Frede, jeg synes virkelig, det er svært at svare på, hvordan det forholder sig med "ulønnet arbejde" inden for vores fag. I en nøje afmålt opgave som den, jeg har som censor, og som jeg jo har påtaget mig som en ekstra opgave for at tjene lidt ekstra, er det nemt nok - 275 sæt opgaver, normen hedder 4 opgavesæt i timen, og så kan jeg stort set sætte minuturet til.
Men når det gælder noget så diffust som en årsnorm på 1924 timer, der skal dække undervisning, forberedelse, mødeaktivitet, skole-hjem-samarbejde, rettearbejde osv. osv., og timerne skal fordeles ud over 52 uger, så er det jo UMULIGT at afgøre, om man arbejder 30 timer for meget eller for lidt på et år. Vi kender vel allesammen sløjd- og tysklæreren, som bruger vintage-årsplanen fra 1974 og som til teammøderne hurtigt konstaterer, at "det er vist et klasselæreremne, så jeg går lige fem minutter", og som bruger de næste 20 minutter på at kopiere opgaver... Og så er der den nye, entusiastiske lærer, som bruger alle ledige stunder og hele weekenden på forberedelse, som ikke kan slippe tanken om, at Peters far har udtrykt utilfredshed med sønnens læseevner, og som bliver ramt af stress efter et halvt år.
Desuden er der jo også aktiviteter, hvor det er svært at definere, om man arbejder eller holder fri - når jeg bruger to timer på at finde artikler på nettet om litteraturhistorie eller Den Amerikanske Borgerkrig, så er det både, fordi emnerne interesserer mig, og fordi, jeg kan bruge det i undervisningen.
Jeg tror aldrig, lærerjobbet kan "fanges ind" og gøres op i minutter og timer, så det bliver fuldt ud retfærdigt. Til gengæld oplever jeg, at ham tysk- og sløjdlæreren tilhører en uddøende race - hvilket er positivt - mens de konstant arbejdende og skoletænkende entusiaster bliver flere og flere, så længe, de holder til det, og DET er bekymrende.
Anmeld