Raslen/tiggeri

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. februar 2010

kongster-vb

Jamen det er vildt så mange penge de får! Mine var ude i en time og kom hjem med 60 kr hver, men de havde også gået 5 sammen i en gruppe, så mønterne skulle jo deles da de kom tilbage. Men igen - det var koldt og de sang troligt to vers af fastelavnssangen hvert eneste sted, så de havde jo 'knoklet' for det :-) Og de bad ikke om penge, så folk bestemmer jo selv om de vil give penge eller slik eller ingenting.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. februar 2010

Lars F-vb

Tiggeri? Ulovlgt? Det var da alligevel det mest latterlige jeg har hørt i lang tid. Hold kæft hvor skal man være gammel og sur for at tænke *SÅ* negativt. Hos os plejer der altid at komme masser af unger - de er udklædte, det synger, de er søde, og de får hjemmebagte muffins, brownies, o.lign. - og er glade. Måske de gør sig umage fordi de ved de voksne kan finde ud af at lege med? De kommer osse til Halloween. Jeg syn's det er en rigtig hyggelig tradition, og jeg syn's at voksne der ødelægger den fordi de ikke kan finde ud af at gå med på spøgen men kun kan tænke på deres egen nærighed skulle skamme sig.

Anmeld

15. februar 2010

kongster-vb

Vores søde og unge underbo havde ikke lige noget slik da ungerne kom forbi, men bad dem komme tilbage om en time, så havde han hjemmelavde bolsjer til dem. Og det huskede de på hele turen! 'Vi skal tilbage til Martin kl fire, det har vi lovet'. Så ikke alle fastelavnsbørn er utaknemmelige, potentielle ungdomskriminelle ;-)

Anmeld

15. februar 2010

Soap-vb

Lars F skrev:
Tiggeri? Ulovlgt? Det var da alligevel det mest latterlige jeg har hørt i lang tid. Hold kæft hvor skal man være gammel og sur for at tænke *SÅ* negativt. Hos os plejer der altid at komme masser af unger - de er udklædte, det synger, de er søde, og de får hjemmebagte muffins, brownies, o.lign. - og er glade. Måske de gør sig umage fordi de ved de voksne kan finde ud af at lege med? De kommer osse til Halloween. Jeg syn's det er en rigtig hyggelig tradition, og jeg syn's at voksne der ødelægger den fordi de ikke kan finde ud af at gå med på spøgen men kun kan tænke på deres egen nærighed skulle skamme sig.
Det ændre da ikke det faktum at det er sandt

Anmeld

15. februar 2010

Johannamor-vb

Jeg er fuldstændigt enig med Lars F - og jeg nægter at tro - før en jurist overbeviser mig om det modsatte - at fastelavnssang kommer ind under samme hat som tiggeri. Jeg synes, at fastelavn er en vidunderlig fest: placeret lige der på året, hvor man virkelig har brug for noget. Som det jo iøvrigt er tilfældet med de fleste kristne fester, der er krydret med gammel bondetradition. Jeg bor i Sverige, hvor man ikke fejrer fastelavn, men vi havde inviteret gadens unger til tøndeslagning lørdag - 12 børn og ca. lige så mange voksne blev det til, og snakken gik lystigt over kaffe og fastelavnsboller, præcis som om sommeren, hvor vi snakker over hækken. Og i dag er der fastelavnsfest i børnehaven - noget som vi danske forældre har fået indført, og som pædagogerne efter et par år helt har adopteret som en tradition (selvom de gerne vil have os danske forældre med til at hjælpe med 'reglerne'). I går, hvor vi var til børnefødselsdag i Danmark, var min 5-årige for første gang med ude at rasle - 12 kr blev det til på ca. 30 minutter (til hver af de 5 børn). Han syntes, at det var stort - og fortalte bagefter om, hvor sjovt det havde været at synge for folk. At nogen skulle reagere surt havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig. Herhjemme bliver der jo så kun raslet til halloween - jeg synes det er en sjov tradition, og jeg har for vane at tænde levende lys ved hoveddøren og have en pose slik parat, så jeg har noget at dele ud af. Vi har dog ikke særlig meget besøg - endnu. Men om et par år, når rollingerne i området er vokset op, vælter det garanteret ind... og de skal være velkomne...

Anmeld

15. februar 2010

Soap-vb

Nu har det jo intet at gøre med om hvorvidt jeg er sur eller gammel eller latterlig, jeg er ingen af delene hvis jeg selv skal sige det :laugh: Men tak for dine synspunkter Lars Men rasleri/tiggeri hører skam ind under lovgivningen med betleri og det fik vi at mærke på den hårde måde Jeg var ude og rasle sammen med min store søn som har været omkring 5 på det tidspunkt og et par af hans venner Der var der en ældre dame som åbenbart havde set sig irreteret på de raslende børn og tilkaldt politiet Politi manden som heldigvis var rigtig flink forklarede mig at hun rent faktisk juridisk havde loven på hendes side pga tidligere omtalte lov og at man kunne give først en advarsel og dernæst bødestraf Men hvis vi nu skyndte os at smutte så havde han aldrig 'set' os Så jo der findes folk derude som er sure og tvære og ikke kan se hyggen i det

Anmeld

15. februar 2010

Antons mor-vb

Ej hvor strengt! - Selvfølgeligt skal man da have lov til at sige fra, men så kan man jo bare lade være med at lukke op eller sætte et skilt på døren (som i hvert fald de større børn og forældre kan læse ;)...) Tror ikke den lov mod tiggeri bliver anvendt ret ofte...det er jo en udbredt tradition og har længe været det. Der er ikke ret mange børn, der kommer her hos os, men om et par år hjælper det nok på det, da der er rigtig mange børn her under 3 år. Til den tid har jeg forhåbentligt lært at huske at have lidt guf liggende, for jeg er modstander af at give penge. Har gjort det et par gange, men kun af mangel på bedre, da fastelavn umiddelbart altid kommer bag på mig :laugh: Men jeg giver gerne noget til de der har gjort noget ud af udklædningen, -gør det for hyggens skyld og skråler lungerne tomme for luft...det er da hyggeligt! Til gengæld bliver jeg ærligt talt lidt skuffet og irriteret når der står to 12-årige knægte med ringe udklædning (fx deres hverdags-sportstøj, der bare er smidt på, for at kunne kalde det udklædning)...og som uden indlevelse OVERHOVEDET mumler lidt sang og spørger om penge...det har da intet med en hyggelig tradition at gøre, det er da bare for at få lidt nemme penge...ej, det gider jeg ikke. De får da noget, men måske ikke ligeså meget som de der gør det fordi der er sjovt. Er de engagerede er jeg det også. Forskelsbehandling? JA! - fortjeneste efter indsats! :laugh:

Anmeld

15. februar 2010

Hobitten-vb

Nu bor vi så langt ude på landet, at der vist aldrig kommer nogen og rasler her.. ;) Men tidligere boede vi i en mindre by, og der kom da 4-6 hold børn i løbet af dagen. Jeg har det nok sådan, at er de klædt ud og synger så glæden stråler ud af dem - kan man da slet ikke lade være med at give dem noget.. Men når der dukkede 2-3 halvstore børn op uden udlædning og sang, men med en ralsebøsse - sagde jeg altså til dem, at uden sang fik de intet, og nogle valgte så at gå.. Og dem der mumlede et vers, fik vist heller ikke så meget som dem der sang af glæde.. Og med hensyn til tiggeri - hvad med fastelavnssoldaterne?? De beder jo i hvert fald om penge (som regel til at holde en fest for..) er det også tiggeri??

Anmeld

15. februar 2010

Soap-vb

Hvad er en fastelavnssoldat ?

Anmeld

15. februar 2010

Hobitten-vb

Det er en gammel tradition fra landet. Jeg mener at have læst at karlene fra gårdene gik rundt og samlede mad og lign. ind for at kunne holde en fest for alle der havde lyst. I min folkeskoletid gik vi fra de ældste klasser rundt i grupper på 5-8 børn og sang en sang på 3 vers tror jeg - kan ikke helt huske den.. Men det var en gammel sang, hvor vi bad om penge til at holde en fest. Alle grupper havde en konge(med krone), en fanebærer og så soldater med. Alle klædt ud i hvidt og med et lyseblåt skærft og en hat (som ikke var en baret, men noget lign) Skolen holdte så en fastelavnsfest for alle i lokalområdet søndag eftermiddag. (Men det var vist mest bare elever og forældre fra skolen der kom...) Jeg synes det var en rigtig god og hyggelig tradition. Nogle gav en 10'er og andre et par hundrede - men glade ansigter alle steder (dog var der nogen der ikke lukkede op, selvom man kunne se de var hjemme - og hellere det end sure miner.. ;) ) Og de gør det stadig i det område hvor jeg voksede op.. Ved at det stadig er en tradition mange steder - nogle steder er det skolen, andre steder spejderne el. lign foreninger der gør det.. ;)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.