Giv et godt putte-tip og vind!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. november 2011

pia83-vb

Jeg har en dreng på 1 år og en pige på 3 år. De er mønsterbørn når det kommer til sengetid, synes jeg selv. 

Efter aftensmad kommer de i bad og får børstet tænder. Så må de hver især vælge en bog eller en sang. Først putter jeg Viktor, han får en sut i munden og en i hånden (hvis han taber den ene om natten). Så synger vi en godnatsang imens jeg nusser ham på hovedet. Han kan godt lide 'jeg ved en lærkerede'. Så kysser jeg ham godnat og går ud. Han sover med det samme.

Så går jeg ind til Michelle. Hun får læst en historie eller vi synger en sang, og så bliver hun også nusset. De er begge nogle rigtige nussebørn, og det er da også afslappende at blive nusset. Så kysser og krammer vi, og så ligger hun sig til at sove.

Der er heller ingen problemer hvis vi er på besøg hos andre og de skal puttes, bare de bliver nusset og får en sang eller en historie.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. november 2011

pia83-vb

1. november 2011

Kirle-vb

Først og fremmest skal sengen helt generelt være et sikkert og trygt sted, så det vil sige at det er en dårlig ide at blande funktioner sammen fx. time outs og putte-sove. Det fungerer sjældent godt. Dernæst er det en rigtigt god ide at have en fast, tryg og rar rutine omkring putteritualet. Som endelig ikke må være for lang! ;) Herhjemme var det efter vuggestuestart pludselig en ide at snakke lidt om dagen. Det er gerne man finder en kropslig ro at tanker myldrer frem - det kender man jo også fra sig selv af. Så det har vi indimellem når det er nødvendigt for vores søn på nu lige-om-lidt-4 år har også en tendens til at snakke og lade røven gå så vi aldrig får sagt godnat :) Så putteritualet ser sådan her ud, læse bog i sengen, evt. snakke og ellers direkte til godnat - den samme der er blevet sunget siden han var i maven og så en tår vand, putte med dynen og godnat ;) Aftale at om 5 min kigger en ind og tjekker. Det sidste giver en dejlig tryghed så han ikke behøver at kalde men bare kan afvente roligt (og måske endda falde i søvn på trods?;)) Vi skifter i øvrigt funktion hver dag, så den ene pusler mens den anden putter og omvendt næste dag. Det giver en ro for barnet at vide at det får alenetid med begge forældre i gonat situationen. Putningen foregår bedst hvis der har været masser af ro og tid til min søn og til at være sammen siden han blev hentet. Så ideelt ser en dag således ud. 15-16 hentning i bhv, hjem og skifte tøj, få lidt saftevand eller et æble, spille et spil eller lege med legetøj sammen med den voksne, flytter legen ud i køkkenet mens der bliver lavet mad, her tændes radioen og der kan danses, leges eller kigges ud af vinduet, far kommer hjem, aftensmad, fri leg - gerne tumling og masser af kildeture, også ud og pusles og så puttes :) Som regel sover han inden vi når ind efter de 5 min ellers putter vi igen, siger godnat og aftaler at den samme voksne kigger ind 'senere', og senere betyder efter du er faldet i søvn ;)

Anmeld

2. november 2011

Johansen-vb

Vi har en datter på 3½ år, -og vi har prøvet flere forskellige putte-ritualer. Vi har bl.a. ligget hos hende til hun fandt søvnen, og det kunne nogle gange tage timer. Så den anvender vi ikke mere...

Nu får en ofte lov til at vælge om det er hendes far eller mig, der skal putte hende, -hun vælger ofte den af os, som hun har set mindst til i dagens løb.

Så er hun med til at vælge 2 bøger, -den ene bliver læst for hende, mens hun sidder på skødet i sin seng med dynen puttet godt om sig.

Når 'bog 1' er læst færdig bliver hun puttet i sin seng, vi kysser hende godtnat siger 'tak for idag og tak fordi vi har dig', så læses den anden bog, mens hun ligger med lukkede øjne. Hvis/når hun åbner øjnene, stopper vi med at læse, hun får at vide, at nu er det godnat og histoien fortsættes, når hun igen lukker øjnene. Nogle dage åbner hun øjenene mange gange og andre gange er det kun en enkelt gang, men beskeden er hver gang den samme. Der er aftner hvor hun ønsker at få nusset tæer, mave eller ryg eller bare ligge at holde i hånden, -og det/de ønsker bliver som regel imødetkommet.

Når hun så i halvsøvne siger 'passer du godt på mig', ved vi at nu er søvnen ved at indfinde sig... Og svaret til hende er 'ja, ALTID!'

Vi synes, det er det, der virker for vores datter, -nok fordi vi finder en ro i at læse bog og se vores dejlige datter ligge med lukkede øjne. For findes der noget nærmere lykken end at se sit barn ligge med lukkede øjne og bare se SÅ fredfyldt og dejlig ud -dagens eventulle konflikter trække sig i baggrunden og den ubetingede kærlighed får frit løb...

Anmeld

2. november 2011

Silkec-vb

Hejsa alle sammen!! Mit ALLER, ALLER bedste puttetips må være; MØRKLÆGNINGS GARDINER!!!!! Det er simpelthen ikke til uden dem... Dette forår og sommer har jeg totalt undervurderet hvor stor en betydning det har for min drengs søvn. Det tog mig læææææænge at finde ud af, at han rent faktisk sov 1 hel time længere HVER morgen!!!!! (når han havde sovet inde i min datters værelse med mørklægnings gardiner..) Så dette er absolut mit bedste råd!!! Tænk hvis der var nogle som havde sagt det til mig for længe siden!!! Men det erfarede jeg så!!! Kærlig hilsen Silke http://voresborn.dk/images/fbfiles/images/pyttelipot_034.JPG
Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld

3. november 2011

tanjuda-vb

Mit råd er ang. det med at lade sit barn sove udenfor i barnevognen. For mig er det meget vigtigt og jeg vil opfordre andre til at gøre det samme. Lige fra barnet er 14 dage gammelt kan hxn sove udenfor hver dag året rundt, undtagen når der er minus 10 grader eller koldere eller meget diset. Hvis man konsekvent lægger barnet udenfor i barnevognen hver gang det skal sove (i starten 3 gange dagligt, senere 2 gange, til sidst kun middagslur), så vil hxn automatisk finde ud af hvad det betyder at blive lagt i barnevognen. Ved vores børn brugte vi dyne og tæppe til den 1. og en voksi pose til den næste. På den måde kom de udenfor at sove i alt slags hver. Kold vinter, varm sommer, mørk eller lyst. Bare lidt overdækket i den kolde vinter og aldrig direkte i solen. Hver gang barnet så blev lagt ned og fik hue på, så blev øjnene trætte med det samme. De vidste at nu var det sove tid. Konsekvens og gode sunde, immunforstærkende sovetider udenfor medfører stabilitet og sunde og friske børn:) Hilsen mor til Lærke på 3 og Tobias på 6 år.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.