Burkha - forbudt i Danmark???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1.319 visninger
28 svar
0 synes godt om
19. august 2009

Webredaktøren-vb

Tidligere var det tørklæde-debatten, der trak overskrifter og nu er burkhaen så kommet op til diskussion. Er beklædningen udtryk for kvindeundertrykkelse? Skal burkhaen forbydes i Danmark eller er det grundlovsstridigt? ... eller skal politikerne bruge tiden på noget andet, end at diskutere muslimske kvinders påklædning? Hvad mener du?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. august 2009

Det er stadig mig-vb

Tja, hvis de kan forbyde rockere at gå med rygmærker, så kan de vel også forbyde den der rædselsfulde Burka..... Selv min arabiske kæreste er det ved at gå ud af sit gode skind når han ser en burka klædt kvinde (eller er det en mand)? Og synes så absolut IKKE det passer sig i Danmark - eller andre lande med for den sags skyld. Så fudstændig enig. Forbyd det!! Så en af kvinderne her forleden på legepladsen, og hendes unger var skrup hamrende forvirrede, støjende, provokerende, vilde, og slog hele tiden hinanden. Og hver gang hun irettesatte dem, sked de hende et stykke og fortsatte. - det skulle vel aldrig have noget at gøre med, at de ikke kunne se hendes ansigtsudtryk?? :ohmy: Ansigtsudtryk er utrolig vigtige for børn - det er jo en del af kommunikationen, og hendes kropssprog kunne heller ikke aflæses, da hun var hyldet ind i et mega klæde der også skjulte hænderne... Selv synes jeg det var stærkt ubehageligt når hun kiggede i min retning, fordi jeg ikke vidste om hun kiggede venligt, surt eller ondskabsfuldt...eller om hun egentlig kiggede (øjnene var gemt bag et net af en art). Dina spurgte også om det var et spøgelse, hvortil den 5 årige sagde, at hun vel kunne se at det var et batman kostume :laugh: :silly:

Anmeld

19. august 2009

Webredaktøren-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Dina spurgte også om det var et spøgelse, hvortil den 5 årige sagde, at hun vel kunne se at det var et batman kostume :laugh: :silly:
Hvor er børns kommentarer dog fantastiske til tider... ind i folketinget med dem ;)

Anmeld

20. august 2009

Lars F-vb

Altså - burka er knald i låget (og kvindeundertrykkende, og meget andet). Den slags skal tales midt imod. Men forbud? Mod et stykke tøj? Det er altså langt, langt ud over hvad staten bør blande sig. Al snakken om demokrati og danske værdier mister sin mening når staten mener at skulle bestemme hvordan vi går klædt. Den slags skal man lade det kinesiske regime om. Og snakken om undertrykte kvinder klinger hult, når forbudet lige skal ramme et lille bitte mindretal - og i farten lange ud efter muslimer i almindelighed. Jeg er ved at brække mig over, at de borgerlige forsøger at lave ligestilling om til noget, man kan slå indvandrere oven i hovedet med - samtidigt med at en reel ligestillings-politik er helt fraværende. Det er så forudsigeligt og så forløjet. At noget er åndsvagt er ikke grund nok til at forbyde det. Slet ikke.

Anmeld

20. august 2009

Spunk-vb

Er bare så enig med Lars! Det er spild af tid, og er slet ikke så god en gerning som det forsøger at se ud til. Og det kan være undertrykkende - men er det jo ikke nødvendigvis. Hørte for øvrigt i tv den anden dag, så det drejer sig om ca. 100 personer i hele Dk.... Jeg synes, at det er plat og at blande sig i privatlivets fred - der er sgu da heller ikke nogen der blander sig i hvad for noget tøj jeg går med. Hvis først vi begynder på det, så skal vi jo have et parallelt folketing der kun beskæftiger sig med folks påklædning. Så kan vi også forbyde g-streng, for gør det ikke bare kvinder til fanger af mænds eller deres egen seksualitet? Selvfølgelig er der problematikker med burkaen - f.eks. når de skal vise månedskort i bussen - men helt ærligt - det må da kunne løses på anden vis.

Anmeld

20. august 2009

Johannamor-vb

Selvfølgelig skal det ikke forbydes at gå med burka helt generelt. At kvinder, der vælger at gå med burka, naturligvis ikke kan købe et månedskort med foto (fordi de ikke kan identificere sig), ikke kan arbejde med børn (fordi vi har brug for ansigtsudtrykket) - og heller ikke bør få dagpenge, fordi de ikke for alvor står til rådighed for arbejdsmarkedet, det er noget andet - en konsekvens af deres valg. Og så må de jo afgøre med sig selv, om deres valg er det værd. Iøvrigt har jeg også hørt, at det drejer sig om ca. 100 kvinder... og det berettiger slet ikke, at man går på kompromis med en af de helt afgørende rettigheder til personlig frihed.

Anmeld

20. august 2009

Det er stadig mig-vb

Jamen så lad os beholde burkaen, men så skal rygmærkerne i hvertfald også frem igen - ellers bliver der gjort forskel!!! Og mens vi er ved det, så lad os også lige få 100 ku klux klan med på banen, så vi kan få lidt flere vinkler på påklædningen..... Aaaah, det er snart som at være hjemme i staterne. Dejligt!!! :silly: :huh:

Anmeld

20. august 2009

Det er stadig mig-vb

.............for god orden skyld må jeg lige påpege, at jeg ikke har noget mod rygmærker :)

Anmeld

20. august 2009

Ida-s-vb

Lars F skrev:
Altså - burka er knald i låget (og kvindeundertrykkende, og meget andet). Den slags skal tales midt imod. Men forbud? Mod et stykke tøj? Det er altså langt, langt ud over hvad staten bør blande sig. Al snakken om demokrati og danske værdier mister sin mening når staten mener at skulle bestemme hvordan vi går klædt. Den slags skal man lade det kinesiske regime om.
100% enig. Vi kan ikke blande os i hinandens tøj. Jeg ville hjertens gerne hjælpe den håndfuld kvinder, det drejer sig om, med at komme ud af teltet. Men set fra den synsvinkel, kunne jeg frygte at de bare ikke ville komme uden for en dør i fremtiden. Men når en "Anna Hansen" (eller noget i den retning) iklædt burka stiller sig frem på tv og bedyrer at hun aldrig ville rette sig efer et forbud, så virker det altså bare komisk på mig. Er det ikke hende, der er gift med den fyr der var sigtet og siden frikendt for terror-planlægning? Synes jeg kunne kende hende... :laugh: :mur:

Anmeld

20. august 2009

Charlotte d. 17.-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Jamen så lad os beholde burkaen, men så skal rygmærkerne i hvertfald også frem igen - ellers bliver der gjort forskel!!! Og mens vi er ved det, så lad os også lige få 100 ku klux klan med på banen, så vi kan få lidt flere vinkler på påklædningen....:
Helene, hvis du kan opstøve 100 danskere, der har Ku Klux Klan-kostumet hængende parat i garderoben, vil jeg være ret imponeret (og dybt foruroliget!)

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.