Jeg er fuldstændigt enig med Lars F - og jeg nægter at tro - før en jurist overbeviser mig om det modsatte - at fastelavnssang kommer ind under samme hat som tiggeri.
Jeg synes, at fastelavn er en vidunderlig fest: placeret lige der på året, hvor man virkelig har brug for noget. Som det jo iøvrigt er tilfældet med de fleste kristne fester, der er krydret med gammel bondetradition.
Jeg bor i Sverige, hvor man ikke fejrer fastelavn, men vi havde inviteret gadens unger til tøndeslagning lørdag - 12 børn og ca. lige så mange voksne blev det til, og snakken gik lystigt over kaffe og fastelavnsboller, præcis som om sommeren, hvor vi snakker over hækken. Og i dag er der fastelavnsfest i børnehaven - noget som vi danske forældre har fået indført, og som pædagogerne efter et par år helt har adopteret som en tradition (selvom de gerne vil have os danske forældre med til at hjælpe med 'reglerne').
I går, hvor vi var til børnefødselsdag i Danmark, var min 5-årige for første gang med ude at rasle - 12 kr blev det til på ca. 30 minutter (til hver af de 5 børn). Han syntes, at det var stort - og fortalte bagefter om, hvor sjovt det havde været at synge for folk. At nogen skulle reagere surt havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig.
Herhjemme bliver der jo så kun raslet til halloween - jeg synes det er en sjov tradition, og jeg har for vane at tænde levende lys ved hoveddøren og have en pose slik parat, så jeg har noget at dele ud af. Vi har dog ikke særlig meget besøg - endnu. Men om et par år, når rollingerne i området er vokset op, vælter det garanteret ind... og de skal være velkomne...
Anmeld