Åhh nej, skal han gå i skole med min dreng

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.025 visninger
32 svar
0 synes godt om
15. april 2009

WebDebattør jeANNE-vb

Åhh nej, skal han gå i skole med min dreng En af vores naboer har et barn, der ligesom er noget galt med. Han lærer langsomt, og er socialt ikke på niveau med sin alder. Hans forældre har forsøgt at få ham på en lille privatskole, fordi de godt ved, han ikke kan rumme så meget som andre børn. MEN han skal på samme skole som min dreng! Jeg kunne ikke lade være med at tænke - åh nej, da jeg hørte det. Bare han ikke kommer i min drengs klasse. Jeg ved godt, jeg er et dårligt menneske, når jeg tænker sådan. Og drengen er da også sød nok, men jeg kan ikke lige overskue konsekvenserne af, at have sådan et barn i en almindelig folkeskoleklasse. Har I erfaringer med ”særligt udfordrede” børn i folkeskolen? Eller får I lyst til at sige til mig, at jeg ikke er noget rummeligt menneske, og folkeskolen er for alle? WebDebattør jeANNE

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. april 2009

mariamiss6-vb

folkeskolen er for alle.... MEN MEN MEN! folkeskolen idag har bare ikke rigtigt plads til børn der ikke kan følge med og lære alle ting på egen hånd.... derfor bliver mit råd at de må søge intensivt om en hjælpelærer/støttepædagog KUN til ham i klassen... dt kunne måske hjælpe hele situationen lidt på gled, så der ikke opstår for store problemer. ellers ender han jo med enten aldrig at lære noget eller at tage tiden fra alle de andre børn i klassen...

Anmeld

15. april 2009

Det er stadig mig-vb

Nu er det faktisk sådan, at de fleste privatskoler takker pænt nej til sådan et barn. Betalende forældre skal have fuld valuta for pengene, og skal ikke trækkes med børn der falder udenfor kategorien 'normalt begavede børn'. Det er hårdt, men sådan ér reglerne, de står ikke skrevet og der tales heller ikke om det (og det vil nok også blive benægtet!), men afslaget vil være en realitet! Nu har jeg så været så (u)heldig at have både børn i folkeskole og nu kommer de små så i privatskole, og jeg kender kriterierne godt nu. Folkeskolen tager imod, nærmest ubeset og så tager man den derfra. På privatskolerne bliver børnene nøje vejet og vurderet - min skulle ligefrem bestå nogle prøver før Feks Rudolf Steiner ville have ham, og på den nye skole skulle rektor også først møde ham og tale med ham, før han fik grønt lys.... Dog forstår jeg så ikke helt din...er det bekymring? eller indstilling?! Hvad er det konkreet du ikke bryder dig om? Er det fordi han kan være medvirkende til at niveauet i klassen daler, er det fordi din søn fortjener bedre kammerater - jeg forstår måske bare ikke pointen for indstillingen:huh:

Anmeld

15. april 2009

Caidas-vb

Ja jeg får lyst til at sige at du ikke er et rummeligt menneske, men du er desværre ikke alene om det. "Alle" vil jo helst det bedste for sit barn, og det er da irriterende at sådan en dreng er der, og måske bruger lærerens resourcer på ham i stedet for at bruge den på "mit" barn. Jeg forstår dig godt. Jeg har hørt om en klasse der blev helt ødelagt, "måske" fordi de havde sådan et forstyrrende element. Og det var faktisk også synd for drengen, for han vidste jo at alle bebrejdede ham, at undervisningen blev forstyrret. Og ja folkeskolen er for alle, men ikke god for alle - eller til alle.

Anmeld

15. april 2009

WebDebattør jeANNE-vb

Jeg er nok bange for uro i klassen, og at klasselærerens mulighed for at lave en god undervisning forringes. Barnet er meget aktivt, til det grænsesøgende. Men jeg er da klar over, min holdning ikke deles af alle. Og i princippet syntes jeg da også, der skal være plads til alle. Jeg håber bare, de ikke kommer i klasse sammen. Arr, jeg kan godt høre, hvordan det lyder. Min nevø gik i klasse med en knægt, der var totalt utilpasse, og han ødelagde undervisningen for alle. Men der gik mange år, før han kom på specialskole. Det er nok noget i den stil, jeg frygter WebDebattør jeANNE

Anmeld

15. april 2009

Det er stadig mig-vb

Nej folkeskolen er i hvertfald ikke rummelig!!! Jeg har haft to super intelligente børn de ikke kunne stimulerer korrekt/nok, og så havde jeg en total outsider de ikke kunne rumme fordi han var dårligere end dårlig, men ikke dårlig nok til en specialskole. Tjaaaa og så har man probemet!!! De kan KUN rumme normalt begavede børn - næsten som skulle de sidde som perler på snor og være lig hinanden. Der er KUN plads til LIDT halten bagefter, eller LIDT for meget intelligens. Ligger man meget under eller over, så kan de INTET stille op. Det er derfor jeg nu forsøger at give mine småbørn en bedre skolegang. Jeg ved allerede NU at Dina skal tages seriøs, for hun er lyn hurtig og godt fremme i skoene, og børnehaven har anbefalet mig privatskole til hende så hun kan få en mere skræddersyet undervisning. Drengene alm begavet.

Anmeld

15. april 2009

Det er stadig mig-vb

WebDebattør jeANNE skrev:
Jeg er nok bange for uro i klassen, og at klasselærerens mulighed for at lave en god undervisning forringes. Barnet er meget aktivt, til det grænsesøgende. Men jeg er da klar over, min holdning ikke deles af alle. Og i princippet syntes jeg da også, der skal være plads til alle. Jeg håber bare, de ikke kommer i klasse sammen. Arr, jeg kan godt høre, hvordan det lyder. Min nevø gik i klasse med en knægt, der var totalt utilpasse, og han ødelagde undervisningen for alle. Men der gik mange år, før han kom på specialskole. Det er nok noget i den stil, jeg frygter WebDebattør jeANNE
Nå, men så er jeg HELT MED:) Og kan faktisk kun være enig i dine betragtninger.

Anmeld

16. april 2009

Lars F-vb

Tjah - jeg kan godt sætte mig ind i din frygt. På den anden side er der to unger der er meget anderledes, og som kræver helt særlige hensyn. Men det er altså osse på deres egen måde nogen super søde unger, som min datter holder meget af. Min datter er god til at være sammen med dem der er "anderledes" og acceptere dem som de er - og til at hjælpe dem med det der er svært for dem. Det giver noget uro i klassen, men det giver osse noget mere social dynamik. Jeg syn's faktisk det er vigtigt, at kunne rumme det anderledes, og jeg tror det er sundt at børnene ikke kun oplever "gennemsnits normalbørn" i skolen. Det kan hurtigt blive alt for beskyttet. Det betyder ikke, at grænseoverskridende adfærd skal have lov at ødelægge klassen eller undervisningen. Skolen skal kunne rumme det og få hverdagen til at fungere for alle - med de anderledes børn i fællesskabet. Men vi skal altså passe på, at vi ikke bliver hysteriske og forlanger at der ikke må gå opmærksomhed fra vores egne normal-poder. De fleste børn er robuste, og kan uden problemer samle det op der skal læres i skolen. Det tager ikke skade af, at et par anderledes børn får ekstra ressourcer og opmærksomhed. Og så tror jeg, man skal passe rigtig megt på med at tænke sig til problemerne på forhånd. Det bliver meget nemt til selvopfyldende profetier, fordi børn jo er så pokkers gode til at leve op til præcis det vi forventer. Sådan en dreng kan hurtigt ende med at blive en rigtig urostifter, netop fordi det er de alle kammeraternes forældre går og tror han er.

Anmeld

16. april 2009

Opus-specialist-vb

Men fordi forædrene tror de er, betyder jo ikke børnene gør. Nårh jo, for alle forældre fortæller jo deres børn om alle dårligdommene. Ligesom børn bliver mobbebørn, hvis de går i mærketøj. Er det sådan? Det er ikke forældrene den er gal med? Forældrene der siger "den her bluse koster 1000kr og er meget dyrere end de andre og derfor er du mere værd end de andre og derfor en grund til at du skal mobbe"? Hvis nu forældrene holdt kaje her (Jeanne, jeg siger ikke, at du prædiker dårligdommen for din søn), så ville børnene ikke opdage det og så ville drengen måske nemmere blende ind. Hvem ve'?!

Anmeld

16. april 2009

ano-vb

Hej Min søn har en Rigtig god ven. En ven som er sjov, tit alvorlig, en ven som kan lide de samme ting som min søn. Han er en "almindelig" dreng i mine øjne. I min søns øjne er han bare"søren". Når søren bliver ked af det eller rastløs eller urolig i timer, fortæller min søn som regl positiv om det. F.eks. Det var godt at læreren lige fandt en plads på gangen til søren(for der er ro). Det er dejligt at søren og jeg indimellem må være sammen inde(det giver ham ro). Min søn ved ikke at søren ind imellem har det svært med sig selv, han ved bare at søren er som han er. Han lægger ikke så meget i det at søren indimellem reager negativ på især voksne. Deres venskab har været en positiv udvikling for dem begge, vore hjem er også blevet et fristed for søren. Søren opføre sig altid ordentlig her, men jeg har også fra starten vist grænser for hvad jeg vil og ikke vil være med til. Det sjove er at der er andre i klassen som ingen problemer har set med lærenes øjene. Men som på en anden måde fylder meget, for de er opdraget til altid at skulle have opmærksomhed. Børn som i mine øjne fylder meget. Hvor jeg tænker at sørens problemer er noget andet.............. Han har ingen dianose, jeg tror ikke der er nogen. Det handler om tillid, svigt, brug for voksne som vil tage han alvorlig. SÅ MIN SØN HAR VERDENS BEDSTE VEN.vI HÅBER OG TROR PÅ AT SØREN NOK SKAL KLARE SIG I FREMTIDEN. Net op fordi han er en del af fællesskabet(der er nok enkle forældre der syntes han er for meget). Men mit råd er prøv at invitere "søren"hjem. det giver som regle et andet resultat end det kun at være sammen i skolen. For igen børn lever tit op til den rolle, som det har i de enkle sociale-relationer.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.