Her spiser vi mellem kl. 17 og 18. Derefter er der familiehygge - det kan være leg, læs bog, se tv, gå tur, lege i haven, slå kolbøtter i sengen, danse, synge eller meget andet.
Spunken har heldigvis ikke brug for en 'rolig' aktivitet for at kunne falde i søvn efterfølgende.
Kl. 19 starter putteritualet (far og mor skiftes). Vi går ud til puslepladsen hvor hun får tør ble og nattøj på og derefter børstet tænder. Så får hun en tår vand og vi siger godnat til den forælder der ikke putter og hunden.
Derefter bliver hun puttet med dyne, putteklud og sut og vi læser en historie. I en lang periode læste vi den samme historie hver aften, men nu læser vi bidder af længere historier - lige for tiden 'Emil fra Lønneberg'.
Efter læsning nusser jeg hende, slukker lyset og sætter mig igen og holder i hånden mens jeg synger 'Godnat du klare stjerne'. Derefter går jeg - lover at jeg vil kigge ind lidt senere og lader døren stå åben.
De vigtigste pointer er:
En tår vand - den har hun selv indført
Jeg kigger ind til dig senere - så falder hun til ro, hvis hun klynker lidt.
Alt i alt tager ritualet 10-15 minutter og spunken faldt nemt i søvn af sig selv herefter.
Anmeld