Små børn kan ikke overskue tid. Når man går fra sin knapt 1 år gamle pode i vuggestuen kan barnet have svært ved at overskue, når mor siger 'jeg kommer tilbage efter dig i eftermiddag' - der er en ukendt evighed til i eftermiddag. Indtil barnet har fået opbygget trygge relationer til de voksne i vuggestuen føler det sig altså alene og forladt, fordi den trygge base er væk.
Som barnet vokser op kan det overskue længere og længere tid - og derfor kan det klare at undvære den trygge base i længere og længere tid.
Vores personlighed dannes af den måde, vi interagerer med andre mennesker. Og naturligvis er vi som mennesker anderledes i det nuværende danske samfund, end mennesker, der voksede op i storfamilier i gamle dages bondesamfund, hvor mor, far og bedsteforældre var indenfor rækkevidde men også på arbejde samtidigt, og hvor børneflokken passede sig selv. Og vores børn er anderledes end moderne kinesiske babyer, der som enebørn er familiens centrum i endnu højere grad end børn herhjemme. Så for mig at se giver det ikke mening at snakke om, hvilken 'skade' det gør, at vi afleverer vores babyer i vuggestue, rejser fra vores 2-årige i en uge eller gør børnene til delebørn. Det giver derimod i høj grad mening at snakke om, hvordan det påvirker dem.
Familielivet er et kompromis mellem de forskellige familiemedlemmers behov. Det er så de voksnes opgave at vægte behovene. Og for mig at se har det intet at gøre med at miste sin selvstændighed som menneske, at man venter med at være et døgn væk fra sit barn, indtil barnet er fyldt et år - eller venter med at tage på kæresteweekend, til barnet er to eller tre år. Selvfølgelig er det ok, at mor tager på arbejdsrejse til Kina i en uge - så skal far bare være hjemme hos ungerne (og mor skal være indstillet på, at hun ikke nødvendigvis er populær, når hun kommer hjem). Og selvfølgelig skal mor og far gøre ting hver især eller sammen - indenfor de rammer, som barnet kan overskue.
Det må gælde om at give sine børn den tryghed, de har brug for - indenfor de rammer, som der nu er. Ingen tvivl om, at børn har bedst af at vokse op i trygge familieforhold med mor og far - men selvfølgelig skal vi både have lov til at arbejde og at gå fra en mand, vi slet ikke kan med.
Vi skal bare lære at sætte børnenes behov lige så højt som vores egne!
Anmeld