Tjah - jeg kan godt sætte mig ind i din frygt. På den anden side er der to unger der er meget anderledes, og som kræver helt særlige hensyn. Men det er altså osse på deres egen måde nogen super søde unger, som min datter holder meget af. Min datter er god til at være sammen med dem der er "anderledes" og acceptere dem som de er - og til at hjælpe dem med det der er svært for dem.
Det giver noget uro i klassen, men det giver osse noget mere social dynamik. Jeg syn's faktisk det er vigtigt, at kunne rumme det anderledes, og jeg tror det er sundt at børnene ikke kun oplever "gennemsnits normalbørn" i skolen. Det kan hurtigt blive alt for beskyttet.
Det betyder ikke, at grænseoverskridende adfærd skal have lov at ødelægge klassen eller undervisningen. Skolen skal kunne rumme det og få hverdagen til at fungere for alle - med de anderledes børn i fællesskabet. Men vi skal altså passe på, at vi ikke bliver hysteriske og forlanger at der ikke må gå opmærksomhed fra vores egne normal-poder. De fleste børn er robuste, og kan uden problemer samle det op der skal læres i skolen. Det tager ikke skade af, at et par anderledes børn får ekstra ressourcer og opmærksomhed.
Og så tror jeg, man skal passe rigtig megt på med at tænke sig til problemerne på forhånd. Det bliver meget nemt til selvopfyldende profetier, fordi børn jo er så pokkers gode til at leve op til præcis det vi forventer. Sådan en dreng kan hurtigt ende med at blive en rigtig urostifter, netop fordi det er de alle kammeraternes forældre går og tror han er.
Anmeld