Raslen/tiggeri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. februar 2010

Maxmor-vb

Har aldrig hørt om en fastelavnssoldat. Lyder som en fin tradition :) . Hvor i landet er du fra, Hobitten?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

16. februar 2010

Jessie-vb

Lars F skrev:
Tiggeri? Ulovlgt? Det var da alligevel det mest latterlige jeg har hørt i lang tid. Hold kæft hvor skal man være gammel og sur for at tænke *SÅ* negativt. Hos os plejer der altid at komme masser af unger - de er udklædte, det synger, de er søde, og de får hjemmebagte muffins, brownies, o.lign. - og er glade. Måske de gør sig umage fordi de ved de voksne kan finde ud af at lege med? De kommer osse til Halloween. Jeg syn's det er en rigtig hyggelig tradition, og jeg syn's at voksne der ødelægger den fordi de ikke kan finde ud af at gå med på spøgen men kun kan tænke på deres egen nærighed skulle skamme sig.
Ja men når de samme børn kommer 3 dage i træk så synes jeg nu alligevel at der er noget galt med forældrenes opdragelse og så kan det opfattes som tiggeri!!! Sådan er det her i vores lille by. Og så kan jeg godt leve med at være gammel og sur når jeg ikke åbner og deltager i den leg! Og Halloween? Jeg synes det er en udemærket amerikansk tradition, som ikke umiddelbart behøver at blive fejret herhjemme.

Anmeld

16. februar 2010

Maxmor-vb

Jessie skrev: Og Halloween? Jeg synes det er en udemærket amerikansk tradition, som ikke umiddelbart behøver at blive fejret herhjemme. Jessie, så vidt jeg er orienteret er Halloween en tradition, der er udviklet af gamle nordiske traditioner som indvandrere tog med til Amerika :unsure:

Anmeld

16. februar 2010

Soap-vb

I har begge ret :) Halloween fejres altid d. 31 oktober, og den moderne version med udklædninger, græskar og Trick-or-treating, stammer fra USA. Her var det immigranter fra Irland, Skotland og England der, i det 19'ende århundrede, udviklede deres hedenske samhain, til den Halloween vi kender idag Så blev den ged vist barberet ;)

Anmeld

16. februar 2010

Jessie-vb

Maxmor skrev: Jessie, så vidt jeg er orienteret er Halloween en tradition, der er udviklet af gamle nordiske traditioner som indvandrere tog med til Amerika :unsure: Jeg skal gerne indrømme at det aner jeg ikke. Men min pointe var at det ikke har været en del af vores traditioner i Danmark som Fastelavn, mht måden det bliver fejret på, med udklædning og 'trick or treat' :)

Anmeld

16. februar 2010

Mor-3-vb

Ja Jeg eller vi, giver kun til dem der kommer på selvedagen.. og som er klædt ud.. Havde besøg i går aftes ved 20 tiden. Af 3 ja halvstore unger.. sendte dem også tom hændet væk..ingen udklædning ingen ting... :)

Anmeld

16. februar 2010

Maxmor-vb

Nej, det har du jo ret i ;) . Men Græskarrene har vi da taget til os. Synes nu det kunne være fint, hvis vi i DK brugte roer, som man gjorde i gamle dage. Bare fordi det er det, vi dyrker her :)

Anmeld

16. februar 2010

Jessie-vb

God ide med roerne... Jeg har aldrig lavet en græskarlampe, men mon ikke det tager lidt længere tid med roer?? ;)

Anmeld

16. februar 2010

Spunk-vb

Jessie skrev:
God ide med roerne... Jeg har aldrig lavet en græskarlampe, men mon ikke det tager lidt længere tid med roer?? ;)
En roe har jo den fordel at den er mindre end et græskar - og ja, så er den til gengæld lidt hårdere. Men det kan sagtens lade sig gøre - jeg har prøvet det. Der hvor jeg voksede op var der fastelavnsridt - der kom udklædte ryttere rundt og lavede lidt sjov - nogle år havde de vist også en lille vogn med. Jeg kan ikke huske at de fik penge eller andet - det var voksne mennesker - tror bare at de gjorde for hyggens skyld.

Anmeld

16. februar 2010

Hobitten-vb

Maxmor skrev:
Har aldrig hørt om en fastelavnssoldat. Lyder som en fin tradition :) . Hvor i landet er du fra, Hobitten?
Jeg er fra det midjydske.. Mellem Vejle og Århus Jeg troede faktisk det var en tradition mange steder, men når jeg lige tænker over det, er alle de steder jeg ved det bliver brugt, faktisk ikke så langt herfra. Nok mest fordi det er i de lokale aviser jeg har læst det..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.