Andre anbefalinger herfra: Agota Kristofs trilogi - "Det store stilehæfte", "Beviset" og "Den tredje løgn" - er noget af det mest specielle og medrivende, jeg har læst nogensinde. Og det er virkelig guf, hvis man godt kan lide bøger, der kan analyseres og fortolkes ned til mindste detalje. Jeg skrev både dansk- og franskspeciale om den på seminariet og ELSKEDE at grave i den.
Hvis I vil læse noget "skævt" og rørende, så er Kim Fupz Aakesons "Alting og Ulla Vilstrup" bare skøn. Den står formentlig under ungdomsbøger på bib. Jeg læser den altid med mine 9. klasser og bliver lige bevæget hver gang - på den fede, ikke rørstrømske måde. Filmen "Rene Hjerter" med Anders Matthesen er lavet over bogen, men med en del ændringer - og bogen er bare meget, meget bedre. Den er i øvrigt hurtigt læst! Jeg ælsker Kim Fupz!
Jeg vil ikke eje flere bøger - ud over de HELT nødvendige, som jeg ved, jeg får læst 10 gange - for jeg er for længst vokset ud af bogreolen. Derfor falder jeg (næsten) aldrig for fristelsen til at købe bøger sammen med ugeblade eller i supermarkedet til en 50´er, men går rigtigt tit på biblioteket.
"Røde Ulv" er ok - da jeg læste den, havde jeg endnu ikke Annika Bengtson-allergi, og "grundhistorien" er god.
"Krat" af Jungersen læste jeg i sommerferien sidste år - helt enig i, at den er god langt hen ad vejen, men at slutningen er et antiklimaks.
Jeg er så en af dem, der godt tør sige højt, at jeg aldrig kom igennem "Hærværk" - den står i reolen, og jeg har prøvet mange gange, men det bliver altså ikke til noget. Til gengæld skrev jeg en stil om den i gymnasiet og fik 11 - altså uden at have læst den!
Kongster: Vredens Druer - skal man ikke læse Øst for Paradis først, eller er det lige meget?
Anmeld