Hvorfor vælge uddannelse

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. juni 2009

Pia S-vb

Jeg ville heller aldrig kunne være så disciplineret, at jeg kunne gennemføre et studie, som ikke var mig, bare fordi det gav job bagefter. Igen er jeg helt enig med Charlotte - du skriver lige mine tanker. Men det er da flot, at man som Kongster kan tænke, at man hellere må tage en anden kandidat end den oplagte, for ellers er der nok ikke meget rødvin om søndagen :side:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. juni 2009

mørk-vb

"Detektivarbejde", jeg har altid været lidt af en sporhund, så det var da en ekstra spændende dimension, der blev føjet til LS jobbet dér :) Nej, jeg er bestemt ikke afskrækket og er overbevist om at det sagtens kan være både udfordrende, spændende og fedt. Troede jeg ikke det, ville jeg heller ikke overveje det, for selvfølgelig skal det være fedt at gå på arbejde. Men egentlig ville jeg jo helst bare have et arbejde her og nu og jeg havde ikke lige regnet med at skulle tage mig en ny uddannelse. Men som situation ser ud i øjeblikket, kan jeg godt se at det giver god mening at udvide mulighederne og krabbe mig derhen ad hvor situationen ser noget bedre ud. For som det ser ud nu (ihvertfald her i Midtjylland) kan man i øjeblikket fodre svin med ledige kontorassistenter :unsure:

Anmeld

19. juni 2009

ano-vb

HeleneK Mor til 6 skrev:
Personligt ville jeg ALDRIG (læs: ALDRIG!) 'bare' tage et job for at få brød på bordet. Jeg ville blive fuldstændig vanvittig hvis jeg skulle have et job der ikke gav noget brugbart tilbage, og som jeg inderst inde ikke orkede, ikke var rigtig glad for og ikke havde lyst til at stå op til om morgenen. Så kunne det være nok så vellønnet og give nok så meget brød på bordet, jeg gjorde det bare ikke!!!
Men Helene, hvad f**** ville du så gøre for at få smør på brødet? Jeg personligt vil hellere arbejde end lade mig forsørge af det offentlige, uanset hvilket job der er tale om. Jeg kunne se frem til arbejdsløshed som fagfilosof og vi havde en husstandsindkomst på 50.000 kr om året! Det var dengang min trækprocent var 1 fordi jeg havde højere grundfradrag end indkomst. Og datteren ville jo gerne have mad og tøj på kroppen (børn er sære på den måde :-) ) så der var ligesom ikke råd til at sige at det kun var interessante og givende job der kunne være aktuelle. I stedet for at gå arbejdsløs eller tage job i Netto valgte jeg så noget der var ok sjovt omend ikke min livsdrøm og som gav nogle kontanter hurtigt. Men det er da noget priviligeret at sige at man ikke ville tage job hvis det ikke var givende...

Anmeld

19. juni 2009

Det er stadig mig-vb

Tror du misforstår mig Kongster.. Jeg arbejdede som ung på dødsgangen i Huntsville, senere i Livingston, det var ikke særlig godt betalt, det var skide farligt, men jeg elskede jobbet og glædede mig hver dag til at møde op.... Det jeg mener er, skidt med alt, bare man er glad og kan få det hele til at løbe rundt. Om så jeg skulle tømme skraldespande, bare jeg var glad! Det er mere det der er min pointe. Men jeg ville død og pine mig ikke have et job jeg ikke kunne lide, så hellere søge videre, muligvis tage et dyk ned af lønstigen, men have hjertet og psyken med. Synes ikke der er noget priviligeret i den filosofi, for mig kan det bare ikke være anderledes. Jeg har skam mødt op til jobs jeg fandt ud af jeg ikke kunne lide, og var der måske et par timer inden jeg sagde op igen. Jeg er UTROLIG tro mod mig selv hvad jobs angår - det er jo for fanden dér man skal være hele sit vågne liv og gå på kompromis mht ens børn, familie osv. Jobbet skal VIRKELIG være dét værd. Og jeg VIL (måske nærmere kræver) at vågne op med en fornemmelse af at jeg er på rette hylde og møde dagen og jobbet med et smil. Og igen, hellere søge videre og finde glæden selv om næste job umiddelbart synes værre end det første, men er den gode mavefornemmelse og glæden der, jamen så er der jackpot!! For 15-20 år siden arbejdede jeg i Håndværkerforeningens plejehjem mellem sidste del af studierne, og det job var jeg utrolig glad for selvom jeg allerede den gang var overkvalifiseret, lønnen var elendig, jeg havde langt til arbejde osv. Men jeg gad simpelthen ikke være med i lægevagtordningen fordi det røv kedede mig og nægtede det simpelthen, selvom tjansen kunne give mellem 3000-4000 kr pr vagt (den gang). Så hellere tage tjansen som portør i fyssen til mindstelønnen, for der var jeg i det mindste glad og følte jeg gjorde en forskel. Og sådan er jeg hele vejen i gennem.....lykken kommer altid før økonomien.

Anmeld

22. juni 2009

Lars F-vb

Et studie handler - i mine øjne - først og fremmest om at udvikle sig. Især på en videregående uddannelse handler det om at få lov til at fordybe sig i noget og virkelig prøve sig selv af på. Hvis der er et emne man virkelig brænder for, et fag der virkelige fanger én, så er det naturligvis det man skal kaste sig over. Jeg syn's ikke man skal bekymrer sig så voldsomt om, "om der er job". For det første ender langt de fleste med at lave noget, der kun i begrænset omfang indgik i deres studie, og rigtig mange ender i nogen helt andre discipliner - ikke fordi de ikke bruger deres uddannelse, men fordi en god uddannelse giver dig noget værktøjer og en ny måde at tænke på, så du hurtigere kan hive nye færdigheder ind og især kan opsætte dine færdigheder. For det andet er der ingen der ved, hvad der er job i om 5 eller 7 år. Du kan starte på en far og tro, at der er job til alle, og så komme ud til arbejdsløshed - eller omvendt. Men derfor kan man jo godt overveje, hvad det er man vil med den uddannelse - hvad sker der når man har sin kandidatgrad? Hvad er det man stiler efter. Men - med måde. Man lærer så meget, osse om sig selv, undervejs, så man bliver nemt overrasket over at opdage, at man har lyst til helt andre retninger end man troede.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.