Jeg tror, at du tydeligt mærker det, hvis din datter ikke er parat til at smide bleen. Min søn hylede og skreg, da jeg forsøgte at lade ham løbe med bar numse om sommeren, lige før han fyldte tre. Så selvfølgelig pressede jeg ikke på - men ventede et par måneder, inden jeg gav det en chance til - og så lærte han det i løbet af en uges tid. Jeg startede med at lade ham gå uden ble om eftermiddagen, når han kom hjem fra børnehave, og da han havde lært at tisse på toilettet fik han heller ikke ble på i børnehave. Natbleen smed han, da han blev 4: Når man er 4 år gammel, bruger man ikke ble mere, sagde han, og selvom jeg absolut ikke havde troet det, har har kun ganske sjældent tisset i sengen om natten.
Min datter var vist 2 år & 10 mdr, da vi tog bleen fra hende i foråret. Hun havde vist interesse for tisning men ikke særlig ofte tisset på toilettet - alligevel gik der ikke mere end et par dage eller max en uge, før hun klarede sig uden ble. Ind imellem kan hun stadig glemme at gå på toilettet, så vi får vådt tøj med hjem fra børnehaven, men der går uger imellem. I en længere periode har hun ventet med at lave l..., til hun havde ble på om aftnen, men det er vist også overstået nu. Vi har forsøgt at klare os uden natteble, men efter tre nætter kunne vi mærke, at hun ikke var parat: Hun var slet ikke bevidst om hvad der foregik. Så det projekt droppede vi - og det opfattede hun ikke som et nederlag... vi sagde bare, at det mest var rigtigt store børn, der ikke tissede om natten.
Jeg tror bare, du skal kaste dig ud i det - det vigtigste er nogle dage i ro og fred uden for mange planer, og så at du minder hende om at gå på toilettet i tide og utide... held og lykke!
Anmeld