Nej jeg er ikke blevet slået i min barndom, og jeg mener heller ikke at man skal slå sine børn, og jeg har heller ikke nævneværdigt lyst, men i mit tilfælde har det en enkelt gang været nødvendigt.
Da min nu syvårige søn blev storebror (da han var to) tæskede han fra dag et af løs på sin spæde lillesøster og mor. Der var ingen grænser for hans opfindsomhed på området (sten, bøger, sand, kæppe, legetøj). Han slog, bed, nev og sparkede og demonstrerede pludselig en masse ting, som han aldrig havde vist før. De fortvivlede forældre gik straks på nettet og søgte alle råd på området. ALT blev prøvet, og drengen fik masser af omsorg og alenetid både med far og med mor. Han fik et utal af chancer og irettesættelser, men hver gang var resultatet det samme: han grinede blot.
Efter otte uger uden nogen form for ændring i adfærden skete det helt spontant. Midt under en af de mange angreb med en tung bog (min søn var en stor dreng på 15 kg og 95 cm, da han var to år). Jeg slog igen. Han stoppede op og kiggede forbavset på mig, hvorefter jeg sagde, at nu taler vi ikke mere om den sag. Han svarede nej, og siden hørte den voldelige adfærd helt op. Han kunne sagtens blive ked af det eller jaloux, men pludselig blev det muligt at holde om ham og tale om det. Alting blev meget nemmere for os alle sammen fra den dag.
Jeg var ikke stolt af episoden, og der gik lang tid, inden jeg fortalte nogen om det, men i dag kan jeg se, at det var det eneste rigtige at gøre i den situation. Min søn er normal og velfungerende og har ikke lidt nogen form for overlast, så det jeg vil sige med det hele er bare: tag det nu roligt, selvfølelig skal man ikke slå sine børn, men vi alle kan blive drevet helt derud, hvor alt fornuft i et splitsekund hører op, og det gør os altså ikke til dårligere forældre - bare mennesker.
Anmeld