Giv et godt putte-tip og vind!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5. oktober 2011

Spunk-vb

smil123 skrev:

rn Herhjemme kommer børnene i bad, får børstet tænder og så ind i vores seng, hvor der læses fælles godnathistorie.

rn

rn Herefter skal de hver især (har 3 børn 3,5,8 år) fortælle 3 ting fra deres dag, som har været sjovt eller rart. Fx. kan en sig 'det var sjovt at lege fangeleg i frikvateret oppe i skolen' eller 'det var rart at Sofie hjalp mig da jeg faldt oppe i børnehaven' osv. Vi (voksne) fortæller og 3 ting fra vores hverdag som har været godt eller sjovt.

rn

rn Det er sådan en god og hyggelig måde at slutte dagen på :-)Herefter kommer de så ind i hver deres seng.

Velkommen til :) Det lyder som en rigtig god måde at slutte dagen på - den vil jeg absolut kopiere når spunken bliver lidt større.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

5. oktober 2011

mette1976-vb

Hej allesammen

Nu er min søn kun 4 mdr gammel, men trods det forsøger vi alligevel at få puttet ham på nogenlunde samme måde hver aften.

Omkring kl. 20 får han nattøj på - og vi tager os rigtig god tid på puslebordet, og et par gange om ugen får han også en dejlig omgang massage inden nattøjet kommet på.

Har søvnen ikke helt indhendtet ham endnu finder vi en af hans sangbøger frem - og selvom moderen ikke synger specielt godt elsker han det nu alligevel ;o)

Når øjnene begynder at klø bliver der varmet en flaske, som spises til sangen 'Fald til ro, llle du...' Det er en dejlig stille og rolig måde at slutte dagen af på, og bettemanden finder drømmeland uden problemer.

Anmeld

5. oktober 2011

victorsmor-vb

Vi har lige siden vores dreng startede med at få vælling haft en fast rutine. Minimun en halv time før sengetid skal der være 'ro'. Dvs, ingen løben rundt, råben eller skrigen. Stille leg eller hygge med enten mor eller far i sofaen. Enten med tv eller med en god bog. Nattøjet er på før vi skal være lidt stille. Før sengetid børstes tænderne og så er det puttetid. Nu er vores dreng 7 år, og er vild med at få læst bog, så han vælger tit at komme i seng en halv time før han skal i seng bare for at få læst... Men det er altid en god idé med faste ritualer før sengetid, så ved man jo altid hvornår tingene sker :). Og vi forældrer undgår en masse gnidninger. Vi har næsten aldrig haft problemer med vores dreng, når han er blevet puttet er han faldet i søvn, og så hører vi ikke mere fra ham...

Anmeld

6. oktober 2011

cmfriedrichsen-vb

Jeg har en datter på ca. 2 år og det bedste råd jeg kan give videre og som virker hos os er: giv jer/dig tid. Jeg synes det er vigtig for både forældre og børn at man er i nuet og man hygger med det. En fast rustine er også rigtig vigtig, for så vender børnene sig langsomt til at det er sådan man gør og så ligger det på deres rygrad og de ender med ikke at tænke over at skulle have nattøj på eller børste tænder for det gør man bare.

En almindelig dag i Kolding...

Efter aftensmad hjælpes vi ad med at stille tingene ud i køkkenet, eller rettere mor og far gør i hvert fald :) så børste vi tænder for så er det nemlig overstået. Det er der vi har mest bøvl men det bliver bedre dag for dag. Hun står på sin skammel ved håndvasken og får selv lov til at putte tandpaster på. MEGET vigtigt.

Derefter får vi nattøj på mens vi leger på gulvet. Det kan være vi drikke te hvor hun er værtinden eller vi læser en bog, det kan også være dukke skal have andet tøj på. men legen foregår på gulvet stille og roligt. når det så er ved at være tid hvor hun gnider sig i øjene, spørger jeg altid 'skal du i seng' - nogen gange siger hun ja og andre gange nej men når først hun kommer ned i tremmesengen og mærker pude og dynen er alt ok. Hun får et glas vand og så siger vi nat nat.

Nogle dage kan hun finde på at pyldre når jeg er på vej ud af rummet. så sætter jeg mig ned ved siden af hende og spørger hvordan hendes dag er gået og snakker stille og roligt. Bare så hun ved at jeg er lige inde ved siden af men nu skal hun altså sove og så er der intet når jeg går efter 2-3 min.

Alle har deres dårlige dage hvor børnene ikke engang selv ved hvad de vil - men ro, nærvær og rutine er en rigtig godt start på en fredelig putning.

Mange hilsner herfra

Anmeld

7. oktober 2011

Naja-vb

Efter nattøj, højtlæsning og godnatsang slutter jeg altid dagen af med den samme sætning:

'God nat min skat og tak for en dejlig dag. Det har været dejligt at ..... med dig. Jeg elsker dig og glæder mig til at være sammen med dig i morgen.'

Hvad jeg nævner fra dagens løb kan være meget forskelligt, men det er altid noget som vi begge to har nydt at lave. Det kan være en stor oplevelse som vi har brugt hele dagen på, men det kan også bare være noget vi har hygget os med i 2 minutter. 

Jeg gør det både for hans skyld og for min egen. Vi har rigtig mange dejlige stunder sammen, men vi har også konflikter, f.eks. når han ikke vil have børstet tænder. Derfor synes jeg det er vigtigt for os begge to at vi slutter dagen med at minde os selv og hinanden om det positive, og at vi alt i alt synes det er dejligt at være sammen.

Ved at sige tak minder jeg mig selv om at hver dag med min søn er en kæmpe gave, som jeg ikke må tage for givet. For i morgen er han en dag ældre og den dag vi har haft sammen i dag kommer aldrig tilbage. Pludselig er han blevet stor, så det er med at nyde dagene sammen med ham mens jeg har dem.

Og så tror jeg på, at når jeg på forhånd forventer at i morgen bliver endnu en god dag, så er der lidt større chance for at den bliver det. Jeg synes den indstilling til livet har givet mig meget, og derfor vil jeg gerne dele den med min søn. Samtidig tror jeg det giver ham noget tryghed at vide at hans mor ikke er i tvivl om at i morgen bliver endnu en dejlig dag. Det er en god tanke at falde i søvn på.

Anmeld

7. oktober 2011

mariaja-vb

Vores mellemste datter er nu 2 år.

Jeg lært mig godnat sangen 'ole lukøje' udenad :-)

Når det bliver nattid går Maja med far ind og bliver puslet. Mor finder dyne, kanin og nutteklud og sætter sig til rette i stolen på Majas værelse. Maja kommer over til mor, og storesøster og lillebror kommer ind og siger godnat. Derefter går alle ud og Maja sidder hos Mor i mørket og nutter mens mor synger Ole Lukøje ALLE 4 vers ;-). Derefter kommer Maja over i sengen, mor siger godnat og går ud. Der har været nogle perioder hvor Maja ikke sover med det samme og så er det mor igen der kommer ind og lægger Maja ned med et kys og går ud igen. Men det hører efterhånden til sjældenhederne ;-)

Nogt sjovt er, at lillebror nu er 4 måneder gammel og jeg er også begyndt at synge Ole Lukøje til hans nat/sidste aften-amning, og det er som om han kan genkende den og bliver meget døsig og sover hurtigt :-).

Så mit tip er: Lær en godnatsang udenad, tilpas lang så I får sagt godnat på en hyggelig måde :-)

Anmeld

11. oktober 2011

Rosenkvist-vb

Efter spisetid hopper børnene i nattøjet og børster tænder. Herefter mødes vi i stuen eller den mindstes værelse, hvor de får en lille godnathistorie. Nogle gange har de taget deres dyne og putteklud med, så det er rigtig hyggeligt og roligt. Når godnathistorien er slut, får børnene lov til at vælge en nat-sang hver, som vi synger sammen inden de går ind i hver deres seng. Nogle gange spiller jeg guitar til. Dette synes de er rigtig hyggeligt, at vi slutter dagen af sammen. Når børnene ligger i deres seng, kommer mor eller far ind til dem hver i sær og putter helt godnat. Mens de bliver nusset på ryggen snakker vi kort om, hvis der har været en dum oplevelse eller en der har drillet i børnehaven og selvfølgelig runder vi af med de gode oplevelser fra dagen, som er værd at tage med. Jeg synes det er en vigtig tid at have sammen med mine børn, hvor de hver i sær får lidt alene-tid med mor eller far. Særligt i den ellers travle hverdag, som vi lever i. Det er en rigtig rar måde at gøre det på

Anmeld

12. oktober 2011

Kirchgeslertiy-vb

Small talk number look people principally begins with sweet talk and the congratulatory acknowledgment of some clothes foundations or another.

But discussing l’été indien was the ranking conversational gambit during the unseasonably fervid start of Paris Fashion Week.

Heat can be representative; with temperatures hitting 29 degrees, editors and buyers could do negligible to escape a dewy splendour, both within gilded salons and in abrasive variant venues that had collide with but no airflow.

Anmeld

16. oktober 2011

Heidi1103-vb

Jeg har det sidste år indført et nyt putte ritual ,min dreng er nu 3

det starter her hjemme fra omkring kl 16,30, hvor jeg begynder på aftensmaden,

vi kalder det stille tid , hvor man ikke leger vilde lege , men finder en bog en bil eller måske togbanen kommer frem bare det ikke er vildt , så går vi og små snakker om dagen  jeg synes der sker så meget i løbet af dagen at det er rart at gire stille ned når vi kommer hjem , og når aftens maden passer sig selv, smider vi os på gulvet og leger

kl 17,30 spiser vi aftens mad  

når aftens maden er spist omkring kl 18,15

er det tid til et varmt bad , før vi går ind på værelset og finder en god bog så kryber vi begge ind under dynen med bogen og hygge .

når bogen er læst siger vi godnat med kys og kram og ses i morgen 

Anmeld

19. oktober 2011

maller09-vb

Når jeg putter min datter på 2 år inde på hendes værelse, dæmper jeg lyset og sætter mig i en stol sammen med hende og hendes elskede dyne.

Jeg læser bøger fra biblioteket for hende(hver 2. uge skifter vi bøgerne ud sammen på biblioteket), når vi har læst alle bøgerne, læser hun 2 små bøger for mig. Det er vigtigt for hende at det altid er de samme 2 bøger til sidst.

Til sidst synger jeg en sang for hende, lader lyset være dæmpet tændt og siger så godnat.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.