grå hår i hovedet :S

Anmeld

7. maj 2010

Signe1704-vb

Bare rolig spunk. Det bliver kun værre. Små børn små problemer du ved :laugh: Min datter på 2 år er helt vild med racerbilen Mcqueen. Nu har hun forelsket sig i en cykel de har i toys r us med ovennævnte. Den skal hun have i fødselsdagsgave selvom det er en drengecykel. Men noget til hende med nogle af figurerne fra biler, byggemand bob, Rasmus Klump eller spiderman er jo umuligt at finde. Min søn var vild med Pippi da han var 2 år og det kunne kun fås til piger.

Anmeld

7. maj 2010

Frunett-vb

Fik foretaget fostervandsprøve ved begge mine graviditeter, og synes det var helt hen i vejret ikke at få kønnet at vide når nu andre vidste det :) Det betød også at alle diskusioner om navne blev afsluttet før drengene blev født ;)

Anmeld

8. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Vi kendte ikke børnenes køn, før de blev født, og det ville jeg heller ikke have ønsket at vide. Jeg syntes, det var fantastisk at få dén hemmelighed 'afsløret' til fødslerne. Lidt ligesom at åbne for en smukt indpakket gave ;) Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det er at vide det på forhånd.

Anmeld

8. maj 2010

Charlotte d. 17.-vb

Spunk skrev:
Du har fuldkommen ret. Jeg har tænkt meget over det, og synes at det er meget svært at finde en balance. Hvordan lader jeg hende både leve den prinsesse-periode, der sandsynligvis kommer, ud og hjælper hende også med at se verden fra andre vinkler? Og hvordan går det, hvis hun bedst kan lide 'drengelege' og alle de andre piger leger med dukker. Hvis man lægger vægt på noget andet end de klassiske pige-dyder, så kan det jo være at hun får svært ved at passe ind med de andre piger. Får sgu helt grå hår i hovedet :S
Det er nu sjældent det store problem med piger. Min datter var en rigtig drengepige, da hun var yngre, og scorede en masse respekt og beundring, fordi hun altid var den, der turde klatre højest op i træerne osv. osv. I dag, som 16-årig, er hun EKSTREMT 'piget' - også i en grad, så jeg synes, det er for meget. Nej, det er en million gange værre for drenge, der er 'pigede' - min yngste søn ælskede prinsesser og lyserøde ting, da han gik i børnehave, og jeg kan love for, han fik nogle 'høvl' på den konto!! Selv voksne mennesker kommenterede det negativt og 'vidste' med bestemthed, at han ville blive homoseksuel. (Ikke, at det ville være et problem for os - men INGEN drog samme konklusion om vores datter!!) Han er ikke så 'piget' mere - og lærte jo altså også på den hårde måde, at det er 'forkert' - men hvor har jeg været vred over den måde, han blev behandlet på. Der er ekstremt meget kønsdiskrimination på det område, har jeg erfaret - piger og kvinder er seje og stærke, når de har en 'god kontakt' til deres maskuline side, men drenge og mænd er latterlige og lidt ynkelige, når de nærmer sig det traditionelt feminine.

Anmeld

8. maj 2010

Signe1704-vb

Charlotte d. 17. skrev:
Vi kendte ikke børnenes køn, før de blev født, og det ville jeg heller ikke have ønsket at vide. Jeg syntes, det var fantastisk at få dén hemmelighed 'afsløret' til fødslerne. Lidt ligesom at åbne for en smukt indpakket gave ;) Jeg kan slet ikke forestille mig, hvordan det er at vide det på forhånd.
For mig er der så mange andre overraskelser ved en fødsel at det med barnets køn ikke behøver at være hemmeligt hertil også. Jeg synes det er en kæmpe ting at se barnet for første gang. Og så er der jo hele fødslen. Jeg var en gang med til en fødsel hvor moderen (min veninde) ikke kendte kønnet og der gik faktisk noget tid inden vi kom til at tænke på at kigge :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Anmeld

9. maj 2010

Hobitten-vb

Vi var lidt uenige, om vi ville vide kønnet... Jeg synes jo det kunne være enormt praktisk at vide, men faderen ville ikke vide noget - og så fik han lov at bestemme. Men sjovt nok var det ham der spurgte til scanningen, om hun kunne se kønnet.. :laugh: :laugh: Det kunne hun så ikke.. :) Og vi var faktisk samme 'tur' igennem anden gang, hvor det heller ikke kunne ses. Og selvom jeg synes det kunne være så praktisk at vide, havde jeg det også helt ok med ikke at vide det. Havde så selv en fornemmelse af, begge gange, at det var en dreng - og det holdt stik.. ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.