Det er vel lige præcis medarbejderen, der har så stor ansvarsfølelse overfor jobbet, at hun må forklare og undskylde og..., der typisk går ned med stress. Uden overhovedet at tage parti i dem-mod-os-diskussionen vil jeg mene, at du, der er gået ned med stress, må lære at sige fra overfor dit arbejde. Lad det ligge, vær ligeglad med bunkerne, læg ansvaret fra dig.
I efteråret havde jeg selv en periode, hvor ingenting fungerede på arbejde - omstruktureringer, flytning, nye kolleger, sammenlægning - og en ledelse, der var totalt fraværende. Der gik et par måneder, derefter begyndte jeg at bide af børnene og græde mig i søvn om aftnen - samtidigt med at jeg virkelig prøvede at gøre opmærksom på de problemer, som jeg så. Og det bedste, jeg gjorde, var at melde mig syg en dag, hvor det faktisk havde været vigtigt, at jeg mødte på arbejde. Jeg var ikke ligeglad - jeg havde dårlig samvittighed - men jeg tror, at det, at jeg var syg, viste, at her var noget helt galt. Jeg tror at lige præcis den sygedag reddede mig fra at gå ned med stress.
Tingene fungerer stadig ikke på arbejde (det går dog fremad) men jeg definerer for mig selv, hvad jeg synes, jeg kan tage ansvar for. Og heldigvis er min arbejdsopgave på en måde, hvor andre har svært ved at se, hvor meget jeg laver. Så jeg synes jeg har fundet en måde at fungere på i jobbet, hvor jeg dels passer på mig selv, dels løser mine arbejdsopgaver, dels prøver at anvise veje til en bedre måde at strukturere de opgaver, som jeg har ansvar for. Ikke optimal udnyttelse af min arbejdskraft - men det, der mangler, kan jeg ikke levere selv - det må ledelsen hjælpe mig med.
To af mine kolleger (med andre arbejdsopgaver end jeg) har været sygemeldt i det seneste lille års tid. Begge har de også haft andre problemer end lige præcis arbejdet; man kan jo kun bære en vis byrde, og hvis arbejdet er hårdt kan fx et dødsfald af en mormor være nok til at vælte læsset. Og begge har været væk i adskillige måneder, hvor folk har været bekymrede for dem - og været lidt berøringsangste.
Jeg håber, at du, der er gået ned med stress, tager det med ro nu. Hold dig langt væk fra arbejde, snak ikke med andre kolleger end en evt. god veninde - få alle tanker om arbejde ud af hovedet. Tag så også imod tilbud om hjælp så hurtigt som muligt (på min arbejdsplads kan vi fx få psykologhjælp). Det er faktisk det eneste, som jeg har undret mig over hos de to kolleger her, der har været væk - at de ikke aktivt nok (som jeg opfattede det) prøvede at komme videre.
Anmeld