Jeg er helt enig med "de stride" - som for mig at se er dem, der har hjertet på rette sted i denne debat.
Hvis jeg havde en nok så lillebitte kræftknude, ville jeg føle mig sindssygt bange og utryg og have brug for at mærke, at min familie var der for mig og bakkede mig op, også hvis de mente, mine indfald var mærkelige. Jeg ville helt sikkert kredse om mig selv og indrette mig efter, hvad jeg følte tryggest og bedst og håbe, at mine allernærmeste ville forstå det.
Skidt med, om din svigermor i andre sammenhænge har været en strid og egoistisk harpe - hun er din mands mor og dit barns farmor, og i en situation som denne er hun sårbar og svag, uanset, hvordan du i øvrigt opfatter hende.
Selvfølgelig skal der ikke være DET MINDSTE drama eller problematik over hendes ønske om at medbringe veninden - jeg ville tage imod denne veninde med taknemmelighed over, at hun var der for min svigermor.
Har I selv gjort noget for hende i den tid, hun har vidst, at hun havde en kræftknude? Besøgt hende, taget med hende på sygehuset, sendt hende blomster og vist, at I tænkte på hende?
Selvfølgelig er en dåb en stor begivenhed, men ikke et spørgsmål om liv eller død, og uanset prognoserne for din svigermors sygdom, så er en kræftknude altså noget, der forårsager angst og utryghed.
Jeg håber virkelig - for din egen sjælefreds skyld, også om 10 og 20 år - at du vender 180 grader, ringer eller skriver og siger undskyld, og at du uden slinger i valsen byder veninden velkommen til dåben. Hendes tilstedeværelse kan UMULIGT ødelægge dagen.
Anmeld