Forkælede unge!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

473 visninger
22 svar
0 synes godt om
10. juni 2009

ano-vb

Afgangsprøve i mundtlig engelsk i går og i dag, min "egen" 9. klasse. Dygtig klasse, flot resultat - ud af 25 elever fik 13 enten 10 eller 12, resten 7 og 4, så jeg var glad. En af pigerne så godt nok fornærmet ud, fordi hun "kun" fik 10 - "den fortrinlige præstation med få, uvæsentlige mangler". Censor og jeg var helt enige om karakteren. Pigen har sine ture, så jeg tog det roligt, censor var dog ret fortørnet - kommer fra en skole med en langt svagere elevgruppe. Efter prøven er der en mail til mig fra pigen - en laaaang smøre om, at hun er vred - at jeg er dybt uprofessionel - at censor havde en ubehagelig attitude - at jeg "burde" have hevet hende op på 12, fordi hun kunne se af censors notater, at hun fik x ved over middel hele vejen (og dermed netop er til 10 eller 12 - eller en "stor" 7´er) - og at hun i næste uge, når hun skal op i dansk - hos mig - vil medbringe et familiemedlem og en ven, så jeg ikke behandler hende forkert! Hun er meget velkommen til at tage nogen med - jeg har intet at skjule - og jeg får så en repræsentant fra ledelsen med for at sikre, at jeg ikke efterfølgende vil blive anklaget for at have "slagtet" hende. Hun får formentlig 10 eller 12, dygtig og flittig pige - men sæt, hun gør det dårligere end sædvanligt, og der ikke er tvivl om, at hun "kun" skal have 7... Så vil jeg jo kunne høre for, at det er min hævn over hende. :blink: Min skoleleder har kontaktet forældrene og videresendt mailen til dem. Jeg vil ikke kontaktes af dem - de er vældigt søde, men ligger under for datterens luner, og jeg vil ikke have noget "fnidder" ind over nu. Jeg håber sandelig, de tager en alvorlig snak med hende. Formentlig har hun nu beklaget sig til sine veninder fra klassen. De har fået 7 og 10 og var glade for dét - og nu kan hun så fortælle dem, at det er en "skodkarakter", og at HUN fortjente bedre. Måske skal vi afskaffe afgangsprøver og eksamener og bare lade eleverne evaluere sig selv? Det har denne pige åbenbart langt bedre forudsætninger for end censor og jeg tilsammen. Hvis nogen har lyst til at deltage til danskprøven i næste uge, så sig til - jeg tænker, det kan blive så hyggeligt med publikum fra alle lejre! CHRIST, hvor er jeg træt af forkælede curlingbørn, der ikke kan bære ikke at være de aller-allerbedste lige netop den dag på lige netop det tidspunkt i lige netop det emne. For en god ordens skyld: Hvis en elev får en uventet lav karakter, taler jeg GERNE med vedkommende eller forældrene bagefter og uddyber - men at klage over en 10´er er simpelthen for lavt. GRRRRRR!!!! :skrap:

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. juni 2009

ano-vb

Rettelse/tanketorsk: "Med nogle mindre væsentlige mangler", selvfølgelig.

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

Øv for en oplevelse, Charlotte.. Det holder desværre ikke op. Jeg har universitetsstuderende der forurettet siger "Jamen jeg plejer altid at få 10 eller 12". Ja, min ven, men denne gang klarede du det til en 7'er! De fleste er heldigvis søde og kan godt forstå karakteren. Enkelte bliver så glade at vi bliver i tvivl om hvorvidt vi har givet dem for høj en karakter :-) Hende pigen du snakker om trænger til at lære noget om livets realiteter! Godt tænkt at du tager én fra ledelsen med. Men desværre bliver hun nok noget nervøs af alt det publikum. Dumt af hende at lave sådan et postyr. Den anden side er så at jeg altid synes det er en god ide at tage nogen med til eksamen (når man bliver eksamineret). Det er super at have en at diskutere det med bagefter og der sker meget man ikke selv er opmærksom på. Held og lykke med resten af eksaminationerne. Det er en dejlig tid ikke?

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

Jeg elsker at føre eleverne op - at se og høre dem gøre deres allerbedste, for manges vedkommende klare sig bedre, end de havde forventet, fordi de lige giver den en ekstra skalle. Jeg gør alt for at give dem en god oplevelse, og til den her prøve er alt bare gået super - altså lige på nær denne episode. Jeg fik da i øvrigt også selv en for lav karakter i mundtlig dansk i 9. klasse - "kun" et 10-tal - og var overhovedet ikke i tvivl om, at det var dybt uretfærdigt :cheer: . Men jeg ville ALDRIG have drømt om at kontakte læreren og klage - og efter kort tid gik det op for mig, at det faktisk ikke var jordens undergang - og senere endnu faldt den tanke mig ind, at lærer og censor teoretisk set kunne have ret.... Min datter fik et lidt skuffende 4-tal i engelsk forleden - hun havde satset på 7, men tog det i stiv arm og sagde, at "så gjorde jeg det åbenbart ikke helt så godt, som jeg havde troet". Hun er DYBT forarget over min beretning fra i dag. Og ja, det bliver da lidt ufedt for pigen med alle de mennesker - men det har hun selv foranstaltet. Jeg tænkte på, at jeg kunne tage min mor med - garvet lærer - hvad med din mor, Kongster? :P

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

Min mor vil da helt sikkert gerne tage med :-) Jeg havde faktisk min mor med til forsvar af speciale, hvor vi vitterligt BLEV slagtet. Jeg skrev dog ikke til læreren bagefter. Det var dog rigtig rart at min mor og min mand havde overværet forsvaret så de kunne snakke med os bagefter. De mente også at vi var blevet slagtet godt og grundigt.. Men ja, så blev vi klogere og det var ikke verdens undergang.

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

Min veninde deltog så til sin daværende mands afsluttende eksamen på seminariet - hvor han skulle forsvare sit pædagogiske speciale. Baggrunden var, at han var dumpet i såvel psykologi som pædagogik på grunduddannelsesniveau TRE gange - i hvert fag - og at hun selvfølgelig var overbevist om, at de pågældende lærere var ude efter ham. Hun blev i eksamenslokalet i et kvarters tid. Derefter listede hun ud i lettere rystet tilstand. Lærerne havde to-tre gange sagt: "Nu har du så fortalt om nogle ret basale forhold - kunne du gå videre til en mere faglig indfaldsvinkel?" - hvorefter han sagde de samme totalt banale ligegyldigheder en gang til. Han fik 00 - efter den GAMLE skala! - efter en stiv klokketime, hvor grammofonen åbenbart har kørt i samme rille. Ugen efter dumpede han så sit ene liniefag.... Man kasserer selvfølgelig ikke en mand, fordi han ikke kan bestå en lærereksamen, så det er ikke på dét grundlag, han nu er hendes eksmand - men hun havde virkelig, virkelig svært ved at få tæerne rettet ud igen efter den oplevelse. Og hun var der altså egentlig for at "bevise", at han blev slagtet....

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

kongster skrev:
Min mor vil da helt sikkert gerne tage med :-)
Jeg inviterer da bare hele Vestergade - nå nej, Klokkehøj! - de er alligevel lærere eller pensionerede lærere næsten hele banden :P

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

AUCH! Den ville jeg have haft svært ved at sluge.. En mand blottet for selvindsigt (og faglig kompetence!) Hmm måske jeg skal revurdere min opfattelse af at jeg blev slagtet :-) Skidt - det er længe siden nu og jeg lever jo i bedste velgående trods en pinligt lav karakter for specialet

Anmeld

10. juni 2009

mariamiss6-vb

Jeg mener faktisk efterhånden, både for lærernes skyld og for elevernes, at det burde være 2 sensorer, og ikke en sensor og 1 egen lærer. NOGEN GANGE har ens egne lærere altså bare sat sig fast på, at det her barn generelt er en 7'er, og derfor vil de altid give 7 uanset din præstation... Det handler ikke om at en lærer har set sig ond på en bestemt elev, men om vanens magt, som i dette tilfælde kunne give en elev en for lav karakter. Og en anden god grund er også, at så kan den sædvanlige lærer netop ikke beskyldes for at hævne sig på eleverne. Hvilket jo i sidste ende må være rart for den pågældene lærer. Da jeg gik til både dansk og engelsk mundtligt eksamener i sin tid, i 9. klasse, fik jeg 7 i begge dele. Læreren var den samme i begge fag. Jeg ved at mine dansk kundskaber rækker bedre end det, og jeg er også rimeligt sikker på at mine engelske gør/gjorde det. Jeg tog de samme eksamener året efter i 10. klasse, på en anden skole, hvor jeg havde en ny lærer som var den samme i begge fag. og der fik jeg 10, for en præstation jeg selv syntes var af samme kvalitet som i 9. Jeg tror ikke min 9. klasses lærer havde noget imod mig (eller det ved jeg hun ikke havde), jeg tror såmænd bare at det var vanens magt. hun havde simpelthen vænnet sig til at jeg fik 7, så det fik jeg også der. I 10. har jeg fået 10 igennem hele skoleåret. Der var det en ny lærer i en ny by, hvor der var elever i alle nivauer. og alle elever blev behandlet som de havde fortjent (godt, og yderst personligt)

Anmeld

10. juni 2009

ano-vb

Jeg er meget uenig i, at to censorer er en god ide. En udefrakommende har jo ikke noget kendskab til undervisningsmetoderne og det faglige fokus, der har været i årets eller årenes løb, og dermed har eleven ikke nogen til at "forsvare sig" eller blot sætte censor ind i disse områder. Det er langt fra gjort med at kende pensum - der er kolossal forskel på metoderne og det faglige sigte fra lærer til lærer, og hvis censor 1 og censor 2 misforstår eller bare slet ikke forstår elevens måde at arbejde med stoffet på til prøven, har han/hun ingen "advokat" eller talsmand. Censor skal selvfølgelig sikre, at læreren hverken straffer eleverne, belønner dem uretmæssigt eller tager vanens magt i brug - men læreren skal på sin side "kæmpe for" sine elever og tale deres sag. Jeg kan ikke se nogen som helst pointe i, at en lærer bevidst giver en elev en for lav karakter - vi er jo fagligt stolte som alle andre og vil gerne have det flottest tænkelige resultat fra en klasse. Til engelskprøven, fx, ved jeg ret præcist, hvad jeg med held kan spørge eleven ind til for at få ham til at præstere sit ypperste - det aner censor ikke, og er der to af slagsen, så risikerer man, at de uforsætligt kommer til at ramme alle elevens "ømme punkter", og at de ikke har held til at finde hans styrkesider. Det er famlen i blinde. I de skriftlige afgangsprøver i folkeskolen har vi i øjeblikket to udefrakommende censorer - en kommunal og en statslig beskikket. Det er en forholdsvis ny praksis, og den bliver allerede taget af tapetet igen til næste år. Problemet er, at hvis censor 1 giver fx 10, og censor 2 giver 02, så har de ikke nogle "personlige aktier" i forehavendet og vil derfor oftest blot mødes på midten. Som lærer til en elev, der fik to så forskellige karakterer, ville jeg derimod forfølge sagen og tale min elevs sag - noget er jo helt galt, hvis karaktererne falder så langt fra hinanden. Jeg er selv kommunal censor, og det er rutinearbejde "uden sjæl" - jeg får kun løn for at rette til en bestemt norm, og da jeg ikke vil arbejde gratis, vil jeg heller ikke bruge oceaner af tid på at kæmpe for en bestemt elevs ret. Det ville jeg naturligvis gøre, hvis det var min egen elev.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.